Pagina 4 van 4
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 15:15
door Aloha Beach Cruiser
op mijn charleston ook niet, maar op SPA was het gauw gebeurd!!
na een paar minuten was het 4 keer pompen voordat ik weer remmen had!!!! na een uurtje werkte alles weer fijn! (misschien wel behoorlijk geluk gehad achteraf!)
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 15:24
door rusty
wanneer heb jij voor t laatst je remolie vervangen en je systeem doorgespoeld? bij dot olie moet het eigenlijk iedere 2 jaar en LHM weet ik eigenlijk niet, maar een feit is dat beide vloeistoffen vocht (lees: water) aantrekken, en dat wil best wel graag in je klauwen gaan zitten (weet ik uit ervaring) nu trekt DOT meer water aan dan LHM en heb je dus eerder last van 'kokende' remolie, het water in de klauw gaat koken, er ontstaat gas, die drukt de remolie weg en dan moet je idd een paar keer pompen om weer druk te krijgen! dus.... remolie vervangen is echt geen onzin!
greetzzzzzzzzzzzzzzzz
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 15:32
door catscit
lhm is niet hygroscopisch, dus trekt GEEN vocht aan!
Vraag maar aan een ds kenner, het verschil tussen lhs en lhm.
Dot trekt wel water aan.
Voor de racerij wordt silicone olie gebruikt in dot systemen. die trekt ook geen water en en heeft een hoger kookpunt.
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 15:38
door thomaaas
Kan je dat ook in je eend flikkeren of kun je je remmen dan op de schroot flikkeren?
Want ik snap dat het probleem dus niet is dat je remblokjes smelten ofzo, maar dat gewoon je olie begint te koken?
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 15:44
door catscit
als je remblokken warm genoeg worden (im heb smeulende remblokken gezien, die kan dan meteen op de schroot want doen niks meer) gaat op een gegeven moment je olie ook koken.
Het stinkt enorm en staat gewoon te borrelen in het reservoirtje.
Je kunt de kookpunten van silicone olie en lhm opzoeken ik denk niet dat die elkaar veel ontlopen. Er is silicone olie die lhm kan vervangen maar niet alle silicone olie voldoet aan de specs.
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 16:00
door thomaaas
Van het AX forum komt dit, maar schijnt dus ook te liggen aan fabrikant zeg je?
Droge kookpunt Natte kookpunt
DOT3 205 °C 140 °C
DOT4 230 °C 155 °C
DOT5 260 °C 180 °C
DOT5.1 270 °C 190 °C
Staat trouwens een hoop in over remmen
daar
Ook zeggen ze dat remvloeistof op siliconenbasis afgeraden wordt, omdat er een water/remvloeistor/water/remvloeistof verhoudeng ontstaat, waardoor het water al bij 100°C gaat koken en je dus helemaal niet beter kunt remmen [korte samenvatting]
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 16:14
door catscit
het water wordt bij silicone olie niet meer opgenomen in de olie maar drijft eronder. Dus elk jaar verversen, een aangezine die olie 50 euro per liter kost loopt dat in de papieren. Maar in de racerij gebruiken ze zover ik weet niet anders (en dan heb ik het niet over 2cv racers maar salooncars ed)
nu kookpunt van lhm nog, staat op jint nijman z'n ds site geloof ik.
Kookpunt van siliconeremolie heb ik ook nog niet gezien.
Zou kunnen dat ze tegenwoordig dot5 gebruiken in het meeste.
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 16:17
door thomaaas
Ow wat ik dus van het AX forum begreep is dat elke remolie in principe DOT heet, net zoals bij motorolie alles een afkorting SAE heeft [Society of American Engineers].
Zal lhm nog ff zoeken dan
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 16:24
door catscit
thomaaas schreef:Ow wat ik dus van het AX forum begreep is dat elke remolie in principe DOT heet, net zoals bij motorolie alles een afkorting SAE heeft [Society of American Engineers].
Zal lhm nog ff zoeken dan
ik weet niet welke dot silicone olie is maar lhm heeft geen dot specificatie.
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 16:28
door thomaaas
Okej. K kan van Synthetische LHM
hier iets vinden over een nat kookpunt van 190 graden [droog 263], maar ik geloof dat wij mineraal zoeken.
Ik vind het trouwens gedurft van Castrol dat ze zeggen dat LHM een goed roestwerend product is
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 16:32
door thomaaas
Oja en als je van systeem overstapt dan moet je eerst je leidingen doorspoelen maar dan wel met remreiniger lijkt mij?
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 17:20
door catscit
thomaaas schreef:Okej. K kan van Synthetische LHM
hier iets vinden over een nat kookpunt van 190 graden [droog 263], maar ik geloof dat wij mineraal zoeken.
Ik vind het trouwens gedurft van Castrol dat ze zeggen dat LHM een goed roestwerend product is
volgens mij is lhm prima roestwerend, waarom niet?
en verder is alle lhm tegenwoordig synthetisch?
Behoorlijk hoog kookpunt dus.
Dus prima olie voor het circuit
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 17:26
door Ramon
moet je ook je remblokken weggooien die te warm zijn geweest!!!
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 17:39
door thomaaas
Ja kan best roest weren, maar ik zou t niet op mn auto smeren jij wel?
ja ik zou verder niet weten wat n hoog kookpunt is, er is nog een of ander speciaal raceremspul dat bestand is tot 302 graad C
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 23:34
door catscit
als je remblokken te heet geweest zijn zijn ze bikkelhard maar vertragen helemaal niks meer, dat heb je zo door. En die zijn inderdaad niet meer te gebruiken.
Ik heb het hele remtraject al gehad, ik heb gedacht aan een gsa hoge druk systeem, heb schijfremmen achter gehad, gsa en axel remschijven voor, gegroefd, geboord met en zonder koellucht.
Ik ga nu voor een conventioneel systeem (alla 2cv6) met trommels achter, axel schijven voor, gegroefd, en koellucht van boven op de reklauw, de van een axel zijn mooi open van boven. Dat moet het worden. En ik heb uit engeland speciale blokken laten komen met een ander materiaal erop.