rode 2CV6 club restauratie, op naar volgend project.

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 dec, 2010 12:01

mooi gedaan, origineel zijn het puntlassen. Proplassen is meestal een reparatie techniek. ;-)
Soms wordt de verbinding voorruit frame - zijkanten nog met tin opgevuld en daarna in vorm geschuurd. Daar zijn we eens achtergekomen toen we een nieuwe haak voor het dak erop wilden lassen. Door de hitte liep opeens het tin weg en hadden we een leuk gat...
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 30 dec, 2010 18:14

aanpassingen voorruitframe:

het frame lijkt aardig te passen. Op drie plaatsen moest ik wat moeite doen:
Afbeelding
inzagen van de dakrand.

Afbeelding
aan de binnenkant de watergoot onder de ventilatieklep schuin afslijpen

Afbeelding
dit is wel erg uit de lijn, dus de rand van het raamframe afgeslepen:
Afbeelding


Nu kom ik hoogte te kort. Als ik de bovenrand aan laat sluiten zoals op de foto van Boudewijn dan heb ik onderaan ongeveer een centimeter ruimte:
Afbeelding

Ik denk dat ik de bovenkant niet helemaal aan laat sluiten en dat met een klein plaatje oplos. Deze ruimte blijft dan over:
Afbeelding
Iemand een beter idee?


Eerst de binnenkant met anti-roest behandelen.

Gr Rob

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 1 jan, 2011 11:57

die dingen zijn echt een drama! tips? nee niet echt gewoon pas maken, ik gebruik meestal de onderzijde.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 2 jan, 2011 19:15

Dank Siemen, goede tip. Ik heb het frame er opgezet met ca 5 mm ruimte tussen de onderrand en de rand van het brandschot. Dan de bovenste klemmen er op en met de onderste kleine lijmklemmen en de griptangen buigt het onderdeel van het raamframe genoeg om mooi aan te sluiten. Bovenaan ca 4 mm ruimte, daar moet nog een klein plaatje in.

eerst alles vastklemmen:
Afbeelding

en dan lassen en in de etch primer. De lasvolgorde staat er bij:
Afbeelding

Bij het volgende voorruitframe zet ik de lijmklemmen bovenaan de foto er niet op. Het frame krijgt daardoor iets buiging naar binnen en de rand van het raam komt erg dicht bij de A-stijl:
Afbeelding
Ik weet niet of dit goed gaat komen als het vorruitrubber hier overheen moet.

Gr Rob

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 2 jan, 2011 20:06

hmmm wel goed werk! maar inderdaad dat word wel krap, ik zou eerst het ruit even proberen er in te zetten en dan er weer uit halen.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » ma 3 jan, 2011 21:23

ziet er knap uit.
ik zou ook eerst de ruit eens proberen, :wink:

marabunta
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 15 dec, 2010 16:54
Locatie: Heiloo

Bericht door marabunta » ma 3 jan, 2011 21:47

Ziet er goed uit, wel erg bewerkelijk zo.n voorruitframe vervangen! Je lost het mooi op zo denk ik.

Even een vraagje, ik ben nu met de dorpels bezig maar moest jij daarvan ook de voorkanten schuin afzagen om de voetenbak daar passend op te krijgen?

Hoor graag even hoe jij dit gedaan hebt. Veel succes verder!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 4 jan, 2011 08:49

Ja, het is is veel werk maar de moeilijkheid valt me mee. Zeker met tips van dit forum is het goed te doen.

Goeie tip om nu eerst de voorruit te gaan passen. Het enige wat bij demontage van de eend mis ging was de voorruit: omdat de boel gekit was kreeg ik die er niet uit. De ruit barstte en uiteindelijk heb ik het rubber kapot moeten snijden. Eerst maar eens achter een rubber en een ruit aan, dus.

De dorpels lopen door tot tegen de voetenvbak aan. Ik heb aan de binnenkant van de dorpels ca 2 cm ingezaagd en het blik terruggevouwen. op onderstaande foto kan je dat links op de foto net zien. Als je me een pb-tje stuurt met je e-mailadres dan stuur ik de foto, heb je een grotere resolutie.
Afbeelding
Het kan ook helpen de dorpel bij de C-stijl rond in te slijpen zodat het hele ding een cm naar achter komt te zitten. Ik heb de bevestigingblokjes van de voorgordels als referentie gebruikt: dorpel er in, drie boutjes handvast en je weet hoe ver de dorpel naar voren of naar achter geschoven moet worden.

Gr Rob

HB
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 feb, 2011 13:16
Locatie: Nijmegen

Bericht door HB » zo 27 feb, 2011 20:08

Zeauuu Das netjes en nu eerst een een lekker biertje zeker :P

Ik heb ook nog wel een voorbankje :wink:
Listen to the bearded fellow

2cv6 Perrier edition, 2cv Custom PickUp, Burton, Rover 418SLD (Super Luxery Diesel), Austin Glider 1300

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 17 apr, 2011 09:54

volgende fase is spuiten.

Wat kost dat? prijsopgaves gaan van 1200 tot 4500 euro. Het idee van het project was om mezelf lekker bezig te houden. En volgens Clarkson: How hard can it be?

Compressor geleend en spuitset gekocht.
Op een oude schutting moet je het leren?
Afbeelding

bumper in de epoxy:
Afbeelding

een oud spatbord waar al veel aan geexperimenteerd is met verf. Let vooral op op het vertikale deel. Op het bolle deel is al eens epoxy gerold en dat is wat sinasappel-achtig.:
Afbeelding

Wordt vervolgt.

Gr Rob

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 17 apr, 2011 11:26

dat ziet er keurig uit! Het moeilijkste is -vind ik- het juist verdunnen van de lak :)
Verbruik: Afbeelding

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 17 apr, 2011 21:28

ziet er goed uit allemaal!!
succes met spuiten, dat kan maar 1x goed... :wink:
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 17 apr, 2011 21:50

och je geeft de kinderen een lap cellulose thinner en een lading schuurpapier en zegt dat ze als die kaal is patat krijgen..

waar wil je hem gaan spuiten dan? Vind trouwens wel dat je proefpaneeltje er erg goed en strak uitziet, zou het zelf niet durven (vind op schaal al moeilijk genoeg) :lol:

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » zo 17 apr, 2011 21:56

de mijne hebben we ook zelf gespoten.
is gewoon in de tuin opt gras gedaan en is perfect gelukt.
ge moet wel alles te goei ontvetten enzo en met een fatsoenlijk spuitpistool doen.
na een aantal weken (maanden) een goeie schuur (2500) en polijstbeurt geven. en dan komt da allemaal dik in orde.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » ma 18 apr, 2011 20:26

sleurhut schreef:och je geeft de kinderen een lap cellulose thinner en een lading schuurpapier en zegt dat ze als die kaal is patat krijgen..

:lol:
:lol: :lol: :lol:

nog een tipje:
Denk aan de kleefdoekjes, die zijn geen overbodige luxe om het laatste fijnstof weg te halen.
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Plaats reactie