Dynamo A-type laadt niet bij
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Valt me trouwens wel op dat het lampje van 4W iets groter is. Zou het toch kunnen dat het 1.5W moet zijn? En zo teveel weerstand geeft?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Hoe meer watt hoe minder weerstand.
Ik zit te denken wat er nog te meten valt. Maar dat kan ik niet bedenken.
We hebben echt alles gehad.
Je kan kijken of je thijs koolen kan bellen. De techneut van de eeec. Woont ook in het zuiden. Die heeft een testopstelling en kan spanningsregelaars testen.
Zal zijn 06 aan je appen
Gr Rob
Ik zit te denken wat er nog te meten valt. Maar dat kan ik niet bedenken.
We hebben echt alles gehad.
Je kan kijken of je thijs koolen kan bellen. De techneut van de eeec. Woont ook in het zuiden. Die heeft een testopstelling en kan spanningsregelaars testen.
Zal zijn 06 aan je appen
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Na enig denkwerk:
De volgende stap is meten en van buitenaf bekrachtiging aanbieden. Je hebt daar wel een regelbare voeding bij nodig. Ik zal een filmpje maken hoe dit kan. Alleen in woorden is lastig.
Het komt hier op neer: bij draaiende motor ga je gecontroleerd een stroom door de ext (bekrachtiging) sturen en meet je de uitgang.
https://youtu.be/i9eeEk2Q-fs
En voor de spanningsregelaar: je laat de spanning op de ingang die vanaf de dynamo komt oplopen en meet hoe de uitgang, de bekrachtiging daar op reageert.
https://youtu.be/9m9WluOr1ic
Groet Rob
De volgende stap is meten en van buitenaf bekrachtiging aanbieden. Je hebt daar wel een regelbare voeding bij nodig. Ik zal een filmpje maken hoe dit kan. Alleen in woorden is lastig.
Het komt hier op neer: bij draaiende motor ga je gecontroleerd een stroom door de ext (bekrachtiging) sturen en meet je de uitgang.
https://youtu.be/i9eeEk2Q-fs
En voor de spanningsregelaar: je laat de spanning op de ingang die vanaf de dynamo komt oplopen en meet hoe de uitgang, de bekrachtiging daar op reageert.
https://youtu.be/9m9WluOr1ic
Groet Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Rob.
Ik heb het laadstroom probleem niet maar bedankt voor de uitleg super.
MVG Toon.
Ik heb het laadstroom probleem niet maar bedankt voor de uitleg super.
MVG Toon.
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981 Chic.
2cv6 special 1981 Chic.
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ik ben eerst maar andere zaken gaan doen aan de 2cv, dus het heeft even geduurd voordat ik een update had. Maar inmiddels de spanningsregelaar vervangen, alles goed schoongemaakt en twee nieuwe koolborstels geplaatst. En nu gaat het lampje binnen wel zachter branden (en met vol gas gaat ie nagenoeg uit), maar het is volgens mij nog steeds niet hoe het hoort.
Ik zie ook eigenlijk niets vonken bij gas geven.
Nog tips?
Ik zie ook eigenlijk niets vonken bij gas geven.
Nog tips?
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Je zou nog eens alle stekkertjes en oogjes na kunnen lopen of die allemaal goed schoon zijn. Ook de massa. Er kan nog ergens weerstand in het systeem zitten. Ik heb dat ook een keer gehad met mijn 57er. Het handige is dat de oudere wagens een amperemeter hebben. Dan kun je zien of er goed geladen wordt.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Die van mij heeft dat helaas niet. Dus je bedoelt een massa probleem ergens?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Weer eens een sessie plannen?
Je hebt nu wel meer aan het werk dan eerder. Lampje wat bijna uitgaat is een mooi resultaat.
Gr Rob
Je hebt nu wel meer aan het werk dan eerder. Lampje wat bijna uitgaat is een mooi resultaat.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ja of een van de stekkertjes of aansluitoogjes geoxydeerd?? Heeft regelaar een goede massa?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Vorige week stond ik in panne met een platte accu. Eigenaardig was dat ik een start/stop accu had.
Na veel telefoontjes ipv google hoorde ik dat zo'n type 16 of meer volt nodig heeft om te laden, wordt aangestuurd door de ecu van de auto. Mss hoort dit feit niet bij je auto.
Onze eerste lessen automekanieker waren kontakten opzuiveren. En is zo, het lijkt koper maar er zit een laagje op dat isoleert. Verder heb je loden batterijklemmen waarin de draad nauwelijks stroom doorlaat (de spannig is er maar geen ampere/overgansweerstand).
Daarbij nog als er veel stroom wordt geleverd, bvb vlak na een start zakt de Volt, zelfs onder 6 of 12 volt. Later zal die volt klimmen. Op ralentie niet maar met 'n beetje gas.
Een vettig aangespannen riempje of versleten poelie zal je wel kennen, draai even aan de dynamopoelie met een sleutel. Motor uit en in vitesse om te zien of de riem gript.
Na veel telefoontjes ipv google hoorde ik dat zo'n type 16 of meer volt nodig heeft om te laden, wordt aangestuurd door de ecu van de auto. Mss hoort dit feit niet bij je auto.
Onze eerste lessen automekanieker waren kontakten opzuiveren. En is zo, het lijkt koper maar er zit een laagje op dat isoleert. Verder heb je loden batterijklemmen waarin de draad nauwelijks stroom doorlaat (de spannig is er maar geen ampere/overgansweerstand).
Daarbij nog als er veel stroom wordt geleverd, bvb vlak na een start zakt de Volt, zelfs onder 6 of 12 volt. Later zal die volt klimmen. Op ralentie niet maar met 'n beetje gas.
Een vettig aangespannen riempje of versleten poelie zal je wel kennen, draai even aan de dynamopoelie met een sleutel. Motor uit en in vitesse om te zien of de riem gript.