Chassis ontroesten en behandelen.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 28 sep, 2007 12:33

Kom ik nog weer met een vraag. In de maand oktober hoop ik mn eend op de brug te zetten om het chassis (+ de hele onderkant) aan de buitenkant nog eens te behandelen. Van de week even onder de eend gelegen om te kijken hoe het eruit ziet. De vlakke delen en sommige naden zitten nog keurig onder een zwart laagje tectyl. Geen roest(uitzetting) te bespeuren. Andere stukken is het eraf gebladerd en zie je roest.

Als ik mijn chassis met RX5 en RX10 wil gaan behandelen dan hoor je je chassis kaal te maken. Dat is gewoonweg niet te doen, kost ontzettend veel tijd en je kunt nooit overal bij. Afgezien van het feit of dat tectyl zich een beetje makkelijk laat verwijderen.

Optie is dus om ipv RX het chassis nog een keer met tectyl te behanden. Mijn vragen zijn:

- Waar haal je dat (Brezan?)
- De plekken die iets roest hebben heeft weinig zin om daar tectyl overheen te smeren lijkt me? Daar ben je al te laat en is RX5 beter met daarna RX10 eroverheen.
- Of, heeft het zin om heel het chassis met RX in te smeren, dus ook over het tectyel heen? Onder het mom van; waar het gebarsten is kruipt RX5 mooi op het metaal. Waar het tectyl nog op zit doet RX5 niks maar dat geeft niet omdat het tectyl dan blijkbaar nogal goed is.

Zucht, weet gewoon niet goed wat ik er mee aan moet. :cry:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 28 sep, 2007 16:10

Ik heb hetzelfde chassis als dat jij hebt vermoed ik. Onbehandeld rotten die binnen 3 jaar helemaal weg. Ik zal geen merk/fabricant/ importeur noemen...

Gekocht toen het volgens het RDW goedgekeurd zou zijn. Nu mogen meer chassis' gemonteerd worden. Helaas, had ik dat maar geweten. Pasvorm van dat chassis is ook niet zoals het wezen moet als je het vergelijkt met een origineel citroen chassis.

Het chassis heb ik voor de montage van binnen helemaal volgegooid met Tectyl ML. Dit is vloeibaar wanneer je het erin spuit maar vormt uiteindelijk een soort was achtige laag. Loopt echt overal in en tussen. ML stopt ook roest.... je ziet het echt werken. Soort chemische reactie. Heb het ook in de deuren en dorpels etc. gespoten. Het metaal wordt gewoon koud en er ontstaat zelfs voor korte tijd een condens laagje op de buiten kant, het werkt dus echt wel in op het metaal.

Roest dat je ziet, met een staalborstel wegkrabben, dan op die plaats ML spuiten en daarna Tectyl Bodysafe (in spuitbussen te krijgen of in een pot), Dan is ie prima beschermd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 28 sep, 2007 16:34

Oké, tectyl is dus niet enkel een laagje kaarsvet wat vocht buitenhoudt maar wat ook echt de roest stopt (net als RX5)?

Alleen is het nadeel van Tectyl (dat lees ik tenminste overal) dat het na een tijdje gaat drogen en dus scheuren. En dan ben je weer wat verder van huis.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 28 sep, 2007 17:05

Mijn ervaringen met tectyl over roest zijn toch echt niet positief.
Roest gaat gewoon door onder een laagje tectyl.
In een nieuw chassis werkt het goed, maar in een oud chassis zou ik RX toepassen.
Zelf heb ik tectyl in het toen nieuwe chassis van mijn mehari gedaan, en RX in het chassis van mijn 18PK.
Mehari is 9,5 jaar geleden, eend 7 jaar geleden en beide nog geen roest van betekenis,
terwijl het 18PK chassis echt behoorlijk geroest was aan de binnenzijde,
en beide het hele jaar gebruikt worden.
Voor verkoop van RX moet je even op internet zoeken, het wordt niet overal verkocht.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 28 sep, 2007 19:04

kHeb thuis een pot RX5 en RX10 staan + een spuitbus RX7.

Het gaat hier overigens over de buitenkant van het chassis. Binnenkanst is, toen het nieuw was, met tectyl ML behandeld en ziet er nog steeds goed uit.

kGa zowel RX als Tectyl in mn eend gooien en als ie op de brug staat kijk ik wel wat het handigst/best/snelst etc. is.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 2 okt, 2007 15:44

kDenk dat ik eruit ben: kmoet niet willen om heel de klus op 1 zaterdag te doen.

Bij degene bij wie ik hem een zaterdag op de brug mag zetten ga ik het chassis daar waar nodig schoon krabben van het tectyl. Later dan maar een keer (bij een huurbrug in de buurt) RX5 erover smeren tot 2 x toe.

Maar als je denkt dat je eruit bent heb je een nieuw probleem: iemand schreef op internet dat je geen RX10 over RX5 moet gaan doen omdat je dan niet meer ziet wat er allemaal gebeurd en onder de RX10 het vrolijk aan doorroesten is.


Iemand overigens ervaring met het verwijderen van Tectyl?

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » di 2 okt, 2007 16:49

Wie dat ook zei. De mensen die RX5 hebben uit gevonden hebben ook RX10 uitgevonden en RX10 is bedoelt om over RX5 te smeren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 2 okt, 2007 17:23

Verwijderen van tectyl of van bitak? De zwarte smurrie bitak is goed te doen met een fohn en krabber.

Waarom niet gewoon goeie menie er op smeren of owatrol CIP, dan anti steenslag er over heen en vevolgens met metaalverf sealen. Daarna mag je wat mij betreft er van alles op smeren, tectyl, bitak, scheepsteer.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 2 okt, 2007 19:09

ik heb bij ons al het tectyl verwijderd met een staalkomborstel op een haakse slijper
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 2 okt, 2007 19:44

backfire schreef:Verwijderen van tectyl of van bitak? De zwarte smurrie bitak is goed te doen met een fohn en krabber.

Waarom niet gewoon goeie menie er op smeren of owatrol CIP, dan anti steenslag er over heen en vevolgens met metaalverf sealen. Daarna mag je wat mij betreft er van alles op smeren, tectyl, bitak, scheepsteer.
Op het citroen-forum werd een Duitse test aangehaald waaruit owatrol niet best uit de bus kwam. Tectyl is volgens mij ook vooral leuk om een slecht chassis mee te camoufleren (starten, lopen en rijden mevrouwtje, niks aan de hand).

Opnieuw tectyleren heeft weinig zin. Ziet er natuurlijk keurig uit zo'n zwarte laag maar wat daaronder roest het gewoon verder. RX5 is doorzichtig zodat je goed kunt (blijven) zien wat eronder allemaal gebeurt.
Kan me voorstellen dat mensen dan wat tegen RX10 hebben want dan zie je dus niks meer. Ik ga gewoon die lui van RX er eens naar vragen.

Een zaligmakende manier is er nog niet denk ik. Door al die anti-roest producten zie je af en toe de roest niet meer (euh... iets met bomen en bos).

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 2 okt, 2007 21:26

ho ho twécévé ik heb het over owtrol CIP niet over de owatrol die in kokers wordt gebruikt. Net zo min dat je het hebt over tectyl voor in de kokers, daar zit wel een wereld van verschil in. ;)

De Duitse test ging om holle ruimtes. Daar gebruik je tectyl ML voor. De tectyl waar jij het over hebt is under body coating, dat zwarte goedje.

Dus nog even voor de duidelijkheid, met fohn kun je dit goed verwijderen, daarna schoonborstelen met staalborstel, dan Owatrol CIP of Ijzermeni, vervolgens body schutz (anti steenslag) en dan aflakken met metaalverf. Dat je er daarna nog zwarte tectyl op wil zitten is een keuze maar niet nodig.

Inderdaad zaligmakende manier is er niet, temeer omdat je alleen maar plekbehandeling doet.

Laten ontlakken en kataforeze behandeling is beter, maar kost je ongeveer 2500 tot 3000 euro.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 2 okt, 2007 21:58

backfire schreef: Laten ontlakken en kataforeze behandeling is beter, maar kost je ongeveer 2500 tot 3000 euro.
Haha :lol: daar kun je heel wat nieuwe chassisen van kopen! (kheb trouwens kataforeze behandelde bumpers, zeer benieuwd hoe die zich gaan houden).

Ik ga voor kaal schrobben met fohn en staalborstel en daarna behandelen met RX5 en RX10. Chassis binnin ziet er dankzij tectyl ML heel goed uit! (zie foto's pagina 2 van dit topic)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 3 okt, 2007 09:36

Het ontlakken en kataforeze is voor de koets en chassis tweceve.

Ik neem aan dat je ook de koets onder handen neemt en niet alleen je chassis. Let vooral op de ruimte net achter de assen, deze roesten daar ook goed en niet vergeten de koets delen die net boven het chassis hangen, daar roest de koets ook veel harder.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 3 okt, 2007 10:07

backfire schreef: Ik neem aan dat je ook de koets onder handen neemt en niet alleen je chassis. Let vooral op de ruimte net achter de assen, deze roesten daar ook goed en niet vergeten de koets delen die net boven het chassis hangen, daar roest de koets ook veel harder.
Ja, daar zit ik een beetje mee. Ik kan niet mn koets los halen van het chassis maar is het op enige manier mogelijk om onder voetenbak RX5 te spuiten? Bijvoorbeeld zorgen dat de eend erg voorover helt (achterkant op de brug rijden) en dan tussen de vloerplaten op het chassis spuiten zodat het onder de voetenbak loopt??

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 3 okt, 2007 11:19

Twécévé schreef:
Ja, daar zit ik een beetje mee. Ik kan niet mn koets los halen van het chassis maar is het op enige manier mogelijk om onder voetenbak RX5 te spuiten?
waarom niet? zijn maar een paar boutjes die, als het goed is, niet vastgeroest zitten als je je chassis niet al te lang geleden gewisseld heb. vervolggens krik je de auto op, zet je assteunen onder de koets thv de a-stijlen, dan laat je de krik (garage krik!) zachtjes zakken totdat je ca 3cm speling hebt tussen koets en chassis. dan klieder je er een zooitje troep tussen en krik je de auto weer omhoog. op deze manier hoef je geen stuurstanmgen en weet ik het wat al meer los te halen. hetzelfde voor de achterkant. het is raadzaam om niet alle boutjes gelijk los te draaien.

oja en de inwendige tectyl ml behandeling het liefst elke twee jaar uitvoeren
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie