Pagina 4 van 4

Geplaatst: ma 29 nov, 2010 13:59
door Jesper
Nooit meer Premium, Excellium of iets dergelijks tanken. Alleen nog
maar gewone euro 95 (voor motoren met lage compressie) of super 98
(voor motoren met hoge compressie):

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

Groet van
Jesper

Geplaatst: di 30 nov, 2010 18:18
door Niels
kortom, niks nieuws onder de zon, en ik weet niet wat die verschillende maatschappijen er dan wel in gooien, maar mijn auto vind het niet lekker

Geplaatst: di 30 nov, 2010 22:33
door siemen
ik tank naast bier en koffie enz gewoon euro 95 en nooit ergens last van gehad.

heel echt heel soms euro 98 maar waarom weet ik niet, is mij eens verteld.

Geplaatst: di 30 nov, 2010 23:19
door BasvanEerden
Mij is tijdens de vliegopleiding verteld dat zomers goed is om euro98 te tanken voor een goede ontsteking en tegen de koolstofafzetting. Daar heb je met euro95 meer last van. Ik heb het zelf gemerkt tijdens het vliegen met een 4-cylinder boxer wat voor invloed euro95 en euro98 kunnen hebben. Zeker met verhoogde koolstofafzetting. Euro95 reageert erop de motor loopt slechter stationair en tijdens take-off merkte ik dat de motor niet goed op toeren komt (tot gevolg de start moest worden afgebroken). Helaas heeft het vliegtuig geen cilinderkop temperatuur meter anders kon je zien dat de temperatuur niet voldoende oploopt. Maar later met euro98 merkte je de reinigende werking en dan schrik je tijdens de vlucht het inhouden bij verschil in toerental (versnellen of vertragen).

Geplaatst: di 30 nov, 2010 23:39
door deusjevo
Lopen die vliegtuigmotortjes niet meer op Avgas 100LL dan?
Mooi handeltje vroeger die Avgas, zat iets van 1½ % ouderwets lood (TEL)in, lekker hoog oktaangehalte dus.

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 13:57
door BasvanEerden
Avgas 100LL wordt steeds minder gebruikt maar is nog wel verkrijgbaar. De vliegtuigen waar ik op vlieg kunnen op euro95 en euro98.

Als vervolg op mijn verhaal dat na de vlucht met euro98 de motor wel beter liep. Dan moet ik erbij zeggen dat dit vliegtuig van 1972 is.

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 18:06
door jeroen-2cv
iets meer dan 1,5 kuub diesel per jaar ':wink:'

Ik heb vorig jaar een keer aan een test van BP meegedaan en een paar weken op de ultimate diesel gereden.
Conclusie, de auto (C3 1.4 HDi uit 2004) is iets feller en het verbruik was iets lager.
Het lagere verbruik (ong, 4%) weegt niet op tegen de meerkosten
(ong 8%). Dus ben je dief van je eigen portemonnee.
10% zonnebloemolie (a 99 ct per liter) bij de diesel mengen heeft dan nog eerder zin. Je auto wordt er niet zuiniger door, maar het scheelt wel iets in de kosten ':lol:'



In de Aca gaat meestal 95 en soms 98

in de 2cv gaat 95, en bij onze oosterburen 91 mits deze goedkoper is dan de 95

De TinQ een dorp verderop (bij de Citroën-dealer) heeft nog 98, de Tango hier in het dorp heeft alleen 95 en (te dure) diesel.

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 18:33
door Michiel van G.
Doe mij maar een kuub van die Avgaz 100LL
een voorraadje gelode benzine kan nooit kwaad voor een ander voertuig in mijn bezit...

Geplaatst: zo 5 dec, 2010 00:01
door jjrietman
BasvanEerden schreef:@jjrietman? In welk dorp woon je?
Precies aan de ander kant van de Haarlemmermeer.
2 straten bij Johan & Annette vandaan.
In de straat bij de Meerlanden zit de witte pomp met 98