Pagina 4 van 5

Geplaatst: do 27 mar, 2008 08:47
door Erikjan
thomaaas schreef:
Ik heb 't laatst nog weer geprobeerd, ding ontzettend invetten met WD 40, warmstoke ennn ja hoor toen vloog door t warmstoke het blokje in de fik, ook mee oppassen dus :P :lol:

Geplaatst: do 27 mar, 2008 09:59
door David
Vandaar de zoektocht naar een betaalbare manier om die buisjes te kunnen koppelen. Want dan zou je bij verwijdering van een oliekoeler al gelijk kunnen beginnen om die buisjes (op een door jouw gewenste plek) door te gaan zagen. En maakt het niet meer uit of ze meedraaien of niet.
Je zou zelfs al zo'n gemodificeerde oliekoeler gelijk kunnen monteren, bespaard je in de toekomst gehannes met onwillig ijzerzaagje dat ruzie gaat krijgen de koeltunnel.
Daar gaat het mij ook precies om.
Ik wil dat ding gewoon altijd makkelijk kunnen verwijderen, dus dit voorstel is na al het al eerder genoemde volgens mij het beste.
Al blijft het verwijderen voor de eerste keer altijd het lastigst.

Geplaatst: do 27 mar, 2008 14:38
door dyane_maniac
David Pouw schreef:Daar gaat het mij ook precies om.
Ik wil dat ding gewoon altijd makkelijk kunnen verwijderen,
waarom dan? dat ding haal je toch alleen los bij een revisie of als de koeler vervangen moet worden? ik zie de meerwaarde er nog wel van in als je er een thermostaat tussen knalt, maar alleen om de koeler makkelijk los te halen???

douwe

Geplaatst: do 27 mar, 2008 16:53
door AZL57
Je kunt geen thermostaat er tussen zetten want dan onderbreek je de oliekringloop. Je kunt er wel voor nood een slang of leiding ipv de oliekoeler zetten.

Geplaatst: do 27 mar, 2008 17:39
door thomaaas
tuurlijk kun je er wel n thermostaat van maken, met eventuele bypass, maar als ie m gewoon afsluit is ook niet erg, want het overdrukventiel zorgt ervoor dat de olie gewoon terug loopt het blok in ;)

Warm maken zou dus met föhn kunnen hoorde ik, maar dan nog ben je wel n tijdje bezig. En je wilt m er vaker af dan je denkt hoor, ff goed bij de olieleidingen erachter komen, of je koelbeplating opnieuw verven, of iets anders 'leuks" zoals je oliedruksensor. Niet dat dat nu allemaal niet kan, maar zonder oliekoeler gaat t n stuk sneller ;) :D

Geplaatst: do 27 mar, 2008 19:02
door backfire
Volgens mij was dit toch het grote verschil tussen de visa en de 2cv. Bij een verstopte oliekoeler bij de 2cv krijgen de krukaslagers geen smering en de koppen. Bij de visa zit er een bypass tussen. Nu weet ik dat niet meer 100% zeker, maar als dit zo is dan is een thermostaat bij de 2cv geen goed plan.

Geplaatst: do 27 mar, 2008 19:46
door Bertje Beige
Ik heb ooit ergens een verhaal gelezen, en ik dacht in het EI blad, dat er wel degelijk een thermostaat op een 2CV blok kan, als de olie koud is, gaat het door een slang en als de olie (te) warm word gaat het dan door de oliekoeler.

Ook al zou het prima werken, ik zou het niet willen, want hoe meer er op zit, hoe meer er kapot kan, maar dat even terzijde.

Overigens heb ik een keer of 4 een oliekoeler moeten verwijderen, en ik heb nog nooit problemen gehad met afbrekende buisje's of moeren die niet los willen.
Maar dat komt omdat het geluk altijd met de dommen is.......

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 01:16
door Erikjan
in dat geval ben ik behoorlijk slim :s

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 10:08
door Jheronimus
Waarom zou je een thermostaat willen????

Een hoop werk en een extra risico dat er iets mis gaat om je blokje iets sneller op temperatuur te krijgen? Of mis ik iets?

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 12:37
door dyane_maniac
Jheronimus schreef:Waarom zou je een thermostaat willen????

Een hoop werk en een extra risico dat er iets mis gaat om je blokje iets sneller op temperatuur te krijgen? Of mis ik iets?
nee je mist niets. en ja er zit meer in wat stuk kan gaan, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel ideaal. het bleek namelijk dat bij normaal gebruik de thermostaat nauwelijks "aansloeg" (ik bedoel dat de olie heet genoeg werd om te koelen) dus dit betekend dat bij normaal gebruik zonder thermostaat de olie eigenlijk iets te koud is met een hoger verbruik en hoger slijtage tot gevolg.

dus tsja het is niet voor niets, maar of je de moeite en de kosten er voor over hebt is aan je zelf. ik heb het zelf ook niet omdat ik inderdaad zo min mogelijk dingen wil hebben die stuk kunnen gaan, maar het systeem ansich is natuurlijk niets mis mee

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 12:38
door thomaaas
Ehhhhhhh nee, niet alleen sneller op temperatuur. Juist niet, zelfs, maar het voordeel is dat waneer de temperatuur rond de 10 graden schommelt, en je niet weet wanneer je nou wel een winterkapje of niet erop moet hebben [wel op buitenweggetjes, niet op de snelweg enzo] niet hebt. Meer ter voorkoming van onderkoeling, zeg maar ;)

Dát is 't voordeel van thermostaat, behoud van je blok ;) Maar het gehele voordeel van 'n custom oliekoeler is, dat ik m er zelf makkelijk af kan halen, anders moet k de hele tijd langs Bert om mn oliekoeler te laten demonteren ;) :lol:

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 13:18
door Gerard2cv
Als het daarom gaat Thomaas dan mag je bij 10gr rustig het hoesje voor
op de motorkap laten zitten en hem boven de 15gr er pas weer afhalen
Dat is toch zo moeilijk niet.

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 13:31
door thomaaas
Mijn bigbore begint op de snelweg enorm te stinken als ik met 10 graden het kapje erop heb, terwijl ie dat op de 80 km wegen niet doet, en nja k weet niet maar stank lijkt me geen goed teken. 't gaat zo prima hoor, daar niet van, maar met een thermostaat wordt het alleen nog maar beter geregeld lijkt me ;) Ik twijfel eigenlijk niet aan het nut van een werkende thermostaat, maar aan het werkend maken en houden ;)

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 14:32
door Punky
Hoe hard rijdt je dan op de snelweg?

Als het plankgas of lange stukken zijn, mag het kapje er namelijk vanaf.

Geplaatst: vr 28 mar, 2008 14:38
door Gerard2cv
Het leuke is dat je je eigen zit tegen te spreken.Een thermostaat laat een
motor sneller op temperatuur komen en jij wil hem erop zetten om hem
kouder te krijgen.Als je nu eens logisch gaat denken: Je monteerd Big Bore
dus meer cilinder inhoud en meer vermogen,dan zou je dus meer koeling
moeten hebben.Een 2cv6 heeft toch een grotere ventilator dan een oude
2cv