Pagina 4 van 7

Geplaatst: za 29 jul, 2006 14:07
door Jeroen-citroen
OnsEendje2 schreef:
thomaaas schreef:syntetisch of semi synthetisch? en multigrade of monograde.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah dacht ik het net te snappen.... :?
puur synthetisch is geloof ik niet zo goed als ik alles zo doorlees, maar is er dan ook naast semi synthetisch, puur mineraal? En wat is multigrade of monograde nuweer?
HELP!
monograde is alleen w4o bijvoorbeeld en multi is dan b.v 15w40 correct me iff i'm wrong maar volgens mij had je vroeger alleen monograde , je had dan zomer en winter olie.

de getallen geven de dikte van de olie aan als ik het goed heb maar ik weet niet of 15 nu dik is en 40 dun of andersom

Geplaatst: za 29 jul, 2006 14:13
door OnsEendje2
over de getallen x en y (xWy) staat hier
http://www.cats-citroen.net/eendmeel/vr ... .html#olie

en hier wordt alles uitgelegd:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Maar er wordt ook gewaarschuwd voor mixen, maar dan hebben ze het niet over bijvullen...

Het gaat ookmaak over max een half litertje (hij staat nu net onderaan de peilstok), dus veel maakt het niet uit als ik 15W50 semi-synthetisch neem... denk ik :?

Geplaatst: za 29 jul, 2006 14:14
door Jeroen-citroen
@ thomaas
een zelf sleutelen boekje uit 1970 geeft voor de 4 SAE 20 w 40 op, maar gezien de discussie omtrent olie zeg ik er duidelijk bij dat dit uit het boekje komt

Geplaatst: za 29 jul, 2006 14:25
door Jeroen-citroen
:idea: @ onseendje2

Bel gewoon ff met S.A te W :wink:

Geplaatst: za 29 jul, 2006 15:24
door thomaaas
Ja en het garage handboek van een kennis van mij zegt 15W40 maar omtrent de discussie hier geloof ik eigenlijk meer in 20W50 of 15W50. Ik weet iig dat het mineraal moet zijn want anders dan lost het vuil erin op en komt dat overal in de oliekanalen terecht. In het boekje "how to restore a citroen 2cv" staat weer dat je SAE 30 moet nemen....

Ik flikker er wel boter in ofzo, dan weet ik tenminste zeker dat ik hetverkeerde heb

Geplaatst: za 29 jul, 2006 16:47
door bartje2212
wordt idd wel ingewikkeld; synthetisch is beter, maar dat durf ik nu er ook niet meer in te gooien. motortje is hard toe aan olie verversing maar heeft volgens mij nooit wat fatsoenlijks binnen gekregen (had nog geen tijd om dat te doen :oops: ).
dus dan maar 15w50...
of hoe kun je het beste je blok 'schoon'spoelen?

Geplaatst: za 29 jul, 2006 17:02
door Handjes
bartje2212 schreef:of hoe kun je het beste je blok 'schoon'spoelen?
Door vaak (elke 7500 km) je olie te vervangen. De kwaliteit van de olie maakt niet zo gek veel uit, de dikter moet inderdaad wel .w50 zijn. Er is niets zo belangrijk voor een auto als verse olie.

Geplaatst: za 29 jul, 2006 17:15
door bartje2212
omdat het zo hard nodig is, ben ik van plan om eerst alle olie af te tappen en uit laten lekken, daarna nieuwe erin doen, ff mee rijden/motor laten lopen en dan nog eens aftappen en weer nieuwe olie erin doen. Maarnu: eerste keer verversen ook meteen het filter vernieuwen of dit pas bij tweede keer doen? of twee filters gebruiken? (beetje zonde?)
(Aangzien ik toch een kan van 5 liter ga halen wil ik het igg zo goed ogelijk doen.)

Geplaatst: zo 30 jul, 2006 14:15
door thomaaas
Eerst je auto ff warm laten lopen, maar niet heet. Dan neemt die alle olie mee. Op hetmoment dat je alle olie eruit hebt gewoon het filter verversen. Het heeft geen zin om een half uur later de olie dan opnieuw te verversen, ik zou daar een kleine 500 tot 1000 km mee wachten dan, want olie heeft de tijd nodig om het geheel schoon te spoelen zeg maar.

Geplaatst: zo 30 jul, 2006 16:52
door OnsEendje2
Jeroen-citroen schreef::idea: @ onseendje2
Bel gewoon ff met S.A te W :wink:
Heb G.M. gebeld (bedankt voor alle info!), maar later ook B. te B. toch aan de lijn gehad. Het ging me erom dat ik niet wist wat er in zat en geen verschillende diktes wilde mengen. (wordt ook afgeraden)

Geplaatst: zo 6 aug, 2006 22:20
door abr2cv
Ik zie iedereen maar praten over bijvullen en oliefilters ed..
De enigste goede manier van olieverversen is (elke 5000 km):
-Olie uit het blok laten lopen
-Altijd nieuw oliefilter monteren!!! (het vuil blijft vooral in het filter zitten, als je het filter niet vervangt heeft olieverversen ook geen zin. Het vuil mengt zich weer met de nieuwe olie)
-Ongeveer 2 liter olie in het motortje gieten
-Controleer op de peilstok of het niveau zo rond het minimum staat of daarboven. Het mag niet boven maximum staan.
-Motor starten en na 10 seconden weer afzetten (dit zorgt voor olie in het filter en daardoor een juist olieniveau op de peilstok)
-Olieniveau peilen en bijvullen tot maximum
Zie daar een oliewissel uitgevoerd.

En dan nog over olie. Het is niet alleen van belang wat de fabrikant (Citroen in dit geval) aanraadt mbt olie. Het is ook van belang wat de oliefabrikant aanraadt. Ik weet dat Mobil voor de eend meerdere typen olie aanraadt, waaronder de 'standaard' 10W40. Dit komt doordat de fabrikant (Citroen) SAE normen voorschrijft en geen W40 of W50. Met SAE normen kan het voorkomen dat W40 en W50 aan de norm voldoet. Oliefabrikanten werken met deze SAE normen, de oliefabrikant weet dus beter welke van zijn olie voldoet of niet.

Geplaatst: ma 26 mar, 2007 22:15
door Bram_2
bartje2212 schreef:wordt idd wel ingewikkeld; synthetisch is beter, maar dat durf ik nu er ook niet meer in te gooien. motortje is hard toe aan olie verversing maar heeft volgens mij nooit wat fatsoenlijks binnen gekregen (had nog geen tijd om dat te doen :oops: ).
dus dan maar 15w50...
of hoe kun je het beste je blok 'schoon'spoelen?
Grappig. 3000 km geleden heb ik bijgevuld met synthetische olie van Castrol (15w40). Ik heb inmiddels 2 liter van dat spul verbruikt. Ik neem aan dat er minerale olie inzat, want vlak voor mijn bijvullen heeft hij een grote beurt gehad.

Mijn motortje loopt nog prima.... Door alle verhalen ga ik er misschien nu toch maar weer minerale olie in gooien :) En alles maar snel weer eens verversen...

Blijft een vreemd verhaal dus.

Geplaatst: ma 26 mar, 2007 22:40
door Robbert.
Je MOET er minerale olie in doen danwel semisynthetisch. Met synthetische olie rijden is niet verstandig aangezien keerringen en pakkingen hier niet tegen kunnen en een soort van verstenen na een paar duizend km, is mij door een 2cv garage verteld. Desondanks kan de motor goed lopen omdat de olie het motortje wel goed smeert, beter zelfs dan mineraal--> toch wel vervangen!

Geplaatst: di 27 mar, 2007 08:25
door backfire
Tenzij je natuurlijk alle keerringen en pakkingen vernieuwd hebt met nieuwe exemplaren. Maar vuistregel oude motor die ontwikkeld is voor mineraal, gewoon vullen met mineraal of semi syntheet. Semi syntheet is op basis van minerale olie met synthetische toevoegingen.

Geplaatst: di 27 mar, 2007 08:58
door André Post
Bram_2 schreef: Grappig. 3000 km geleden heb ik bijgevuld met synthetische olie van Castrol (15w40).
15w40 is geen vol synthetische olie en is dus geen probleem.
Zelfs de 10w40 is nog geen volsyntheet, dat begint bij 5w50 of zoiets.
De discussie over *w40 of *w50 ga ik niet aan.