Splitsen en controleren motorblok

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 31 jan, 2014 21:13

Nu loop ik een beetje vast bij de koeltunnel, vooraan.

Heeft iemand een idee wanneer dat rubber lapje werd toegepast qua A-type of bouwjaar?
Volgens mij zijn er twee types rubber lap.
De ene zit vast met twee van die horizontale stangetjes en de andere alleen met boutjes en is maar half zo groot.

Ik probeer ook een ventilator te verwijderen van een ander oud blok om hier op te zetten maar het kreng lijkt vastgeroest. Iemand nog tips om hem los te halen?
Kruipolie en heen en weer slaan helpt helaas niet.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 31 jan, 2014 21:26

Thijs schreef: Iemand nog tips om hem los te halen?
.

Zwaardere hamer nemen..... en anders een nog zwaardere hamer.... en proberen om een zo strak mogelijk passende stang o.i.d in het gat te steken....

Bedenk dat de klappen van je zuigers nog veel groter zijn als jij met je hamertje kunt doen...... :wink: :wink: :wink:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 7 mar, 2014 21:24

Met een moker ging het inderdaad los.

Mijn motorblok ziet er nu ongeveer zo uit:

Afbeelding

Net olie er in gedaan en toen: Speling op de krukas van voren naar achter (axiaal?) :cry:

Daar heb ik nooit iets van gevoeld bij de opbouw. Er zat totaal geen beweging in en ik had al olie op de lagers gedaan.

Wat nu? Doorgaan, of weer helemaal afbreken? :?

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » za 8 mar, 2014 07:35

Dat is flink balen
:(

Ventilator zit wel goed vast?

Er mag meende ik een fractie speling op het voorste krukaslager zitten axiaal, maar dit is echt heel weinig.
Oorzaak is meestal te lang met de voet op de koppeling staan voor een verkeerslicht.
Erger: dit kan schade veroorzaken aan de behuizing van het carter, juist waar het voorste lager in ligt.
Er zit dus of flink wat speling op het voorste krukaslager of het carter is beschadigd.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » za 8 mar, 2014 10:45

wat gebeurd er eigenlijk met de krukas als je de koppeling intrapt bij het stoplicht. dit is mij in der tijd niet afgeleerd of als aandachtspunt geweest tijdens de rijlessen (zoals ze dat wel bij de hand op de pook laten steunen deden)

een dikke maand geleden had ik het dus ook gaande en kreeg ik dat antwoord ook. ikheb toen snel een andere motor gestoken. nu had de zus van mijn vriendin het vorige week met een luxe wagen (weet niet of dat daar ook bij geld?)

maar ik weet dus niet wat er (mis)gaat met het langdurig koppeling intrappen bij een onbelaste motor
J B

just drive like you stole it

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » za 8 mar, 2014 13:01

De krukas draait gewoon door, bij stattionair natuurlijk langzamer dan bij het rijden op vol vermogen.
Ze leren je aan de koppeling los te laten ivm overmatig slijten van het koppelingslager. En als de drukgroep te veel op spanning blijft gaat het ook achteruit. Bij een 2cv maakt het niet uit of je je hand erop laat rusten, maar 2 handen aan het stuur is 'veiliger'.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 8 mar, 2014 19:32

Thijs schreef:Speling op de krukas van voren naar achter (axiaal?) :cry:

Daar heb ik nooit iets van gevoeld bij de opbouw. Er zat totaal geen beweging in en ik had al olie op de lagers gedaan.

Wat nu? Doorgaan, of weer helemaal afbreken? :?
Hoeveel speling is het? In het Olyslager sleutelboek staat dat de krukas 0,07 tot 0,14mm axiale spelling heeft/mag hebben.
Ik heb wel eeens gehoort dat met meer de motor ook nog prima loopt... Als het niet heel veel is (bv 0,5mm of meer) zou ik er eerst maar eens mee rijden, uit elkaar halen kan altijd nog.

Je zegt dat je de krukas geoliet hebt. Heb je de krukas daarvoor helemaal uitgespoelt met remmenreiniger voor je hem weer in elkaar zette? Als de motor eenmaal gelopen heeft en er weer een oliefilm tussen zit is een deel van de speling weg.

Succes!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 9 mar, 2014 09:55

De krukas heb ik schoongemaakt met remmenreiniger maar alleen op de punten waar de lagers kwamen.
Toen olie op de draaipunten en alles gemonteerd. Het draaide prima en spelingsvrij (dacht ik).
Ik heb net even gemeten maar met de schuifmaat op het vliegwiel meet ik 1,3mm verschil. Met die toleranties die ik hierboven lees is dat dus veeeeel te veel... :?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 12 mar, 2014 21:29

Even voor de duidelijkheid: Axiale speling is toch alleen op te lossen door het voorste lager te vernieuwen of natuurlijk een andere krukas te plaatsen.
Dat plaatsen van een lager, doet een motorrevisiebedrijf dat?

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 12 mar, 2014 22:11

Ja idd.
Of alleen het lager vervangen een goed idee is kun je je afvragen, want als je voorste krukaslager op is, is het heel waarschijnlijk dat je drijfstang/big-end lager ook niet meer zo fit is..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 13 mar, 2014 07:52

Of je heb per ongeluk de krukas iets naar achter geslagen zodat het tandwiel iets naar voren is gekomen.
Je kan proberen om de keerring te demonteren en met een stempeltje het tandwiel iets naar achter te tikken.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 13 mar, 2014 21:25

Hmm, daar geloof ik niet echt in. Als het tandwiel zo los zit, dan verdraait het ook tijdens het rijden.

Ik heb net maar weer een AM2 blokje gedemonteerd. Hiervan heeft de krukas ook een beetje speling. Voor zo goed en zo kwaad als ik kan meten gaat het om ca. 0,4mm.

Ik heb hier ook nog een A06/635 blok staan en die heeft ook wel wat speling.

De twijfel slaat nu toe: De donor-krukas uit dat andere blok monteren of van de huidige krukas het tandwiel vernieuwen....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 14 mar, 2014 22:43

Gezien het overweldigende aantal reacties heb ik vandaag eens een klein belrondje door de Eendenwereld gedaan.

Het leuke is dat je net als op dit forum erg uiteenlopende reacties krijgt:

'Dat is wel erg veel, dat is zeker niet goed. Nee, geen idee hoe je dat oplost.'

'Oh, maakt niks uit, gewoon doorrijden.'

'Nog nooit axiale speling op een krukas gezien.'

'Nee, er is niemand die dat lager kan vervangen.....'

Aangezien het volgens mij wel kwaad kan wil ik het graag oplossen.
Elke keer als je de koppeling intrapt dan verplaatst de krukas zich dus. De zuigers blijven op dezelfde plaats. Dat betekent dat de drijfstangen/drijfstanglager/pistons die verschuiving op moeten vangen. Dat kan nooit goed blijven gaan, zeker niet met 1,3mm.

Volgens mij moet dus het voorste lager worden vervangen maar als je de gemiddelde Eendenboer moet geloven is dat rocketscience.

Inmiddels ben ik er achter dat er 1 Belg is dat kan waar ik veel vertrouwen in heb en dat er 1 Nederlandse Eendenboer is die dat zegt te kunnen waar waar ik iets minder vertrouwen in heb.
Ik heb nog een derde optie bedacht en dat ga ik morgen eens uitzoeken.
Mocht iemand tips hebben dan houd ik me aanbevolen.

Een andere conclusie uit dit onderzoek is trouwens dat de verschillende Eendenboeren graag een conculega in kwaad daglicht zetten.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 14 mar, 2014 22:57

Mijn gevoel zegt ook die Belg, ik neem aan dat het dan over de man gaat die
goede spullen maakt.... waaronder nieuwe lagers op een krukas persen....

p.s. heb er even over moeten nadenken.... maar ik denk dat de omschrijving wel past...

Edit TB: svp per pb de gegevens van de persoon/ bedrijf uitwisselen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 14 mar, 2014 23:04

Ze maken daar inderdaad vet goeie shit. :D

Plaats reactie