Pagina 4 van 4
Geplaatst: vr 23 mar, 2012 16:55
door supercees
toespoor bij voorwielaandrijving is eigenlijk apart, normaal heb je dan uitspoor.
achterwieaangedreven auto's hebben normaal gesproken toespoor, omdat de voorwielen bij rijden wat naar buiten gedrukt worden en dan dus rechtuitstaan en daardoor slijten je banden niet heel hard.
bij voorwielaandrijving heb je normaal gesproken uitspoor, bij het rijden trekken de voorwielen zich dan in de rechtuitstand, ook weer om te zorgen dat je banden niet heel hard slijten.
waarom er 2cv's zijn met toespoor begrijp ik ook niet, wellicht heeft het te maken met de totaal niet met andere auto's te vergelijken wielophanging, maar dat verklaart het onderlinge verschil nog niet.
Geplaatst: vr 23 mar, 2012 17:03
door Charleston 88
Ik heb het voor ze zekerheid nog eens nagekeken in de werkplaatsboeken, Zowel in het boek voor de 2CV van 1955-1961, als in het boek voor de 2CV van 1975-1982 en in het boek voor de 2CV van 1982 - 1988 staat steeds dat er UITspoor moet zijn van 0-3 mm. Dat het UITspoor moet zijn klopt ook met hetgeen wij op de TH voertuigtechniek in Eindhoven leerden dat normalerwijze een auto met voorwielaandrijving UITspoor heeft en een auto met achterwielaandrijving TOEspoor. Dat er überhaupt UIT- of TOEspoor nodig is heeft te maken met de neiging van de voorwielen om bij het rijden naar elkaar toe c.q. van elkaar af te lopen. De UIT c.q. TOEspoor moet dit corrigeren. Dat het ook nul of bijna nul mag zijn is om de weerstand van de band op het wegdek minimaal te maken.
Geplaatst: vr 23 mar, 2012 21:02
door ejfrolich
Leuk dat mijn verhaal weer veel heeft losgemaakt.
Hier dan de oplossing. We hebben de sporing gecontroleerd en gezien dat, we begrijpen niet hoe, het recher wiel behoorlijk te veel naar buiten stond. Uiteindelijk hebben we de stelmof ongeveer een cm verder moeten uitdraaien om hem goed te zetten (1mm uitspoor voor een '86er.
Nu stuurt de auto weer zoals het hoort. Ook geen last meer met achteruit rijden waarbij het stuur uit je handen werd geslagen bij een kleine stuuruitslag en je echt aan het stuur moest hangen om hem weer in een rechtuit stand te krijgen. De auto volgt de weg weer en gaat niet meer stroef sturen op snelheid en het stuur komt zonder krachtinspanning vanzelf weer in de middenstand na een bocht.
Kortom hoe een relatief klein verschil in de sporing heel veel ellende veroorzaakt.
We hebben de oude draagarm nog eens bekeken maar op het oog is er echt niets aan te zien. Wat alleen wel opvalt is dat nu de beide stuurstangen ongeveer even ver zijn verdraaid. Dat lijkt toch te wijzen op een draagarm die een tik heeft gehad...
Eind goed al goed dus.
Geplaatst: vr 6 apr, 2012 21:56
door Charleston 88
Ik ben benieuwd of Gerard er inmiddels uit is met toespoor of uitspoor, dat is belangrijke kennis voor ons allemaal.
Geplaatst: za 7 apr, 2012 06:50
door Gerard2cv
Ja,ik kom erachter dat het 1-3mm uitspoor is
Geplaatst: za 7 apr, 2012 09:45
door Charleston 88
Gerard, hartelijk dank, iedereen blij!
Geplaatst: za 7 apr, 2012 10:03
door Ramon
soms rijden mijn auto lekkerder met geen uitspoor of toespoor!!! gewoon in het midden...
Geplaatst: za 19 apr, 2014 11:04
door theoenmarion
TB schreef:Ramon, kunnen ze bij de profile wel de boel uitlijnen zonder dat ze gelijk je achterschermen eraf willen slopen?
Ik was laatst hier bij de locale bandenboer en die wilden gelijk m'n achterschermen eraf gaan schroeven. Daar heb ik dus maar even voor bedankt.
Sorry, maar aan de achterwielen is toch niks bij te stellen wat sporing betreft? Waarom moeten je achterschermen er dan af?
Geplaatst: za 19 apr, 2014 11:13
door schroef
Bandenboeren willen de achterschermen eraf omdat ze op de achterwielen een laser willen aanbrengen die naar de voorwielen schijnt. Ik heb het wel laten doen zonder achterschermen. Het resultaat was slecht en op dit moment ben ik mijn RV arm en spoorsteng aan het vervangen omdat de auto scheef trekt nadat ik een betonblokje had geraakt.
Leuk dat in mijn koffiepauze dit topic voorbij komt...
Geplaatst: za 19 apr, 2014 12:56
door theoenmarion
Nou toevallig zat ik ook aan de koffie en ben ook bezig met de sporing bij te stellen.
Mijn linker voor wiel staat behoorlijk naar buiten.
Ik kan toch de plaatjes, die op het stuurhuis naar buiten draaien, als centreerpunt gebruiken?
In mijn geval staan beide plaatjes 6 cm aan beide kanten naar buiten.
Geplaatst: za 19 apr, 2014 13:08
door schroef
ja hoor dat kan.
Ik heb inmiddels gesteld en proefgereden hier in de straat. Ik ga nog meer aan mijn Eend repareren en wil aan het einde van de dag een goede proefrit maken om te kijken of de stand van het stuur me bevalt en de rest van de reparaties afdoende blijken.