Pagina 5 van 6

Geplaatst: di 10 mei, 2011 20:14
door supercees
CVosje1994 schreef:Is het trouwens moeilijk om de veerpotten en de assen over te zetten?
lees dit maar eens: http://www.2cv.com.es/vragen_staat_vrij ... otten.html

Geplaatst: di 10 mei, 2011 22:03
door Erasmo
Punky schreef:Alle bevestigingen nu al in gaan spuiten met WD40 en meerdere malen herhalen de komende tijd.
Imal werkt beter imho...

Geplaatst: za 14 mei, 2011 23:28
door CVosje1994
Vandaag eindelijk weer eens wat vrije tijd zodat ik aan mijn eendje kon werken.

Foto's spreken voor zich!!

- https://picasaweb.google.com/1151324889 ... 7JaOy-SOfA

Vandaag eindelijk :oops: de motor + versnellingsbak eruit gehaald> jippie :D

Morgen verder werken

Update 21-5

Geplaatst: za 21 mei, 2011 17:35
door CVosje1994
Vandaag de benzine tank eruit gehaald + wat kleine onderdelen schoongemaakt;

Opmerking: de laatste keer de motor heeft gelopen viel ze uit omdat er geen benzine meer uitkwam en vandaag de tank leeg gemaakt en in mijn moeders Rover geschud (gefilterd :lol:). Dat was iets meer dan 8 liter :o . Is dat normaal of is dat reserve waar je niks aan hebt.

Als de 2CV weer in elkaar gaat, gaat de leiding iets dieper in de tank steken :!:

Geplaatst: za 21 mei, 2011 18:20
door André Post
De tank gaat echt wel leeg normaal.
Controleer in ieder geval het in de tank gemonteerde filter, en gebruik nieuwe slangen.

Geplaatst: ma 17 okt, 2011 22:13
door CVosje1994
Tijd voor een update

Ondertussen heb ik mijn eendje een dik jaar en ben er nog steeds blij mee.
In mijn zomervakantie( die 10 weken heeft geduurd) heb ik helemaal niks aan de 2CV gedaan.:oops: Ik heb vooral veel gewerkt om te sparen voor een chassis ( waar ik dadelijk verder over vertel). Maar ook door het (vooral) slechte weer heb ik ook niks kunnen doen. Als ik eens tijd had regende het de hele dag. Nu na de vakantie heb ik in de weekenden er wel aan kunnen werken en heb ik de resterende ruiten eruit gehaald en begonnen met schuren. Het voorruitframe is helemaal hard, géén roestplekje te bekennen. Maar bij de derde zijruitjes was alles aan de onderkant weg. Geen wonder dat daar water naar binnen kwam.
Vorige week was een collega van mijn vader langs gekomen om te komen kijken naar het eendje en hij was onder de indruk over hoe goed het 2cvtje eruit zag t.o.v. zijn eigen 2 eenden. Ook was hij onder de indruk hoe ver ik de eend uit elkaar had gehaald. Ik vertelde hem dat ik alles zonder handleiding gedaan had. Maar wel hulp heb gehad van medeforummers van het forum.


Het chassis

In de vakantie heb ik besloten om voor een gegalvaniseerd chassis ga. Mijn ouders zijn daar mee akkoord gegaan. Maar daar kwamen de problemen. RDW kon ons geen goede informatie geven. Ik heb veel met mijn ouders op het internet gezocht. De ene restaurateur was niet naar RDW gegaan de ander wel. Op een site stond er dat bij 2cv’s een chassis vervangen als reparatie aan gezien wordt. En je daardoor niet naar de RDW moest gaan. Maar die site was een beetje gedateerd. Toen bedacht ik me van “Bij de specialist waar ik het chassis ga kopen, die kan mij vast info geven over wat te doen met RDW.” Hij vertelde dat het wel slim is om te gaan, om verdere problemen te voorkomen.

Dus binnen twee weken gaan mijn vader en ik naar de RDW met een kar met koets, chassis, motor en de versnellingsbak erin of erop. Het chassis wordt dan ook gekocht maar het verwisselen ga ik (denk ik) met iemand doen die dat eerder heeft gedaan. Om meerdere redens die voor zich spreken

Nog leuke weetjes over de eend;

Allereerst

Gisteren (16-10-11) is het 24 jaar geleden dat zij de fabriek heeft verlaten.
Reden voor een klein feestje.

Ten tweede

Steeds vaker als er verteld wordt dat ik een 2cv heb, beginnen mensen allemaal leuke dingen te vertellen over hun eend die ze vroeger hadden, of dat een familielid er een heeft. Zo kom je erachter dat er in ieder familie nog wel een eend is. Ook mijn baas was verrast dat ik een eend heb. Hij begon te vertellen over hoe hij na 2 auto’s in de prak had gereden geen auto meer kreeg van zijn ouders, maar zelf moest zorgen voor een. Een 2cv dus.
Hier is de fotomap van de 2cv. Foto’s van de huidige toestand zal ik binnenkort maken.

https://picasaweb.google.com/1111254966 ... 2947/Ma2CV


Au revoir,

CVosje1994

Geplaatst: ma 17 okt, 2011 22:59
door Jimmy
Als je wilt kun je een keertje langskomen, ik heb een hoop foto's gemaakt van mijn restauratie. Stuur maar een pm als je iets wilt afspreken

Groeten jimmy

Geplaatst: ma 17 okt, 2011 23:50
door deusjevo
CVosje1994 schreef:Hier is de fotomap van de 2cv. Foto’s van de huidige toestand zal ik binnenkort maken.

https://picasaweb.google.com/1111254966 ... 2947/Ma2CV


Au revoir,

CVosje1994
Leuke foto's, je bent alleen vergeten op een paar foto's je kenteken onleesbaar te maken... :wink:

Geplaatst: di 18 okt, 2011 18:12
door CVosje1994
deusjevo schreef:
CVosje1994 schreef:Hier is de fotomap van de 2cv. Foto’s van de huidige toestand zal ik binnenkort maken.

https://picasaweb.google.com/1111254966 ... 2947/Ma2CV


Au revoir,

CVosje1994
Leuke foto's, je bent alleen vergeten op een paar foto's je kenteken onleesbaar te maken... :wink:
:o :x dat zal ik straks meteen veranderen

Geplaatst: di 18 okt, 2011 18:40
door deusjevo
Ach, ik zie d'r zelf 't nut niet zo van in maar je was zo driftig geweest met het wissen op een paar foto's dat 't me opviel. :D

Geplaatst: di 18 okt, 2011 19:49
door CVosje1994
Jimmy schreef:Als je wilt kun je een keertje langskomen, ik heb een hoop foto's gemaakt van mijn restauratie. Stuur maar een pm als je iets wilt afspreken

Groeten jimmy
Ik zou dol graag langs komen :D, al is het maar om de 2cv te bewonderen

Ik zal binnenkort wel een pm sturen

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 19:58
door CVosje1994
Update time!

Met de 2cv gaat het goed. Er is veel gebeurd sinds oktober.
Ik heb een nieuw chassis gekocht dat volledig verzinkt is en van binnen helemaal beschermd met anti-roest.

Het verder uit een halen van het oude chassis heeft tijd in beslag genomen waardoor het opbouwen pas in maart is begonnen.

Veel onderdelen zijn vervangen, zoals schokbrekers, benzineleiding, remmen en noem maar op.

De motor en bak zijn grotendeels schoongemaakt en voorzien met verse olie. Verder heeft het blok nieuwe bougies en een nieuwe riem voor de dynamo gekregen. Toen de motor en bak in gebouwd waren, heb ik, met een met een heel simpele draadboom, de motor proberen te starten. De startmotor draaide mooi en snel rond maar het blok sloeg niet aan. Een aantal pogingen gedaan en toen ben ik de bobine gaan controleren.

Helemaal in orde. Dan blijven de puntjes over.
Ventilatorrooster en ventilator eraf geschroefd. Toen ik naar het doosje van de puntjes keek zag een los draadje. Inderdaad het draadje van de puntjes. Blijkbaar had de ventilator het kabeltje doorgesneden. Lekker simpel opgelost met de soldeerbout en toen weer netjes vast gemaakt in het haakje.
Ventilator terug erop gezet & het blokje startte met één slag van de startmotor. Bleef niet helemaal netjes draaien, dus moet ik binnenkort het stationair- schroefje bijstellen.

Nu dat de basis goed is, is het tijd voor de koets. De koets is van voor in redelijk goede staat maar het achterwerk. Tja, daar kijk je overal doorheen.
Een kennis is een lasser en wilde wel eens komen kijken, en kijken of hij het voor mij kan oplappen. Het commentaar klonk in het begin positief maar ging bergafwaarts. Het eindige met “Je kan beter een andere koets zoeken en als dat niet lukt misschien een halve koets.”

Ik was een beetje beteuterd. De zoveelste tegenslag maar ik dook meteen op het internet en vond een halve rouge vallunga koets. Wel in het westen in België maar dat maakte niet uit. Het weekend erna meteen erheen met m’n vader want voor 20 € kon ik het komen ophalen.
De vervang koets is zeker niet slecht, heeft wel zijn plekjes maar 100x beter dan het achterwerk van mijn eendje. De koetsen gaan z.s.m. naar de kennis zijn werkplaats toe om van 1.5 koets naar 1 koets te gaan.

Als de koets gemaakt is kan ik verder met opbouwen en zorgen voor de afspraak bij RDW en APK. En dan eindelijk na 2 jaar in de garage te hebben gestaan, rijden.

Kan niet wachten. Foto's volgen

Geplaatst: zo 21 okt, 2012 19:45
door CVosje1994
Weer een tegenslag.
De kennis had en heeft nog steeds problemen met zijn ogen. Hij gaat dus niet mijn eendje lassen :cry:

Ik ben al naar verschillende garages geweest maar geen daarvan is het geworden.

Ik ga deze week nog 2 garages in de buurt proberen, hopen dat het wat wordt.
Een van de garagehouders zei mij dat ik eigenlijk een liefhebber moest vinden die in de buiten-uren tijd had om te lassen. Anders wordt de lasklus onbetaalbaar. Weet iemand hier iets of iemand in limburg?

Tot dat de eend rijd, moet ik het maar doen met wat ik heb :|

Geplaatst: do 26 jan, 2017 13:54
door CVosje1994
Na een lange tijd wil ik weer dit topic oppakken en beginnen met een update van de restauratie


Na 2 jaar stof vangen in de garage werd het weer eens tijd om verder te gaan met de restauratie.

De laswerkzaamheden waren te groot en te duur. Wat doe je dan?

Juist, op zoek gaan naar een goede koets & deze werd snel gevonden.

Op reis naar Rozendaal. Daar werd via marktplaats een goede, gelaste koets aangeboden met extra onderdelen.

Het was eerder een complete 2CV alleen zonder onderstel. Vele losse onderdelen die allemaal bij de koop erbij zaten. Na onderhandeling over de prijs, kon ik mijzelf gelukkig prijzen dat het einde van de restauratie een stapje dichterbij was.

De donorkoets was dan wel geheel gelast maar nog niet netjes afgewerkt.

Ik heb samen met m’n vader en broer vele avonduren gemaakt om de onderdelen netjes te maken om te spuiten.

In die tijd was er een dilemma wat we met de kleur wilden doen. De originele delen van de rode 2CV waren allemaal aan vervanging toe en de donorkoets had als kleur Bleu Celeste.
Het natuurlijk jammer dat er weer een rode eend opgeofferd is maar blauw heeft toch mijn voorkeur.

Sorry :oops:

De onderdelen en de koets hebben we thuis in de garage gespoten. Dit was in augustus van 2015. Ik was verbaasd over het resultaat. Tuurlijk waren en zijn er nog enkele slechte plekjes, maar met polijsten en boenen knapten de al mooie koets nog beter op.

Na 2 dagen uitharden in een warme, stofvrije garage, kon ik voorzichtig beginnen met verder opbouw van mijn eendje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



In november 2015 had ik de 2CV in een zodanige staat opgebouwd dat deze weer op de weg zou kunnen rijden. (Dit ook enkele malen gedaan op het land naast ons huis hihi)
Zoals je misschien op de foto’s kan zien, was de 2cv nog niet helemaal klaar voor een volledige restauratie.

De reden daarachter was dat ik toen nog een extra auto nodig had voor erbij omdat mijn dagelijkse auto snel opgegeven moest worden aan familieleden.

Dus de koets en exterieur onderdelen waren allemaal in orde. De kleine details zou ik in de weekenden kunnen opknappen, zoals de velgen en het interieur nog een beetje opfrissen. Dat was en is nog altijd de gedachte.

Verder had ik toen ook de taxatie laten uitvoeren voor de verzekering.
Nadat het rapport was binnen gekomen was en de verzekering geregeld was, werd de RDW gebeld voor een afspraak om het chassisnummer terug erin te slaan.

Afbeelding

Afbeelding


Helaas ging het niet zo gemakkelijk bij de RDW
Om een vervelend verhaal kort te maken, RDW wilde weten van welke auto met kenteken de donorkoets afkomstig was.
Na contact hebben gehad met de verkoper, Citroën Nederland, Citroën Frankrijk en met het Conservatoire van Citroën wist ik nog steeds niet was het kenteken was van de donorauto.

Na weer een tegenslag met de restauratie kwam ik in januari 2016 op een idee om langs de politie te gaan om navraag te doen om ik via een naam ( v.d. verkoper) een kenteken te achterhalen.
Ongelooflijk, de volgende morgen wist ik na 2 maanden zoeken eindelijk het kenteken van de donor eend.
Ik was dolgelukkig. Direct weer contact opgenomen met de RDW. Afspraak gemaakt en toen afwachten tot de woensdag middag dat ik samen met mijn vader naar Elsloo konden afreizen.

Ik kan helaas de foto’s van bij de RDW niet vinden maar wel nog een paar van de reis naar Elsloo
Mijn vader reed achter mij aan voor het geval dat de 2CV zou stranden. Het was tenslotte de eerste keer in 6 á 7 jaar dat ze weer op de weg was en mee reed met het verkeer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Bij de RDW werd alles goed bevonden en het chassisnummer werd in de rechter achterpoot ingeslagen.
Veilig terug thuis gekomen meteen een Apk geregeld. Donderdag 11 februari laten voorkeuren zodat er evt. kleine dingen opgelost konden worden en ik kon op vrijdag 12 februari 2016 trots zijn op mijn 2CVtje dat deze weer een geldige Apk had. Meteen naar het postkantoor gereden om dan eindelijk de 2CV op mijn naam te zetten. ( Ze stond nog op mijn vaders naam omdat ik toentertijd nog geen 18 was bij de aankoop).

Ik mag er verder ook bij zeggen dat ze bij mijn garage hier in het dorp erg blij waren met het leuk eendje om aan te werken. Ze lieten de modernere auto’s staan om met zijn 2en aan de 2CV te werken en te helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn dag kon niet meer stuk. Eindelijk mijn eigen 2CV. Die avond meteen een brandstoftank leeggereden van blijdschap.

Helaas wel van korte duur, maar het verhaal stopt hier niet.

Geplaatst: do 26 jan, 2017 21:27
door Thijs
Helaas ging het niet zo gemakkelijk bij de RDW
Om een vervelend verhaal kort te maken, RDW wilde weten van welke auto met kenteken de donorkoets afkomstig was.
Dit is een zeer bijzonder verhaal.

Ik heb zelf een kit-car gebouwd en dan zet je er een polyester koets op die helemaal niet van een andere auto komt of van een kenteken en geen enkele keuring heeft.
Ook kun je tegenwoordig een nieuwe koets kopen, daar hangt ook geen kenteken aan vast...

Maar ja, de wegen van de RDW-vestiging zijn ondoorgrondelijk....