achterremleiding

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 6 jan, 2008 23:37

Voor de enthousiaste knutselaar..

http://www.2cvtv.com/tech/Bonapart/bonahdyd01.htm
diverse Citroens, wat anders.

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hanzelman » wo 13 feb, 2008 20:25

Ik ga Zaterdag ook eens beginnen aan deze klus,de leidingen,schoenen en cylinders + los klein spul wat er bij zit vervangen,zal me benieuwen hoe t zal vergaan :twisted:
~:-)~

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 17 feb, 2008 18:45

vandaag bezig geweest om het eerst uit te boren om vervolgens het tapsetje er in te kunnen draaien maar nu is mijn boor weggelopen en ik vrees dat ik nu het achtterremcilinder (zo heet het toch als ik het goed heb) vervangen moeten worden. maar nu heb ik het wiel erafgehaald om de trommelrem uit elkaar te halen en nu zie ik dit

Afbeelding

Afbeelding

hier zou toch een veer met 2 ogen moeten zitten sodat als die weg is je de moer (dop 44 als ik het goed heb) los kan draaien zodat ik de deksel eraf kan pakken.

maar ik heb het idee dat die veer vast geslagen/gesoldeerd is (iniedergeval goed ver...)

of pak ik het nu verkeerd aan
J B

just drive like you stole it

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 feb, 2008 19:29

Veer met 2 ogen? ik snap niet helemaal waar je het over hebt, maar bij mij zit er een plastiek dop in welke gewoon geklemd zit op de schroefdraad van de buitenring. De naafmoer bij jou is erg misbruikt en gewoon niet goed meer, ik zie herhaalde pogingen om deze moer alsnog te borgen. Moer moet je zo wie zo vervangen. De moer bij jou zit niet meer geborgd en kan je dus gewoon met dop 44 losdraaien. Let wel dat die moer met 300nm vastzit, dus je zult er een flinke pijp aan moeten hangen.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 17 feb, 2008 19:33

waarmee zou ie dan geborgt moeten zitten??
J B

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » zo 17 feb, 2008 19:53

hij wordt geborgd door de zijkant van de moer in dat gleufje te tikken (flink rammen eerder gezegd).

Moer ziet er niet best meer uit zoals backfire al melde. Je kan kijken of je links en rechts kunt ruilen door dat de moer dan anders uit komt kan je die alsnog borgen. da's een truckje wat je 1 keer uithaalt daarna moet je zeker een nieuwe monteren.
onder druk wordt alles vloeibaar

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 17 feb, 2008 19:59

ik heb al een poging genomen om de andere kant te bekijken om te vergelijken maar daar zit een andere stofdop op die ik niet 123 los kreeg. zonder veel krassen. nog maar eens de tijd voor nemen dan.

ook nog eens een flinke dop 44 zien te regelen. een lange pijp heb ik nog wel. ik neem aan dat een stijgerpijp van 2.5 meter wel moet voldoen :)
J B

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 feb, 2008 20:09

Yep die 2,5 meter zal wel voldoen.

andere stofkap? foto helpt. Als het een plastieke is dan brede platte schroevendraaier er tussen en met rubber hamer flinke tik op de schroevendraaier, dan moet hij wel loskomen. Als het een metalen dop is dan alvast een plastiek dop bestellen, die metalen doppen krijg je er naar mijn weten niet fatsoenlijk uit.

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » zo 17 feb, 2008 20:16

jj schreef:ik heb al een poging genomen om de andere kant te bekijken om te vergelijken maar daar zit een andere stofdop op die ik niet 123 los kreeg. zonder veel krassen. nog maar eens de tijd voor nemen dan.

ook nog eens een flinke dop 44 zien te regelen. een lange pijp heb ik nog wel. ik neem aan dat een stijgerpijp van 2.5 meter wel moet voldoen :)
krassen...er zit veel smeer en komt haast geen water bij dus krassen mag best een beetje, roesten doet het daar niet, of je smeert er gewoon meer vet overheen. ff door zetten en dat dopje is er zo af.
Klussen = krassen. :lol:

een 44 kan je bij een beetje eenden garage kopen met eventueel verloopstuk van 3/4" naar 1/2" aandrijfvierkant om de dop met "standaard" gereedschap te kunnen aandraaien.
Ik heb m geleend bij een bevriende garage :lol:

maar dan komt 't echte lastige, de lagers zijn vaak zo dat je de trommel er niet met de hand af krijgt. ik heb een speciale poulietrekker geleend (ook van die garage) met de hand is t me nog nooit gelukt.

misschien hebben andere daar nog handige tips voor.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 17 feb, 2008 20:21

aan de andere zijde zit zo'n metalen dop. ik zie daar 2 inkepinignen in waar ik ook 2 kleine schroevendraaiers in wil doen.

en de krassen komen op het net gelakte gedeeldte. ik weet dat geen extra waarde heeft om daar geen krassen te hebben maar kvind het zonde. zo mijn best op gedaan. maja, tis ook weer snel bijgewerkt.

die poulietrekker, hebben ze die bij elke garage of is dit iets speciaals voor de eend. kheb nl iemand bij een chrevrolet garage werken die nogal eens wat regelenkan voor me
J B

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » zo 17 feb, 2008 20:32

snap t maar je kan t bij werken en zoals ik al zeg je ziet er niets van en t kan geen kwaad roest technisch. Metalen dopje als verloren beschouwen en hakken maar. (desnoods een gaatje in t midden en zo er af trekken)

die poulietrekker is redelijk standaard daar kan je de wieltrommels mee demonteren. je moet alleen de bouten op maat hebben zonder dat flubbeltje wat bij de eend er standaard op zit (ik had wat extra wiel bouten liggen en heb dat "flubbeltje" er af geslepen.

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hanzelman » zo 17 feb, 2008 20:55

Ik heb vanmiddag een oude velg zonder band gepakt,en in t gat waar de wieldop gemonteerd word een lange bout gedraaid,en de trommel gleed er heerlijk smooth af :wink:
~:-)~

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 17 feb, 2008 21:06

oude velgen zonder band heb ik niet maar wel met band maar dat zal geen probleem zijn ;)
die tip ga ik zeker uitproberen als ik niet aan een poulitrekker kan komen.

ik neem aan dat de velg eerst aan de drie draadeinden vastgemaakt hebt en dan de bout er doorheen gedraait hebt. (kwist niet dat er schroefdraad in het middelste gat zat. of zit het anders

dit om ff een beeld voor me te krijgen. ik heb nl nog nooit zulke dingen uit elkaar gehad en heb thuis niet meer dan standaard gereedschap

het vastdraaien van die moer, moet dat ook weer met 300nm of gewoon vast is vast en die draait zich zelf weer vaster tijdens gebruik??
Laatst gewijzigd door j b op zo 17 feb, 2008 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
J B

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » zo 17 feb, 2008 21:06

Hanzelman schreef:Ik heb vanmiddag een oude velg zonder band gepakt,en in t gat waar de wieldop gemonteerd word een lange bout gedraaid,en de trommel gleed er heerlijk smooth af :wink:
kijk dat soort tip bedoelde ik, da's de zelfde manier waarop die poulietrekker werkt. druk van uit het midden.

in t midden kan je van die bouten klemmen om die kapjes te monteren.
dan zit er wel draad in.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 feb, 2008 21:25

vastzetten ook weer met de juiste spanning, dus je moet ff uitrekenen hoeveel kg dat is, moet je even wph raadplegen.

Plaats reactie