Pagina 4 van 4

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: za 27 feb, 2021 16:00
door Frans Tollenaar
Kleppen zijn pas goed afgesteld. Ze stonden ook niet verkeerd.
Zojuist condensator vervangen. Maakt ook geen verschil. grrrr..
Zucht...

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: za 27 feb, 2021 16:10
door Thijs
Maar ben je al eens met remmenreiniger in de weer geweest om lucht lekkages op te sporen?

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: za 27 feb, 2021 16:28
door Frans Tollenaar
Zojuist condensator vervangen. Maakt geen verschil.
Kleppen zijn recent afgesteld, waren eigenlijk nog prima in orde.

hij blijft wel ( niet zo heel erg langzaam) lopen met een beetje choke. Dan moet het toch valse lucht zijn zou je denken.
Als het iest at is op de voetplaat onder de carburateur. Zou dat toch kunnen duiden op niet goede afdichting ?

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: za 27 feb, 2021 16:29
door Frans Tollenaar
type foutjes: ik wilde zeggen . Als het iets nattig is op de voetplaat onder de carburateur.....

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: za 27 feb, 2021 19:18
door Thijs
Recht onder de carburateur zit in het spruitstuk een klein gaatje als overloop, zodat overtollige benzine niet je cilinders in loopt.
Als dat wat nat is dan heb je in elk geval wel benzine in de carburateur.

Ik heb nog geen post van je gezien over remmenreiniger.
Ben je daarmee in de weer geweest?

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: ma 8 mar, 2021 17:14
door Frans Tollenaar
Ik heb tijdje terug ook dit probleem beschreven van mijn laatste klus-eend alsmede ook het onregelmatige gedrag van de motor alsof je over een hobbelweg rijdt, maar ben er nu uit.
Ondanks uitwisselen van carburateurs uit mijn eerder gereviseerde eend, waarvan de carburateur door Burton was gevlakt en getuned, bleef hij bij de nieuwe eend afslaan bij stoplichten en zo. Op de gereviseerde eend deed die het goed.
Het bleek toch valse lucht tussen carburateur en voetplaat. Remmenreiniger gaf toch geen eenduidig beeld. Ondanks dat na een telefoontje naar Burton de medewerker zei dat een pakking niets uitmaakt, toch eigenwijs een goedkope nieuwe pakking gehaald bij Ruijgrok (bij mij dicht bij) en het afslaan is verleden tijd. Nog een tikje onregelmatig, dus wellicht toch nog ietsjes valse lucht maar voorlopig ben ik tevreden. Wellicht ook maar een pakking tussen voetplaat en spruitstuk aanbrengen maar ik weet niet of dat goed gaat ivm warmte.( wie weet dat ?)
Mijn carburateur bevatte originele sproeiers 102 en 87,5. ( 1ste/2de trap) Nieuw setje gekocht 110/115 en rijden als een speer en de hobbelweg was nu een vlak geplaveid pad. Ik vond 115 best wel veel ivm mogelijk benzineverbruik en heb die uitgewisseld voor 90 en hij gaat nog steeds als een banaan. Mogelijk met 115 iets meer vermogen , maar dat is een keuze,
Kortom , een hoop wijzer geworden en beide problemen opgelost.

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: zo 19 sep, 2021 13:55
door Thijs
Even een update over de Chinese bobine;

Er is niks te melden, hij doet het nog steeds goed.
Deze zomer weer even op vakantie geweest met 4 personen in de Dyane en aanhangwagen er achter.
Geen centje pijn.

Ik had 2 van die bobines gekocht. Één als reserve maar die is het doosje nog niet uit geweest...

Kortom, een betere bobine voor minder geld dan die Valeo meuk.

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: zo 19 sep, 2021 17:24
door André Post
Bij mij doet de chinees het ook nog goed.

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: wo 12 jan, 2022 14:14
door IVARIO
Thijs schreef: zo 19 sep, 2021 13:55 Kortom, een betere bobine voor minder geld dan die Valeo meuk.
Goh, ik rijd al bijna zeven jaar en 30.000 km met dezelfde Valeo bobine (en elektronische DGNition ontsteking).
Die bobine had ik na de eerste rit gekocht, omdat de toenmalige bobine niet goed werkte.
Deze werkt perfect.

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: do 21 apr, 2022 21:25
door evea
Onderstaande link is een uitgebreide technisch verhandeling over het functioneren van het 2CV ontstekingssysteem en met name de bobine. Bottom line is dat voor correcte werking de conditie van de bougiekabels erg belangrijk is. Verouderde bougiekabels hebben een verhoogde weerstand en dit kan tot slechte warme start (zwakke vonk) en falen van de bobine (door inwendige vonkoverslag) leiden. Dus bij elke grote onderhoudsbeurt niet alleen bougies maar ook bougiekabels vervangen en wel door originele hoog kwaliteit exemplaren (bougicord of equivalent). Dat is het behoud van de bobine.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... mAMAg8Rv8g

Re: Bobine's anno 2019

Geplaatst: zo 30 apr, 2023 18:30
door André Post
Vanmiddag bij Citro-classica startte de Mehari maar op 1 cilinder.
Het lijkt er op dat de chinese bobine nu de geest gegeven heeft.
Eerst andere bougies geprobeerd daarna een originele bobine aangesloten en weer normaal starten