Pagina 4 van 8

Geplaatst: vr 9 mar, 2018 18:51
door RobM
Mr Michbla schreef:Vragen:

- Wat is het handigst: om dashboard in de cabine heel te laten en aan de andere kant alles los zien te maken? Of dashboard eruit halen en van binnen de cabine alle bedrading los te maken/

- Vanaf welk punt kan ik de aandrijfas loskoppelen?
het is verreweg het makkelijks om de draden aan het dashboard te laten zitten, en de draadboom door het gat in het schutbord te halen.
Vrijwel alle draden zijn groen, en als je uit wil zoeken welk draadje aan welk lampje heeft gezeten op je dash dan ben je wel even druk.
De ander kant is makkelijker: als je de draadboom over de motro legt dan kan je zo zien waar allen moet.

Alleen even een foto maken van het zekering kastje. Dan weet je hoe dat terug moet.

Gr Rob

Geplaatst: vr 9 mar, 2018 20:28
door Thijs
Hoe ver ben je eigenlijk van plan de boel te slopen?

Geplaatst: za 10 mar, 2018 10:23
door verkuilm
Dat is goeie vraag, waarom zou je dash etc eruit halen? Zoveel mogelijk laten zitten.
Fotos bekeken. Die eend is een paar geleden opgeknapt? Dat is niet te zien.

Chassis is in ieder geval duidelijk, kan weg. Goed rot.
Ben benieuwd wat voor chassis je er onder zet. Wat al eerder gezegd is hier, ik geloof ook in orginele chassis uit cassis. Maar is wel wat duurder.


Chassis vervangen is niet zo moeilijk. Dat is te doen. Zou snel de veerpotten bevestiging inspuiten met kruipolie.

Maar wat ik zie aan deze eend, zo op de foto al, wat is het plan met het laswerk aan de koets? Want zo te zien moet de koets aardig gerestaureerd worden. En dat is of veel werk of kostbaar.

Geplaatst: za 10 mar, 2018 14:55
door Mr Michbla
Afbeelding

https://www.flickr.com/photos/162723695 ... ed-public/

Gisteren dag 2. Volgens mij maak ik steady progress. Heb een goed idee van hoe ik de motor in z'n geheel eruit kan krijgen. Ben ook veel aan het leren en labelen zodat ik wel nog in staat ben om alles terug in elkaar te zetten.

Stap 3 (hopelijk maandag of dinsdag): motor eruit.

Groetjes, Mr Michbla

Geplaatst: za 10 mar, 2018 16:00
door verkuilm
Je hebt m wel heel riskant op gekrikt. Het hele gewicht van het chassis en motor hangt nu op de dorpels. Zou ik niet doen. Gewoon op zijn wielen zetten.

veel fotos en labelen is goed.
Maar je haalt veel te veel los.
Alleen wat ga je met de koets doen? wat laswerk betreft?
Want als je echt alleen chassis wilt vervangen heb dus teveel eraf gehaald.
Zeker met brug deuren laten zitten. Want die voordeuren is echt gepiel om weer goed af te stellen. Zeker zonder ervaring.
Dashbord compleet laten zitten.
Contact slot laten zitten.
Bobine had je los gehaald van koplampsteun. Niet nodig.
Motor en bak er in een keer uit halen.
Kabelboom alleen los halen van de motor en rest laten zitten. Gewoon met een ruime bocht over de voorruit leggen. Let op niet knikken.
succes.

Geplaatst: za 10 mar, 2018 16:06
door verkuilm
oja. Waar bij jou bobine bij staat, dat is de dynamo.
De bobine is zwarte ding op koplampsteun.
En je gaskabel zit niet goed. Dat veertje op dat zwarte busje moet aan de cabine kant.

Geplaatst: za 10 mar, 2018 17:17
door Thijs
Ik ben het helemaal met Verkuilm eens.
Meteen laten zakken die Eend. Nooit op deze manier op de brug hangen.

Óf op de wielen zetten óf de poten van de brug onder het chassis onder de bouten van de assen.
Dus ook niet zomaar onder het chassis.

Geplaatst: za 10 mar, 2018 17:42
door blanc/rouge2cv
Thijs schreef:Ik ben het helemaal met Verkuilm eens.
Meteen laten zakken die Eend. Nooit op deze manier op de brug hangen.

Óf op de wielen zetten óf de poten van de brug onder het chassis onder de bouten van de assen.
Dus ook niet zomaar onder het chassis.
of een paar lange balken onder door steken van links naar rechts

Geplaatst: za 10 mar, 2018 17:43
door blanc/rouge2cv
En komen die dikke velgen die achter in de 2CV liggen er onder of dienen die als tegen gewicht :-)

Geplaatst: zo 11 mar, 2018 19:53
door CVosje1994
Leuk en bekend eendje voor mij hier in Roermond. Ik ken de 2CV van zien, maar wist idd. niet dat het chassis zo weg was geroest.

Ik ga je restauratie goed volgen en bied alvast mijn hulp aan als je deze ooit nodig mocht hebben :D

Hopelijk kan je er snel mee rijden en dan is er gelukkig weer een eendje erbij hier in Roermond en Limburg. :P

Geplaatst: ma 12 mar, 2018 10:07
door Mr Michbla
verkuilm schreef:Je hebt m wel heel riskant op gekrikt. Het hele gewicht van het chassis en motor hangt nu op de dorpels. Zou ik niet doen. Gewoon op zijn wielen zetten.

veel fotos en labelen is goed.
Maar je haalt veel te veel los.
Alleen wat ga je met de koets doen? wat laswerk betreft?
Want als je echt alleen chassis wilt vervangen heb dus teveel eraf gehaald.
Zeker met brug deuren laten zitten. Want die voordeuren is echt gepiel om weer goed af te stellen. Zeker zonder ervaring.
Dashbord compleet laten zitten.
Contact slot laten zitten.
Bobine had je los gehaald van koplampsteun. Niet nodig.
Motor en bak er in een keer uit halen.
Kabelboom alleen los halen van de motor en rest laten zitten. Gewoon met een ruime bocht over de voorruit leggen. Let op niet knikken.
succes.

Bedankt voor feedback!
Ik ga kijken of ik met behulp van mijn las vriend stukken van de bodemplaat en misschien nieuwe dorpels erin kan lassen. Ik wil dergelijke onderdelen hier bestellen: https://www.burton2cvparts.com/searchby ... view_id=59

Jammer van die voordeuren! Waren er zo makkelijk af te halen. Naja kan ik misschien wat ervaring opdoen.

Ik heb het dashboard laten zitten, maar ik kreeg de stuurstang er niet uit, omdat er iets blokkeerde (volgens mij in het stuurslotsysteem), dus ik heb het mechaniek voor knipper, contactslot en licht aan het stuur gelaten en dat in zijn geheel kunnen loskoppelen en de stuurstang eruit kunnen halen.

Nu weet ik wat de bobine is! Iemand heeft me verteld dat de dynamo de bobine is, maakt het niet makkelijker.
:x


Er zijn 3 dingen van de motor naar de koets waar ik geen raad mee weet;
Koppeling, een slang waar ik de oorsprong van nog moet ontdekken (maar hij loopt ook naar de bak volgens mij), en de remleidinkjes.

Zie foto. Ik weet niet hoe ik de omcirkelde leidingen moet ontkoppelen.

https://www.flickr.com/photos/162723695 ... ed-public/

HeLLUP!

Geplaatst: ma 12 mar, 2018 10:10
door Mr Michbla
blanc/rouge2cv schreef:En komen die dikke velgen die achter in de 2CV liggen er onder of dienen die als tegen gewicht :-)

Haha, tegengewicht!!! Of staat het toch goed? :D

Geplaatst: ma 12 mar, 2018 11:50
door deusjevo
Mr Michbla schreef:
Er zijn 3 dingen van de motor naar de koets waar ik geen raad mee weet;
Koppeling, een slang waar ik de oorsprong van nog moet ontdekken (maar hij loopt ook naar de bak volgens mij), en de remleidinkjes.
Die slang zal je kilometerteller zijn?

Geplaatst: ma 12 mar, 2018 14:01
door Edce
Inderdaad de kilometertellerkabel. Die zit in de versnellingsbak gestoken en is geborgd met een dwars geplaatste schroef. Haal de schroef uit de bak en trek daarna voorzichtig de kilometertellerkabel uit de bak. Kijk goed dat je niets verliest bij het uitrekken.

Geplaatst: ma 12 mar, 2018 16:59
door Denny
Ik zie dat je de remleiding al los hebt gemaakt maar de leiding zal wel vast zitten. Met beleid omhoog trekken kan best vast zitten. Dan nog de koppelingskabel losmaken aan de pedaal . Kilometerteller kabel heeft edce al beschreven. groet denny