Pagina 4 van 5

Geplaatst: do 17 jan, 2008 00:29
door Ramon
zo sinds vandaag pingelt mijn moter weer!
wat een elende.

vanochtend bij total getankt, 20 km gereden toen op de terugweg begon ze te pingelen. nu heb ik het winterkapje er af gehaald maar het word niet minder.... word nog leuk straks in frankrijk.

zou het aan de bezine kunnen liggen?
pfff

Geplaatst: do 17 jan, 2008 00:37
door Punky
Tank voortaan eens euro 98. Ben je van veel gepingel af denk ik. :wink:

Geplaatst: do 17 jan, 2008 07:18
door Gerard2cv
Ramon,ik blijf erbij dat als het pingelen is,en geen rammelende beplating
het de vervroeging van de ontsteking moet zijn.Als bougies had je Equem
755 he.

Geplaatst: do 17 jan, 2008 09:30
door backfire
misschien is je ontsteking weer verlopen? Voor de zekerheid contactpunt setje meenemen op vakantie, mocht je 123 het begeven. En natuurlijk 98 tanken ;)

Geplaatst: do 17 jan, 2008 10:49
door Ramon
altijd 98 nooit meer 95 getankt!!!

Geplaatst: do 17 jan, 2008 11:27
door Erik van D.
Lees hier wat dingentjes over euro 95 of euro 98. Mijn eend is uit 1987. Toen ik hem kocht werd er bij verteld om euro 98 te tanken. Dus dat doe ik dan ook braaf. Maar die is wel erg duur geworden. Is euro 95 echt zoveel slechter? En wat is het verschil dan precies?

Geplaatst: do 17 jan, 2008 12:21
door supercees
Erik van D. schreef: Is euro 95 echt zoveel slechter? En wat is het verschil dan precies?
pingelen betekend te vroeg ontbranden, kan komen door te vroege ontsteking doordat de bougies te vroeg vonken, of door de compressie van het brandstof/luchtmengsel. hoe hoger het octaangetal, hoe beter bestand tegen voortijdige ontbranding tijdens de compressieslag.

euro 95 zal dus eerder pingelen veroorzaken dan euro 98. ik zeg, probeer het gewoon. ik heb nog nooit 98 getankt in een eend, en in heb eenden gehad met bouwjaren van 1970 tot 1986, met 60s cc en 435 cc, met "turbopijp" en zonder. ook wel eens met een lege tank gestaan en alleen tweetakt benzine voorhanden gehad, liep hij ook op zonder te pingelen.

mocht jouw eend met euro 95 gaan pingelen, dan heeft je motorblok een goede compressie, is alleen maar goed.

pingelt hij niet, dan scheelt je dat aanzienlijk bij de pomp :lol: .

en natuurlijk heb je allemaal mooie theorien over octaangetal en kleppen die verbranden en loodvervangers enzo, maar in de praktijk valt dat reuze mee.

een eend kan ook op lpg rijden, zonder de kleppen te wijzigen, en lpg verbrandt 20 graden celsius warmer dan benzine...

Geplaatst: do 17 jan, 2008 12:26
door Erik van D.
He Supercees, bedankt voor de info. Ik zal het eens gaan proberen, scheelt toch weer...

Geplaatst: do 17 jan, 2008 13:34
door leo top
is dus echt het proberen waard! 't Enige probleem dat je kunt krijgen met een te laag octaan is een vastloper, defecte lagers en zo, maar je kleppen verbranden in iedergeval niet, dat scheelt!
EEN EENDENMOTOR MOET OP SUPER!!!!( een echte uitzondering daargeklaten)

Geplaatst: do 17 jan, 2008 13:48
door supercees
leo top schreef:EEN EENDENMOTOR MOET OP SUPER!!!!( een echte uitzondering daargeklaten)

dan ben ik blij dat al m'n eenden uitzonderingen waren :wink: .

Geplaatst: do 17 jan, 2008 14:34
door Jheronimus
De uitzonderingen zijn de V06/642, V06/644 en V06/664.

Geplaatst: do 17 jan, 2008 14:54
door backfire
Je bedoelt A06 toch? De V is toch de Visa motor?

Anyway's Ramon, check even of je ontsteking nog op tijd staat, ik heb het idee dat deze verlopen is.

Maar Ramon, ik neem aan dat je niet bedoelt pingelen bij het uitzetten van de motor? Want dat duit op flinke koolaanslag in combinatie met een versleten motortje.

Let ook op, sommige merken 98 rijden anders, heb zelf goede ervaringen met Texaco en slechte met witte pompen.

Geplaatst: do 17 jan, 2008 15:17
door Punky
Met BP Ultimate ook nooit problemen gehad. :wink:

Lees hier meer over benzine (verschil witte en merk):

http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4210

http://www.ad.nl/autowereld/article932420.ece

Geplaatst: do 17 jan, 2008 15:59
door leo top
backfire schreef:
Maar Ramon, ik neem aan dat je niet bedoelt pingelen bij het uitzetten van de motor? Want dat duit op flinke koolaanslag in combinatie met een versleten motortje.
Dit is niet pingelen, maar nadieselen.

Geplaatst: do 17 jan, 2008 16:14
door Jheronimus
backfire schreef:Je bedoelt A06 toch? De V is toch de Visa motor?
Ja...... klopt