Pagina 4 van 6
Geplaatst: wo 10 dec, 2008 22:22
door joe_catchou
met die bepansering van die CD eend tja ge je gewoon niet zo snel meer hehehehe.
m'n ribbel jasje is gescheurd zo'n triest was nog een origine en blauw lekker passend asortie .
heb ondertussen van een vriend stuk dak gekregen hopelijk kan ik het lijmen .
ook heb ik nog de orginele elastieken ook te barst getrokken .
helemaal door het rooie ging ik .
dus mischien zag je mij wel passeren lutz hahaha
Geplaatst: do 11 dec, 2008 12:33
door Lutz
joe_catchou schreef:met die bepansering van die CD eend tja ge je gewoon niet zo snel meer hehehehe.
dus mischien zag je mij wel passeren lutz hahaha
Je vergeet dat ik dankzij bcc
2pk extra heb, te weten 26pk aan de voorwielen. Maar net als bij een amerikanse musclecar hoef ik dat niet te tonen.
Het verschil op 10km tussen 85 en 105 zijn drie graden binnentemperatuur. Is het de moeite waard, om de motor zo te plagen?
Geplaatst: do 11 dec, 2008 22:52
door joe_catchou
you are absolutly right my dear so long you are happy in your snail evrybody happy .
ja toch
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 14:15
door Martijn, Arnhem
Ik rijd in mijn Aca op LPG en heb ook de neiging erop en eraf te doen.
Hoewel LPG een warmere motor geeft merk ik toch dat er vrij snel sludge optreedt. Bij niet op de snelweg rijden tot 85 doe ik m'n winterkapje erop maar zodra ik de snelweg op ga haal ik 'm eraf. Daarna kijk ik stevast onder m'n olievuldopje en zit er sludge. Maar ik durf eigenlijk niet goed op de snelweg (à 95) het winterkapje erop te doen.
Heeft trouwens 20W50 of 10 of 15W40 ook invloed van eerder of later sludge geven ?
Misschien moet ik maar een olie temperatuurmeter monteren.
Martijn Arnhem
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 22:15
door Lutz
Sludge op zich zelf is iets wat ik niet zou willen hebben. Dus: hoe goed is je motor? Hoe vaak vervang je je motorolie? Soms wordt geadviseert, om het olie om de drie manden of om de 5000km te vervangen. Maar dan moet je ook een keer speciale spoelolie erin doen om al de sludge eruit te krijgen.
Doet zich sludge ook voor bij het rijden op benzine?
Succes ermee,
....Lutz
Geplaatst: do 18 dec, 2008 11:57
door Martijn, Arnhem
Tsja, ik start alleen op benzine en daarna rijd ik op LPG. Maar waarom deze vraag ?
Martijn Arnhem
Geplaatst: do 18 dec, 2008 17:23
door Lutz
Martijn, Arnhem schreef:Tsja, ik start alleen op benzine en daarna rijd ik op LPG. Maar waarom deze vraag ?
Martijn Arnhem
Ik dacht altijd dat LPG de kans of sludge vergroot. Misschien kan je, door een tijdje consequent op benzine te rijden, controleren of dat van invloed is of niet.
Succes ermee,
....Lutz
Geplaatst: do 18 dec, 2008 19:06
door TB
De kwaliteit van de olie die gebruikt wordt moet ook niet onderschat worden. Bij slechtere kwaliteit kan sludge eerder optreden.
Geplaatst: vr 19 dec, 2008 09:34
door Martijn, Arnhem
ik ken wel iemand anders die ook op LPG rijdt, met een 2CV met AK2 motor die nooit problemen heeft met sludge.
Maar ik ga de proef met benzinerijden toch maar proberen.
Martijn Arnhem
Geplaatst: vr 19 dec, 2008 11:17
door dyane_maniac
bij mijn weten wordt een blokje heter op gas toch? dan zou op gas de kans op sludge kleiner zijn dan op benzine. trouwens 95km/u met wintergril kan prima hoor, mits je geen 100 km aaneengesloten rijdt.
ik rij vaak snelweg tot bijna tegen de max snelheid en dan meestal nog met een stuk karton tussen de motor beschermingsplaat en het carter in. Ik rij dan ca 5 km tot ik op de snelweg kom, dan 40km snelweg en dan nog 20 km provinciaalse weg. Als ik echt langer snelweg rij (en ik er om denk) dan haal ik na een 20 km snelweg het kapje eraf, tenzij het echt koud of mistig weer is, dan blijft ie er zelfs gewoon op,.
Geplaatst: vr 19 dec, 2008 14:12
door Martijn, Arnhem
Ja, zo doe ik het ook ongeveer maar dat vind ik toch maar een gedoen. Vooral tussen de 5 en 10 graden is het enekl maar twijfelen.
Kans op sludge lijkt me op LPG ook kleiner. Als ik nu van Arnhem naar Nijmegen moet over de snelweg blijft het kapje erop maar héén en weer 40 à 50 km blijft sludge.
martijn arnhem
Geplaatst: vr 19 dec, 2008 15:32
door Willem2
Vreemd, ik rij elke dag 6 km heen en 6 terug naar m'n werk. Niks geen last van sludge.
En ja, ik weet dat ik beter kan gaan fietsen, maarja, lekke band...
Maar ik raak de weg een beetje kwijt met het kapje. We gaan morgen naar de kerststallenrit. De verwachte temp is tussen de 5 en de 10 graden.
Eerst een uurtje snelweg en dan neem ik aan leuke weggetjes binnendoor.
Dus dan eerst 10 km ofzo met kapje, dan zonder, want snelweg. Dan kapje er weer voor voor de rit. En dan het ding er weer af, want weer terug naar huis over de snelweg.
Is dat nou echt nodig?
Geplaatst: vr 19 dec, 2008 20:24
door supercees
nee, gewoon zonder kapje rijden.
Geplaatst: za 20 dec, 2008 12:35
door Martijn, Arnhem
@kapje :
Bij mijn motor heb ik (omwille van een goede koeling door het rijden op LPG) de koelgaten in de beplating naar mijn schijfremmen afgesloten. Remmen doe ik sowieso al veel te weinig dus dat zijn onnozele verliesgaten van koeling voor de motor.....zo was mijn redenering. De koeling werkt dus beter dan wanneer een groot deel van de koellucht naar de remmen gaat.
Maar motoren die deze remkoeling helemaal niet hebben hebben toch eigenlijk dezelfde kwaliteit koelng als ik nu met dichtgemaakte remkoeling ? W.b. het kapje zou er geen verschil moeten zijn tussen motoren zonder remkoeling en motoren met dichtgemaakte remkoeling.
@sludge
Rijden op benzine maakt niets uit. Lijkt me ook logisch. Wat ik vandaag nu wel ga doen is andere olie erin gooien. Ik heb nog minerale olie API SJ 15W-40 staan dus die zou goed moeten zijn.
Martijn Arnhem
Geplaatst: za 20 dec, 2008 15:19
door AZL57
Ik heb 23 jaar lang elke dag met mijn eend (ja dezelfde eend met de dezelfde motor) gereden naar het werk 8km. Als het kouder werd het hoesje ervoor dan was ie gauw lekker op temperatuur. Nooit last gehad van sludge of wat dan ook. Ik rijdt nu alleen nog 's zomers met de eend. Nog steeds niets aan die motor gedaan behalve het gewone onderhoud.