Pagina 4 van 7

Geplaatst: di 10 jul, 2007 00:02
door Duintje
mensen...ligt het soms aan dat klote weer ofzo, dat iedereen alleen maar aan het bekvechten en zeiken is....

Ga lekker naar buiten, trek die motorkap open en ga eens lekker je onsteking controleren ofzo.... puntjes of elektrisch...dat maakt me niet uit...

Geplaatst: di 10 jul, 2007 06:18
door Bertje Beige
Nou wil ik niemand beledigen of een veer in z'n kont steken, maar ik heb Albert benaderd over mijn probleem met mijn 123, en hij vind dat ik met een 123 naar Zweden moet, dus ik kan hem opsturen en dan gaat hij kijken wat hij kan doen.
Dat vind ik toch wel service hoor!!!

Geplaatst: di 10 jul, 2007 10:54
door bartje2212
goede service is minstens zo belangrijk als een goed product...

En nu is het mooi weer (hier tenminste nog wel) maar m'n eendje staat bij C&C te wachten voor de apk....zucht

Geplaatst: di 10 jul, 2007 15:22
door Wim van den Bergh
Duintje schreef:ga eens lekker je onsteking controleren ofzo.... puntjes of elektrisch...dat maakt me niet uit...
... blijkt dat ik een Piranha elektronische ontsteking heb ... :roll:
:wink:

Geplaatst: di 10 jul, 2007 15:51
door backfire
pffffffffffffffff, slapert :lol:

Geplaatst: za 15 dec, 2007 00:22
door JanO
Op marktplaats kwam ik deze elektronische ontsteking tegen:

http://link.marktplaats.nl/135070039

Heeft iemand hier ervaring mee? 70 euro lijkt goedkoop....

Mvg, JanO

Geplaatst: za 15 dec, 2007 09:21
door Flying Duckman
Ik denk niet dat het geschikt is voor de 2CV, als ik het hier zo lees dat het verborgen is, dan zal het wel onder de verdelerkap moeten, dat schiet dan niet op als je 2CV rijdt ;-)

Geplaatst: zo 16 dec, 2007 22:55
door JanO
Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 08:53
door P.Senior
Het lijkt me meer een electronisch relais. Die zorgt dat er weinig stroom door de kontaktpuntjes stroomt en flink stroom naar de bobine. De vervroeging dient in dat geval gewoon te blijven zitten.

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 11:41
door backfire
JanO schreef:Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan
Nee alles blijft gewoon mechanisch zitten en je blijft dan ook met je mechanische vervroeging zitten. De 123 en DG doen dit elektronisch regelen en is niet vergelijkbaar.

Dit is gewoon oplochterij, omdat je voor 20 euro een velleman kit koopt welke exact hetzelfde doet. En wezen is het gewoon een transistor schakeling, waarbij de contactpunt niet meer dient om de bobine te aarden, maar om de transistor schakeling te triggeren. De contactpunt slijt daardoor niet meer in door de vonken, maar zal nog wel degelijk verslijten.

Overigens werkt het wel zo'n velleman kit.

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 18:44
door JanO
Ok, da's duidelijk, nog even doorsparen dus...

Bedankt,

Jan

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:59
door thomaaas
stipt genomen aarden de contactpuntjes de bobine helemaal niet, ze staan juist ópen als er ontsteking is, waardoor de condensator niet meer oplaadt en zn lading baas rap kwijtraakt aan de bobine, waardoor je vonk hebt ;) Je moet hierbij denken aan honderdsten van seconden ;)

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 10:24
door Jheronimus
Bijna goed, het ontladen van de condensator zorgt ervoor dat de puntjes niet inbranden.
Vonk bij de boegie komt door de inductiespanning die in de secundaire spoel van de bobine die ontstaat bij het wegvallen van de spanning op de primaire spoel (openen puntje).

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 10:56
door backfire
Dus correctie van mijn verhaal zou moeten zijn de contatpunten ontaarden de bobine ;)

Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 11:17
door leo top
backfire schreef:Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)
Mooi kastje er omheen, verpakking laten maken, productie opzetten, verkoopkanalen aanboren, investeren............ oplichterij vindt ik te veel gezegd, 't is niet goedkoop :!: