Pagina 4 van 13
Geplaatst: ma 4 feb, 2013 16:59
door Captain Krimson
bij puntjes kunnen de puntjes bij stilstaande motor op elkaar staan, in dat geval krijgt als het contact aan staat de bobine continu stroom (hetgeen niet goed is voor de bobine en niet goed voor de puntjes)
zo heb ik het althans altijd begrepen
Geplaatst: ma 4 feb, 2013 17:05
door LPGo
Dat probeer ik dus te vertellen!!!
Geplaatst: di 5 feb, 2013 18:50
door Willem2
azuiper schreef:Hoi,
even de feiten van de 2 bobines op een rijtje :
- Silent Hektik : 2.2 Ohm
- Accell (en dus ook Ecas) art. 140405 : 3.0 Ohm
Volgens Ecas-site "heeft dezelfde weerstand als de originele bobine" leid ik af dat de originele citroen 2CV bobine dus 3.0 Ohm heeft.
Ik weet echter niet of je dan ongestraft een andere bobine met weerstand 2.2 Ohm kunt gebruiken ??? Wie weet dat wel ?
Ik dacht dat een originele zwarte bobine een primaire weerstand heeft van 5 ohm.
Geplaatst: di 5 feb, 2013 22:39
door LPGo
zwarte bobine op mijn buro + multimeter = 3,9 ohm
of je ongestraft kunt gebruiken.... waarmee....
puntjes is geen probleem, 123 en co weet ik niet maar denk het wel...
Geplaatst: wo 2 okt, 2013 09:30
door Leen
Ik kwam hier om mijn licht op te doen over een evt meer robuste bobine. De aloude is prima, maar als er beter is, why not.
Wat schetst mijn verbazing, het topic word gebruikt om ten koste van 123ignition, 12spark te promoten.
Jammer.... dat had ik niet verwacht.
Wat betreft de bobine's. De primaire weerstand bepaald de maximale stroom die door de bobine gaat. Een zwarte orginele bobine heeft een weerstand van 3,3 ohm. Met een gewone 123 ontsteking kunt u ook een bobine van 2,2 ohm gebruiken.
Ik gebruik trouwens zelf nog steeds gewone orginele zwarte bobine's. Tuuk er is wel eens een ''zwakke serie'' van de band gerold maar de bobine's die valleo nu levert bevallen prima.
Leen
Geplaatst: wo 2 okt, 2013 12:37
door LPGo
Leen schreef:Ik kwam hier om mijn licht op te doen over een evt meer robuste bobine. De aloude is prima, maar als er beter is, why not.
Wat schetst mijn verbazing, het topic word gebruikt om ten koste van 123ignition, 12spark te promoten.
Jammer.... dat had ik niet verwacht.
Leen
Sorry Leen, nog een keer het topic lezende lijkt het er erg op dat ik mijn ontsteking zit te promoten, dit heb ik echter niet bewust gedaan... Ik spreek alleen over de ervaringen die ik heb opgedaan met mijn ontsteking
en de diverse bobines.
Ik zelf heb nog nooit een 123 ontsteking in handen gehad of in een van mijn auto's gebruikt, dus ik ga hierover ook geen uitspraken doen, ik ga hier alleen uit op ervaringen en bevindingen die andere mensen gedaan hebben, waarop ik dan mijn (bescheiden) mening geef ik neem aan dat dit mag....
Geplaatst: wo 2 okt, 2013 13:19
door RobM
Leen schreef: De primaire weerstand bepaald de maximale stroom die door de bobine gaat.
Dat is natuurlijk zo bij stilstaande motor. Maar als de motor draait dan staat er een wisselspanning op de bobine en dan wordt de stroom door de bobine bepaalt door het aantal windingen en de kern die er in zit. De waarde van de spoel; de zelfinductie. Je kan aan de hand van de zelfinductie de stroom door de spoel uitrekenen. Daar zijn wel formules voor maar die gelden als de aangeleverde spanning een sinus is.
Gr Rob
Geplaatst: wo 2 okt, 2013 13:55
door Leen
Dat klopt idd als je heel erg kort de bobine laad. De wet van Lenz is daarop dan van toepassing. Echter in een auto gebruiken we echter het fly-back principe waarbij we de bobine in verzadiging gestuurd word. Als de bobine eenmaal in verzadiging is, werkt de zelfinductie niet meer tegen en word het dus een weerstand...
Met andere woorden, de laadtijd van een bobine is dusdanig lang dat daardoor de zelfinductie niet meer van toepassing is...
Geplaatst: wo 2 okt, 2013 17:47
door LPGo
Jongens jullie maken het veel te moeilijk....
Ik redeneer veel makkelijker (en mijn ontsteking ook, sorry niet als promotie bedoelt).....
A) De bobine krijgt voor een bepaalde tijdsduur stroom toegevoerd van je accu (of dynamo zo jullie willen).
De tijd die de bobine stroom toegevoerd krijgt heet de dwelltijd (vrij vertaald "laadtijd").
B) als de dwelltijd verstreken is dan moet de stroom zo snel mogelijk van de bobine gehaald worden,
hoe sneller hoe beter, (dit samen met de dwelltijd bepaald de kracht van de vonk)..
Alleen zijn hier haken en ogen aan.
- De redenatie hoe langer je stroom op de bobine zet hoe krachtiger de vonk wordt gaat niet op,
een bobine kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom opnemen anders wordt de stroom alleen nog maar omgezet in warmte...
vandaar dat de dwelltijd nog al nauw luisterd, (afhankelijk van de voltage die je toevoerd) bij de originele ontsteking
wordt de overtollige stroom opgevangen door de condensator, een electronische onsteking heeft deze niet waardoor het dus
redelijk nauw luistert, (je moet denken aan hondersten van secondes)
- Een ander punt is dat je niet te snel je bobine weer opnieuw stroom mag geven, anders krijgt de bobine geen kans om een vonk (af) te maken
dit heet sparkduration (vrij vertaald de tijd die de bobine nodig heeft om een krachtige vonk te maken)
Geef je een bobine te vlug opnieuw stroom dan wordt er dus geen goede vonk geproduceerd.
(V8-ten met een verdeler hebben hievan nogal eens last bij hogere toeren)
Moeilijker moet je het echt niet maken......
Zo en nu terugkomend op de begin vraag, wat is nu een goede bobine..... dan zeg ik je bobine is zo goed als je ontsteking is......
Net zoals een goede formule 1 auto niets waard is in de handen van een slechte chauffeur...
Geplaatst: wo 2 okt, 2013 22:01
door LPGo
Alternatieve bobines voor een 2cv.......
Dit werkt op 1-2-Spark, geen idee of dit op andere ontstekingen werkt (sorry ook dit is geen promotie alleen een vaststelling).
I'm using a Fiat double coil, with a 3,3 ohm 100W resistor (it has only 0,5 ohm resistance by itself and would try to draw a HUGE current)
Deze zit in een Poolse 2cv........ de klant wilde dit zo.......
Onderstaande ben ik nu aan het testen voor een Australische klant; 4 stuks nog wel voor twin spark aansturing. Het bijzondere is dat dit logic bobines zijn deze worden door 5 volt aangestuurd en niet door 12 volt..... de bobine kan dus vlak bij de bougie geplaatst worden zodat er minder storing van de bougiekabels ontstaat.
Deze hier zijn "LS2 truck coils". Hieronder een filmpje van mijn test omgeving.
Ondertussen ben ik aan het wachten op bougiekabels zodat ze in mijn test eend kunnen...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Ob60w9GM-c
Dit werkt ook deze manier met penbobines waarbij de bobine direct op de bougie zit,
binnenkort ga ik zelf een BMW 1200GS in mijn eend inbouwen, hierop zitten penbobines, die ga ik dus ook aansturen, hierbij heb je dus helemaal geen bougiekabels meer....
Onderstaande bobines zitten nu niet in een 2cv maar uiteraard kan dit net zo goed in een 2cv.......
originele bobines van een Suzuki GS 400X aangestuurd..... motorfiets van mijn vrouw
https://www.youtube.com/watch?v=TkeT6RO ... detailpage
en hier een universele Bosch bobine i.c.m. verdeler in de Peugeot 205 van mijn stiefzoon.. in een eend moet je 2 stuks gebruiken, omdat je geen verdeler hebt..
Bosch nummer 0221119027
filmpje ervan rijdend in de auto, op 6:29min zie je de bobine zitten...
https://www.youtube.com/watch?v=cv1V9Qlgv3I
Hoop dat dit genoeg alternatieve bobines voor een 2cv zijn.....
Geplaatst: vr 29 nov, 2013 14:02
door Ducksen
Iemand een idee waar je die gele bobine kunt kopen in NL met die gele bougiekabels?? zag hem wel bij ecas staan voor 95 pond.
Geplaatst: zo 1 dec, 2013 15:34
door gelemotor
[
Wat schetst mijn verbazing, het topic word gebruikt om ten koste van 123ignition, 12spark te promoten.
Leen[/quote]
Sorry Leen, nog een keer het topic lezende lijkt het er erg op dat ik mijn ontsteking zit te promoten, dit heb ik echter niet bewust gedaan... Ik spreek alleen over de ervaringen die ik heb opgedaan met mijn ontsteking
en de diverse bobines.
______________________________________________________________
Als meelezer in deze materie heb ik ook geen moment het gevoel gehad dat dit reclame was , alleen ook begrepen dat er een verschil werd gemaakt tussen de ene en de andere...
Voor mij is de conclusie trouwens : stoer, ook nog een beetje Harley op m'n eend! en dan nog geel ook !!!
Ga eraan denken als bij mij ooit de zwarte met 123 het begeeft...
Lpgo geeft gewoon info is mijn idee....no problem
Gr, Luc
Dyna
Geplaatst: ma 2 dec, 2013 08:49
door Le Patron
Ducksen schreef:Iemand een idee waar je die gele bobine kunt kopen in NL met die gele bougiekabels?? zag hem wel bij ecas staan voor 95 pond.
Als je die gele monteer doe het dan zoals het moet met een openloop bobine!
En niet zoals in hun voorbeeld.
Neem anders een Dyna met gesloten loop, dat is wel handiger. Hierover is al eens gesproken en geeft perfect resultaat.
http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... _id=100443
Re: Dyna
Geplaatst: ma 2 dec, 2013 12:13
door LPGo
Nou dit is pas reclame
, maar ik ben het met je eens, lijkt me o.a. OOK geen verkeerde bobine..... het gaat erom dat je storingsvrij kunt rijden.....TOCH; daarom ben ik ook aan mijn ontsteking begonnen....
p.s. alleen jammer dat de aansluitinge naar 1 kant wijzen, geeft toch gedoe met de bougiekabels (onnodig langer) bij een 2cv. bij een Patron is dit misschien beter toepasbaar...
kabels
Geplaatst: ma 2 dec, 2013 13:56
door Le Patron
Reclame? Ik deel mijn ervaring zal maar zeggen. De kabels maak ik trouwens in elke lengte en van 7 of 8 mm dik, das dus geen probleem.