Geplaatst: zo 21 apr, 2013 09:39
Er is behalve mijn kunstwerk hierboven ook een elektronische oplossing waarvoor je niet veel aan de bedrading van de auto hoeft te wijzigen. Dit zit o.a. in de lichtbalken waar de auto's van Rijkswaterstaat mee rondrijden en het zou me niet verbazen als het bij de moderne wegenwachtauto's ook zo gedaan is.
Deze schakeling is verbonden met een constante plus en met de bestaande draden van beide knipperlichten. De elektronica ziet het als er spanning op 1 van de knipperlichten komt en zet het 'tegenknipperlicht' een tijdje aan zodra het gewone knipperlicht uit gaat en weer uit zodra het knipperlicht weer aan gaat. De periode dat het knipperlicht uit is wordt getimed, als het langer uit is dan de standaard uit-tijd van het in werking zijnde knipperlicht is de richtingaanwijzer kennelijk uitgezet en gaat het tegenknipperlicht ook uit.
Zoiets wil ik ook nog 'ontwerpen', dat lijkt me minder gedoe met bedrading helemaal omgooien en je lampje-stuk-functie van de clignoteur blijft ook nog werken.
Ik vraag me af of het allemaal mag, men is tegenwoordig nogal zeikerig over 'niet voorgeschreven' verlichting. Zelfbouw dagrijlicht en xenon in halogeenarmaturen mag niet en oranje zwaailichten mogen alleen voor hulpdiensten en werkverkeer.
Deze schakeling is verbonden met een constante plus en met de bestaande draden van beide knipperlichten. De elektronica ziet het als er spanning op 1 van de knipperlichten komt en zet het 'tegenknipperlicht' een tijdje aan zodra het gewone knipperlicht uit gaat en weer uit zodra het knipperlicht weer aan gaat. De periode dat het knipperlicht uit is wordt getimed, als het langer uit is dan de standaard uit-tijd van het in werking zijnde knipperlicht is de richtingaanwijzer kennelijk uitgezet en gaat het tegenknipperlicht ook uit.
Zoiets wil ik ook nog 'ontwerpen', dat lijkt me minder gedoe met bedrading helemaal omgooien en je lampje-stuk-functie van de clignoteur blijft ook nog werken.
Ik vraag me af of het allemaal mag, men is tegenwoordig nogal zeikerig over 'niet voorgeschreven' verlichting. Zelfbouw dagrijlicht en xenon in halogeenarmaturen mag niet en oranje zwaailichten mogen alleen voor hulpdiensten en werkverkeer.