Pagina 4 van 12
Geplaatst: vr 17 jan, 2014 14:05
door Jesper
De koets is van het chassis; de Eend is veranderd in een berg onderdelen!
Alles ging goed los, behalve de laatste traversebout. Die zat volledig vastgeroest in zijn
behuizing. En natuurlijk net achter de draagarm, zodat je er niet goed bijkomt. Na
anderhalf uur hadden we 'm eindelijk los.
Groet van
Jesper
Geplaatst: vr 17 jan, 2014 15:05
door dyane_maniac
ik heb nog steeds last van mn lijf en zo'n avondje tot laat doorklussen gaat je ook niet meer in de koude kleren zitten als je de 35 gepasseerd bent

Geplaatst: vr 17 jan, 2014 15:57
door Jesper
dyane_maniac schreef:ik heb nog steeds last van mn lijf en zo'n avondje tot laat doorklussen gaat je ook niet meer in de koude kleren zitten als je de 35 gepasseerd bent

Dat kan ik bevestigen. Mijn rug piept ook en ik ben de 35 gepasseerd...

Edoch nogmaals dank voor uw hulp!
Overigens moet ik bekennen dat de gele versie van dit model volgens Jan de Lange
inderdaad niet met 6-blokje is geleverd, dus alleen in het rood, zoals een aantal van jullie
hier al hebben aangegeven. Geel = 4, rood = 6. Mea culpa. Dan kunnen we gerust
concluderen dat mijn blok dus niet origineel af fabriek is.
Groet van
Jesper
Geplaatst: vr 17 jan, 2014 16:27
door TB
Blijf je wel bij een 6 blok? Of ga je voor het origineel?
Geplaatst: vr 17 jan, 2014 17:27
door Jesper
TB schreef:Blijf je wel bij een 6 blok? Of ga je voor het origineel?
Omdat het een AK2 met enkelvoudige carburateur uit dezelfde periode (1970-1978) is,
ga ik die hergebruiken.
Voor mij is nog onduidelijk waarom deze Eend frotteurs en batteurs voor heeft. Ook dat
kan toch eigenlijk niet origineel zijn?
Groet van
Jesper
Geplaatst: zo 19 jan, 2014 23:28
door Jesper
Het niet-originele - want 602 cc - AK2-blok lag vandaag op de pijnbank (of beter gezegd:
werkbank). De Eend heeft 80.000 km op de teller staan. Hoeveel km's het motorblokje
gedraaid heeft, who knows?
Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Al met al een fijne start van de motorrevisie.
Groet van
Jesper
P.S.: Voor een overzicht van de restauratie, kan je ook hier terecht:
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Geplaatst: zo 19 jan, 2014 23:31
door TB
Schoonmaken en zoveel mogelijk hergebruiken dus. Super dat het meezit wat betreft het motortje.
Geplaatst: ma 20 jan, 2014 21:34
door Thijs
De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Sommige mensen hebben ook altijd geluk....
Zo goed als ik het kan lezen heb je een Dyane-blok (AM2).
Dat is een heel ander blok dan een 2CV heeft. Je zou ook de Turbo-pijp er in moeten maken.....
Je zuigers hebben compressie 9,0 i.p.v. 8,5.
Geplaatst: di 21 jan, 2014 01:15
door Jesper
Thijs schreef: De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Sommige mensen hebben ook altijd geluk....
Zo goed als ik het kan lezen heb je een Dyane-blok (AM2).
Dat is een heel ander blok dan een 2CV heeft. Je zou ook de Turbo-pijp er in moeten maken.....
Je zuigers hebben compressie 9,0 i.p.v. 8,5.
Thijs, vergis je niet. Het is een AK2-blok en geen AM2! Met AM2 en AM2A heb ik
ervaring in de Acadiane. Die is ook geel, maar daar houdt dan ook elke vergelijking op.
Groet van
Jesper
Geplaatst: di 21 jan, 2014 01:18
door Jesper
Vandaag met sleutelmaatje D. te A. het chassis in stukken gezaagd en afgevoerd, nadat
we de laatste bruikbare onderdelen eraf hadden gehaald: handremsteun, een paar
carosseriekooimoeren en twee schokbrekerbouten. Bij nadere beschouwing was het
chassis echt niet meer te redden. Niet dat ik daar twijfels bij had...
En met toewijding heb ik daarna de carterhelften van binnen en van buiten
schoongemaakt. Geen schone klus, wel een fijne. De carterhelften zijn alweer klaar
voor wederopbouw.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Geplaatst: di 21 jan, 2014 09:28
door dyane_maniac
Nou, ik ben anders erg blij met de twee in best goede staat verkerende achterpoten van het chassis

Geplaatst: do 23 jan, 2014 01:07
door Jesper
En vandaag maar weer verder gegaan met schoonmaken van de koelbeplating. Smerig
klusje, maar met bruin resultaat.
Ook de oliekoeler is aan een eerste ronde vetontsmetting onderworpen. Blijkt er toch
een kleine beschadiging aan te zitten: een slijtspoor van een v-snaar.
Groet van
Jesper
Geplaatst: do 23 jan, 2014 11:01
door TB
Lekker bezig en ik blijf dit topic echt volgen.
Die beschadiging op de oliekoeler lijkt me niet zo heel erg. Het is alleen het bovenste afdekplaatje en hij lijkt me nog goed bruikbaar.
Geplaatst: do 23 jan, 2014 12:51
door Erikjan
Goed bezig!
Dat chassis ziet er niet zo mooi meer uit inderdaad.
Mooi dat de oliekoeler heel is gebleven dat scheelt weer een paar tientjes.
jesper schreef:Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Je wisselt de term zuiger en cilinder om denk ik

Geplaatst: do 23 jan, 2014 13:13
door Jesper
Dat jullie meelezen stimuleert ook om bezig te blijven.
De beschadiging op de oliekoeler is oppervlakkig. Mijn inschatting was
inderdaad dat ik 'm wel kan hergebruiken als ik de motor ga opbouwen.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html