Pagina 4 van 4
Geplaatst: zo 5 aug, 2012 04:40
door David
Ik verdenk de bobine....
Geplaatst: zo 5 aug, 2012 12:44
door DucKKnutsel
De bougie moet altijd een krachtige blauwe vonk geven
123 ontstekingen gaan helaas ook wel eens stuk. Heb je wel gelet op de plus en min aansluiting op de bobine bij contactpunten maakt het niet uit bij een 123 wel degelijk. Ik heb bij mijn dyane al eens een schuurtje gehad tussen de inlaat en uitlaat klep dit kon ik niet eerder zien nadat ik alle cool had weg geschuurd toen liep i stationeer ook wel maar kwam niet op toeren en had geen power maar had met een koude motor wel genoeg compressie. succes
Geplaatst: za 11 aug, 2012 11:14
door Willem2
Bertje Beige schreef:Ik begin te vermoeden dat er wel eens een probleem met je spruitstuk kan zijn

, die dingen schijnen nog wel eens door te rotten waardoor er een verbinding ontstaat tussen de in- en uitlaatkanalen.
Heeft iemand hier vaker van gehoord? Ik was namelijk een tijdje geleden bij een eendenboer en die vond het complete onzin.
@Bertje Beige: Niet dat ik je niet geloof, maar ik vind het nogal een rotklus om het spruitstuk eraf te halen (lees: heb er niet zo'n zin in)

Geplaatst: za 11 aug, 2012 13:42
door achtpeter
Het is onzin als het gaat om een "late" eend met een tweetraps carburateur. Daarvan zal het spruitstuk niet gauw doorrotten. Dat gebeurde bij oude A-types, met een blikken hotspot onder de carburateur.
Geplaatst: za 11 aug, 2012 14:44
door André Post
Ik heb wel een gaatje gehad in het verbindingspijpje van een modern spruitsstuk.
Helemaal uitsluiten zou ik die mogelijkheid niet.
Geplaatst: zo 12 aug, 2012 13:42
door Willem2
Vanochtend het spruitstuk losgehaald, ging voorspoedig, zonnetje erbij
Met het spruitstuk zelf is niets aan de hand, het is ook wel erg dik staal allemaal.
Ik had een advertentie geplaatst op de markt, voor een goede bobine. Toen kreeg ik, een mailtje van ..., of ik niet geïnteresseerd was in een nieuwe.
Nu wil het dat ik juist daar een bobine met kabels en bougies had gekocht. Na wat heen en weer gemail en gebel, stelde de leverancier (uit zichzelf) voor om een nieuwe bobine op te sturen
En om zeker te zijn dat die het wel goed doet, test hij 'm vandaag even uit in z'n eigen eend! Das pas service!!
Dus we zijn benieuwd of het dan is opgelost...
Geplaatst: wo 15 aug, 2012 21:01
door Willem2
Vandaag de nieuwe bobine binnengekregen. Gelijk erop gezet, starten en...
Niks
Bougies vonken wel en na flink doorstarten zijn ze ook nat, dus er is ook benzine. Geprobeerd tot de accu minder werd, het ding hangt weer aan de lader, morgen nog een poging.
Geplaatst: wo 15 aug, 2012 23:28
door David
Hoe schoon is de carb??
En de sproeiers en filtertje??
Het wordt vreemder...
Geplaatst: za 18 aug, 2012 13:37
door Willem2
Dus...
Met de nieuwe bobine nog eens in de weer geweest. De leverancier heeft 'm in z'n eigen eend geprobeerd (zo'n 800 kilometer), dus die is goed.
Met een volle accu het eendje weer aan de praat gekregen. Alleen wilde hij alleen maar lopen als ik half gas gaf, flink wat toeren zeg maar, als ik het gas losliet viel ie uit. Een paar keer zo geprobeerd, ook nog met een andere carb, maar uiteindelijk wilde ie helemaal niet meer.
Vanochtend, bedacht ik me opeens iets, natuurlijk gelijk weer geprobeerd.
Als ik 'm start met m'n oude Harley bobine slaat ie gelijk aan en loopt ie ook mooi stationair. Alleen valt ie na een seconde of 10 uit, ik kan 'm dan vervolgens weer gelijk starten, loopt 10 seconden en valt uit.
Toen weer de nieuwe bobine geprobeerd en ho maar, niks starten, zelfs geen enkele slag.
De Harley bobine weer erop, starten, lopen en uitvallen...
Ik begin toch steeds meer de 123 te verdenken...
Kan iemand mij vertellen wat ik precies nodig heb voor een puntenontsteking? Dan ga ik die maar eens bestellen.
Geplaatst: za 18 aug, 2012 14:32
door backfire
Voor puntontsteking kun je voogens mij complete set vekrijgen. Punten en condensator etc.
Geplaatst: za 18 aug, 2012 15:26
door AZL57
een teveel aan benzine wil ook niet of heel slecht starten. Je zegt dat de bougies nat zijn. Bij een kennis bleek de vlotter verbogen te zijn.
Geplaatst: vr 12 okt, 2012 21:01
door Willem2
Sorry dat ik zo laat reageer
Uiteindelijk maar een nieuwe elektronische ontsteking besteld.
Even inbouwen en wat denk je?
Starten en lopen
Was dus uiteindelijk toch de 123. Blijf het toch raar vinden dat ie wel vonkte, alleen blijkbaar niet sterk genoeg.
Afgelopen vrijdag naar de laten keuren, afgekeurd. Achterband en de handrem waren niet goed. Dus een paar banden gehaald en de handremblokjes vervangen.
Vandaag herkeuring en morgen weer rijden
Ik ben weer helemaal blij!
Iedereen bedankt voor het meedenken!!