pingelen bij plankgas
- Erik van D.
- Gebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 21 okt, 2007 15:45
- Locatie: Dongen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
pingelen betekend te vroeg ontbranden, kan komen door te vroege ontsteking doordat de bougies te vroeg vonken, of door de compressie van het brandstof/luchtmengsel. hoe hoger het octaangetal, hoe beter bestand tegen voortijdige ontbranding tijdens de compressieslag.Erik van D. schreef: Is euro 95 echt zoveel slechter? En wat is het verschil dan precies?
euro 95 zal dus eerder pingelen veroorzaken dan euro 98. ik zeg, probeer het gewoon. ik heb nog nooit 98 getankt in een eend, en in heb eenden gehad met bouwjaren van 1970 tot 1986, met 60s cc en 435 cc, met "turbopijp" en zonder. ook wel eens met een lege tank gestaan en alleen tweetakt benzine voorhanden gehad, liep hij ook op zonder te pingelen.
mocht jouw eend met euro 95 gaan pingelen, dan heeft je motorblok een goede compressie, is alleen maar goed.
pingelt hij niet, dan scheelt je dat aanzienlijk bij de pomp .
en natuurlijk heb je allemaal mooie theorien over octaangetal en kleppen die verbranden en loodvervangers enzo, maar in de praktijk valt dat reuze mee.
een eend kan ook op lpg rijden, zonder de kleppen te wijzigen, en lpg verbrandt 20 graden celsius warmer dan benzine...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- Erik van D.
- Gebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 21 okt, 2007 15:45
- Locatie: Dongen
is dus echt het proberen waard! 't Enige probleem dat je kunt krijgen met een te laag octaan is een vastloper, defecte lagers en zo, maar je kleppen verbranden in iedergeval niet, dat scheelt!
EEN EENDENMOTOR MOET OP SUPER!!!!( een echte uitzondering daargeklaten)
EEN EENDENMOTOR MOET OP SUPER!!!!( een echte uitzondering daargeklaten)
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Je bedoelt A06 toch? De V is toch de Visa motor?
Anyway's Ramon, check even of je ontsteking nog op tijd staat, ik heb het idee dat deze verlopen is.
Maar Ramon, ik neem aan dat je niet bedoelt pingelen bij het uitzetten van de motor? Want dat duit op flinke koolaanslag in combinatie met een versleten motortje.
Let ook op, sommige merken 98 rijden anders, heb zelf goede ervaringen met Texaco en slechte met witte pompen.
Anyway's Ramon, check even of je ontsteking nog op tijd staat, ik heb het idee dat deze verlopen is.
Maar Ramon, ik neem aan dat je niet bedoelt pingelen bij het uitzetten van de motor? Want dat duit op flinke koolaanslag in combinatie met een versleten motortje.
Let ook op, sommige merken 98 rijden anders, heb zelf goede ervaringen met Texaco en slechte met witte pompen.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Met BP Ultimate ook nooit problemen gehad.
Lees hier meer over benzine (verschil witte en merk):
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4210
http://www.ad.nl/autowereld/article932420.ece
Lees hier meer over benzine (verschil witte en merk):
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4210
http://www.ad.nl/autowereld/article932420.ece
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch