Benzine verbruik

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » ma 9 feb, 2004 20:01

De mijne rijdt nu 1 op 10/11 ... waar kan dat aan liggen?

Ik rij er soms mee naar Delft of veel in de stad!
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 10 feb, 2004 08:33

Als hij goed rijdt,MINDER gas geven.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 10 feb, 2004 08:52

Lelijke Eend schreef:Over remmen/motorremmen gesproken, ik heb wel eens gehoord dat als je remt op de motor (dus geen gas geven en in een versnelling lager gaan rijden) je dan geen brandstof verbruikt omdat je motor dan niets hoeft te doen. Daarom ben ik toen vol enthausiastme gaan motor-remmen (ik heb ooit eens 70 km/u in z'n 2 gereden :shock: ). Later hoorde ik dat dit juist weer enorm veel bnenzine neemt omdat je motor dan wel draait en dus benzine aanzuigt. Wat is nou waar ?
Moderne motoren met computergestuurde benzine inspuiting sluiten bij het gas loslaten de benzine toevoer af, dus bij remmen op de motor wordt geen benzine gebruikt. Hierdoor komt dus het misverstand n de wereld, gedeeltelijk had je dus gelijk.
Leo

racerworx
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 23 jan, 2004 16:53
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door racerworx » di 10 feb, 2004 09:51

Het handigste is om het verbruik en de kilometers gewoon een aantal tankbeurten op te schrijven. Voor de Alfa heb ik dat eens 5000km lang gedaan. Dan heb je echt een goed beeld van wat je auto gemiddeld gebruikt. Ik ben er met de BX Break nu ook mee bezig. Op 500km weet je nog net niks. (Of je moet steeds alleen maar hetzelfde stukje van 10km rijden ;))

Arne

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 11 feb, 2004 18:55

Nog een vraagje over motorremmen;

verbruikt je eend dan (zoals lelijke eend hoger zei) heel veel benzine?
of verbruikt hij dan gewoon benzine alsof je met hoog toerental rijdt?
1977 Mehari

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » do 12 feb, 2004 04:28

Tijdens het afremmen op de motor gebruik je ongeveer even veel benzine als tijdens het stationair draaien. De klep in de carburateur is vrijwel gesloten, net als tijdens het stationair draaien, maar vanwege het hogere toerental wordt er iets meer aangezogen.
Ik rem zelden op de motor af. Afremmen op de motor geeft slijtage aan de koppelingsplaat en de motor zelf. Dan heb ik liever dat mijn remblokjes iets eerder versleten zijn.
In een lange afdaling moet je natuurlijk op de motor afremmen, omdat anders je schijven rood worden en niet zo lekker ruiken enzovoorts.
C'est la crème de la crème...

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 12 feb, 2004 09:57

Christian schreef: Afremmen op de motor geeft slijtage aan de koppelingsplaat en de motor zelf.
:?: :?: :?: De koppeling slijt toch alleen als je hem laat slippen? Een motor slijt echt niet als je er op afremt. Door af te remmen op de motor slijten je remblokjes minder,en je koppeling echt niet meer!

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 12 feb, 2004 10:24

Misschien iets meer olie verbruik...als je op de motor afremt...
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 12 feb, 2004 10:27

Jammer Leo,Je maakt nu een technisch foutje,Als je op de motor wil remmen is dus de
snelheid van de auto hoger dan het motortoerental,en hoe had je gedacht om die 2
toerentallen bij elkaar te brengen,Juist door de koppeling andersom te laten slippen
En koppelingsplaten zijn duurder dan remblokjes.Dus gebruik alles waar het voor is
En om zuinig te rijden,dus gewoon gas los en uit laten rijden in de versnelling waar hij
in staat.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 12 feb, 2004 12:38

Ik ben het met Gerard eens.

Alleen heeft mijn rijschool me altijd geleerd dat ik moest afremmen op de motor. Dit zou geen of nauwelijks extra slijtage geven aan de koppelingsplaat en reed rustiger. Met dit laatste ben ik het wel eens. Bij dat eerste hheb ik altijd mijn vraagtekens gehad.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 12 feb, 2004 16:36

als mijn vader op de motor remt,
geeft hij altijd wat gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
om de slijtage in te perken.

wat voor kwaad kan het aan de motor?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 12 feb, 2004 17:41

rocco schreef:als mijn vader op de motor remt,
geeft hij altijd wat gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
om de slijtage in te perken.

wat voor kwaad kan het aan de motor?

En dan is dus het hele effect weg kun je net zo goed gewoon remmen....en de benzine aan mij geven...
Wat brengt morgen.???

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 12 feb, 2004 17:53

hij geeft gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
als de koppeling helemaal boven is moet je de gas laten opkomen natuurlijk!
zou behoorlijk dom zijn anders
1977 Mehari

Frank Kam
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 feb, 2004 14:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Frank Kam » vr 13 feb, 2004 00:28

Op 't moment dat je terugschakelt en "tussengas" geeft, breng je het toerental van de motor en de bak in evenwicht. Dat spaart de koppeling. Vroeger heette dat dubbelclutchen. Afremmen op de motor gebeurt dan doordat de motor gesmoord wordt (je geeft geen gas) en je dus terugzakt naar stationair toerental van de motor.
Alles over de Dyane op www.citroendyane.nl

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 13 feb, 2004 09:24

Frank,het gaat hier over zuinig rijden,Dan ga je toch niet onnodig tussengas geven,
terwijl gewoon uit laten rijden en op het laats remmen om te stoppen toch veel economischer is.

Gesloten