mijn eerste keer niet starten...koud, vocht en andere dingen

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » di 19 dec, 2006 17:13

nu we het daar toch over hebben.: de mijne blijft niet lopen als ik net gestart heb. Zefs met choke voluit, zakt ie steeds verder reutelend terug tot stilstand. Lig dit aan een mogelijk te lage stationairinstelling van de stelschroef?
(stelschroef voor afstand choke en gas armpjes)
als ie warm is loop ie stationair wel rustig maar misschien toch te laag?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 19 dec, 2006 18:59

Ik zal eens kijken Gerard, het zou heel goed eens kunnen dat dat de boosdoener is!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

LoLa
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 18 apr, 2005 13:57
Locatie: Zwolle

Bericht door LoLa » di 19 dec, 2006 19:26

De mijne wil ook niet zo goed starten snochtends vroeg, me t de choke aan gaat het ook niet bijzonder goed.
Meestal slaat 'ie aan als ik doorstart en ondertussen de choke weer dichtduw, de motor slaat dan ongeveer aan op het punt waar het lichtje uitgaat.
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 19 dec, 2006 21:27

bartje2212 schreef:Lig dit aan een mogelijk te lage stationairinstelling van de stelschroef?
Of te rijk. Meten is weten.
Kan ook zijn dat hij stationair nét wat te laag te staat.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 20 dec, 2006 07:50

@ handjes: ik ga er vandaag eens naar kijken. Ik laat wel weten wat het was.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 21:53
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Voge » wo 20 dec, 2006 15:43

thomaaas schreef:owh neh, verzopen motor is de remedie dat je nog maar n bakje koffie moet zetten toch?
Ik snap alleen niet dat je je motor aan de praat krijgt met de choke helemaal open!! Bij mij doet ze dan echt hélémaal niets behalve ploffen!
Bakje koffie is ook lekker, maar niet altijd nodig... Mijn eend is eigenlijk wel een makkelijke starter. Choke half/vol/helemaal niet, hij doet 't altijd.. Maar zonder choke slaat 'ie meteen weer af, met choke half uit kan ik niet meteen wegrijden en bij de choke helemaal uit kan ik 'm meteen de schuur uit rijden.
2cv6 club (tijdelijk buiten gebruik) 1982 - Xantia 1.9TD Tentation 1997

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 756
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Maaikie » wo 20 dec, 2006 23:26

toch wat kleine troubles vandaag....


Ik ging starten..ging eigenlijk prima....zonder choke...ik had contact en ben uiteindelijk zoals eerder aangeraden toen de choke gaan uittrekken...nou...ook dat ging goed..maar toen in zijn één...en hoppa vooruit...(:lol:..jaja..dat is wel te hopen hoor ik jullie zeggen) maar na een 20 meter ging ie niet meer verder..moest ik echt een dotje gas bijgeven....uiteindelijk op een wat snellere weg zal ik maar zeggen..deed ie dat weer...hoop herrie van de choke..maar moest m echt een tikkie geven, was zelfs zo erg dat ik maar even richting stoep ben gereden omdat ik niet meer verder kon..herkent iemand dit...uiteindelijk op weg geen enkel probleem meer..heeft dit alles gewoon met kou te maken??

Dit is onze eerste winter samen en nog niet eens echt winter...is het dan toch wijs eerst wat langer stationair te draaien voordat ik ga rijden??


had ik al gezegt...dat ik best vind dat ik toe ben aan mijn tweede eendje...:lol:.....ik weet nu intussen al best wel meer hahaha....:)
Kingfisher Sky Celliste
29/10 Tivoli Utrecht- 3/12 De Boerderij Z'Meer - 29/12 013 Tilbug

2cv6 Special 1982 Blue Lagune(In restauratie)

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 20 dec, 2006 23:50

Maaikie schreef:Dit is onze eerste winter samen en nog niet eens echt winter...is het dan toch wijs eerst wat langer stationair te draaien voordat ik ga rijden??
Temperaturen net boven nul zijn erger dan vorst. Er is veel vocht momenteel.

Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Je moet de choke wel doseren, he? Hij hoeft niet 100% opengetrokken te worden. Bij wegrijden ietsje induwen, halverwege of zo (hangt af van je 2cv). Als de motor inhoudt, misschien iets meer choke. Als ie gaat loeien en niet te houden is, minder choke.
La vie est belle.

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 756
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Maaikie » wo 20 dec, 2006 23:53

Handjes schreef:
Maaikie schreef:Dit is onze eerste winter samen en nog niet eens echt winter...is het dan toch wijs eerst wat langer stationair te draaien voordat ik ga rijden??
Temperaturen net boven nul zijn erger dan vorst. Er is veel vocht momenteel.

Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Je moet de choke wel doseren, he? Hij hoeft niet 100% opengetrokken te worden. Bij wegrijden ietsje induwen, halverwege of zo (hangt af van je 2cv). Als de motor inhoudt, misschien iets meer choke. Als ie gaat loeien en niet te houden is, minder choke.

ok...dat vocht verhaal stelt me gerust....ik start helemaal zonder choke...trek me dan even helemaal uit...en als ik ga rijden duw ik de choke weer een stukije terug in...en inderdaad na het inhouden van de motor (dank voor de termologie :)) dan geef ik weer iets meer choke, maar dan gaat ie inderdaad weer loeien...

Tis wel een dame met een eigen willetje kan ik stellen...:D van wie zou ze dat nou hebben....:D
Kingfisher Sky Celliste
29/10 Tivoli Utrecht- 3/12 De Boerderij Z'Meer - 29/12 013 Tilbug

2cv6 Special 1982 Blue Lagune(In restauratie)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 21 dec, 2006 08:53

Door deze discussie merk je hoe verwend we zijn met onze moderne auto's, choken gebeurd tegenwoordig computergestuurd, mensen met een eend moeten het weer helemaal leren. Choken doe je met gevoel, er is nauwelijks een vaste regel voor te geven, het kan voor iedere auto anders zijn. Ik start afhankelijk van de tremperatuur, soms met de choke helemaal open, soms halfopen, het weer dichtdoen is een kwestie van gevoel, zorgen dat de motor lekker blijft lopen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 21 dec, 2006 10:25

Dit geld voor alle mensen die problemen hebben met koud starten en draaien.
Controleer of bij de chokekabel aan de carburator het kleine veertje nog heel
is en aan beide zijde vast zit en aan de bovenkant van de carburator zit aan
de andere kant van de choke een vacuummembraam die de choke verder
opent als het vacuun van de motor daarom vraagt.Deze dingen zijn nogal
eens kapot.

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 756
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Maaikie » do 21 dec, 2006 12:44

Door deze discussie merk je hoe verwend we zijn met onze moderne auto's
ik ben in ieder geval absoluut niet verwend..want dit is mijn eerste auto... en ik heb tot hieraantoe alleen in roestbakken gereden van mijn vriend..haha...dus voor mij is mijn eendje het modernste dat ik ooit gehad heb...:)
Controleer of bij de chokekabel aan de carburator het kleine veertje nog heel
is en aan beide zijde vast zit en aan de bovenkant van de carburator zit aan
de andere kant van de choke een vacuummembraam die de choke verder
opent als het vacuun van de motor daarom vraagt.
en aangezien dit Chinees voor me is...ga ik dat in januari aan mijn eendendokter vragen...:) Die is eventjes op vakantie...
Kingfisher Sky Celliste
29/10 Tivoli Utrecht- 3/12 De Boerderij Z'Meer - 29/12 013 Tilbug

2cv6 Special 1982 Blue Lagune(In restauratie)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 21 dec, 2006 15:09

Mijn eend startte laatst zonder choke, gewoon sleutel omdraaien, en als ie bijna aanslaat klein beetje gas. Vervolgens een beetje choke en blijf mooi lopen. En dat terwijl ie een jaar heeft stilgestaan.

Dat gerommel met die choke is en blijft een apart verhaal. Ik heb ook een Daihatsu Charade 1.0 3 cilinder. Ook met handchoke. Vooral als ie even gelopen heeft is het een drama. Ben er nog steeds niet achter wat nou het beste is. De ene keer slaat ie met draaien van de sleutel gelijk aan en dan andere keer moet ik volgas geven voordat ie wil. Ach... hoort erbij en heeft wel iets vind ik. Als de motor draait dan blijft ie gaan :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Rutgerrrr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 16:11
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rutgerrrr » wo 27 dec, 2006 11:13

Kerstweekend alle dagen richting familie en schoonfamilie, dus veel gestart.

Alle bovenstaande opties geprobeert, maar die van mij heeft ook echt een eigen wil: choke ver open, starten (meteen lopen), choke stuk terug en scheuren maar.
hum hum

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 27 dec, 2006 14:53

vanochtend moest ik voor de verandering starten met de choke vol uit; 5 dagen stilstaan buiten in de kou maakt het dan wat moeilijker. maar vanmiddag heeft de startmotor het vliegwiel nauwelijks aangeraak of hij liep al. zonder choke! dus ik denk dat ik gewoon dagelijks blijf rijden: dat is echt het beste lijkt me.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Plaats reactie