Pagina 5 van 6
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 19:32
door Happytree
André Post schreef:Op gevoel zal het juiste ontstekings tijdstip een gokje zijn denk ik.
In principe als je de maximale opening afstelt op 0.40mm en je het ontstekingshuis horizontaal zet het tijdstip goed genoeg moeten zijn om te starten.
Ooow dat is gek. Hij stond namelijk horizontaal, de contactpuntjes kon ik niet meten aangezien ik geen voelermaat bij me had.
Maar als er bij het starten een steekvlam uit de carb komt? dan lijkt me dat de ontsteking te vroeg staat toch? Of ze moeten de inlaatklep zo strak gesteld hebben dat hij altijd open staat (maar dan ben je wel heeel stom)
Ook bij mijn oude blok stond de ontsteking heel laat (ver naar rechts gedraaid) en liep hij prima. Dit heb ik ook bij dit blokje gedaan en toen starten hij meteen?
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 20:24
door Happytree
Kan iemand mij hier mee helpen voor morgen (dan hoop ik hem af te kunnen maken)
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 21:40
door André Post
Ver naar rechts van voor af gezien is toch vroeger?
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 21:53
door Happytree
Mijn logica was:
De motor draait rechtsom (van voren gezien) als ik dan het ontstekingshuis ook rechtsom draai dan is het toch later dat de nok lift en weer contact maakt? of zit ik helemaal fout?
Geplaatst: do 26 jan, 2012 06:43
door Gerard2cv
Ja,de motor draait rechtsom,en dus de nokkenas linksom en daarom moet de ontsteking voor vroeger rechtsom.
Geplaatst: do 26 jan, 2012 15:15
door Happytree
Stom dat is natuurlijk zo (zo snel toen geen rekening mee gehouden.)
Vandaag weer naar de 2cv toe geweest, met de zelfgemaakte sleutel en met een controlelamp/stroboscoop. Na wat kijken hier en daar kon ik toch niet helemaal wijs worden waar ik dat stukje zelfgemaakte gereedschap moest gebruiken.
Ik zie wel één uitsparing in het vliegwiel langskomen maar zie geen markering / uitsparing waar hij in moet vallen? Dus hoe werkt dat?
En toch een beetje geprobeerd maar starten ho maar. zelfde verhaal als eerst. En weer een paar keer een vlam uit de carburateur? wat kan het zijn dat die benzine ontbrand?
Ik heb ook maar even de kleppen gesteld aan de kant waar hij niet aanslaat (andere kant slaat hij wel aan en loopt hij soms op 1 cilinder) de klepspeling was beroerd gesteld 0,3mm inlaat en 0,15mm uitlaat. dit ook aangepast maar starten homaar.
Mijn 2 vragen:
1. Waar moet ik dat speciaal stukje gereedschap borgen (in het blok?)
2. Het mag toch niet gebeuren dat er brandstof in de carburateur ontbrand? hoe kan dat?
Geplaatst: do 26 jan, 2012 16:10
door rusty
1: van voren voorover over de motor gebogen rechts (dus vanuit bestuurdersstoel LINKS van de motor) zit onder het spruitstuk in het alumium deel van de motor een horizontaal gat (naar achter; richting t vliegwiel) daar past een pen in van 6 mm, of een boortje o.i d. in de vraagbaak staat een maattekening van een speciaal stukje gereedschap dat er precies in zou moeten passen (maar ik vond t maar een lastig ding)
goed, die pen steek je dus in dat gat en je draait je vliegwiel tot je de pen in een gat in t vliegwiel kan steken (eerst ongeveer kijken waar ie zit)
dit is het punt waarop je je ontsteking moet afstellen. (je huisje links om draaien tot je proeflampje net aan gaat, of was t nou uit...)
VERGEET DE PEN NIET TE VERWIJDEREN VOOR STARTEN VAN DE MOTOR!!! (weet ik uit ervaring
)
voor je dit doet moet je eerst je contactpunt afstand afstellen, je nokkenas draaien tot je contactpunten maximaal geopend worden en de afstand moet dan 0.45 zijn (dacht ik)
2: je ontsteking staat verkeerd, en/of je condensator is kapot, en/of je bobine
suc6 met t uitvoeren van de operatie!
greetzzzzz Rusty
Geplaatst: do 26 jan, 2012 16:17
door Happytree
Bedankt voor deze hulp! ik heb gister flinke moeite gedaan om het stukje gereedschap na te maken van een stuk aluminium dit is goed gelukt maar paste daar niet echt fijn, dat word dus met een boortje indd.
Bobine is nieuw (3000km mee gereden en 5-6 maanden oud) contactpunten zijn nieuw condensator zal ik nog even naar kijken.
iig bedankt!
Geplaatst: do 26 jan, 2012 16:19
door lordmaster1
rusty schreef:dit is het punt waarop je je ontsteking moet afstellen. (je huisje links om draaien tot je proeflampje net aan gaat, of was t nou uit...)
Zo ver draaien dat het lampje echt nét uit is, het lampje moet aangaan zodra je heel lichtjes het contactpunt aanraakt.
Geplaatst: do 26 jan, 2012 16:21
door Happytree
De lamp gaat toch branden als de contact puntjes los van elkaar komen?
Geplaatst: do 26 jan, 2012 16:45
door rusty
nieuwe bobine zegt niks, contactpunten, als ze er goed uit zien is het goed (niet te diep ingebrand)
maar de condensator kan het probleem hier wel veroorzaken, heb laatst bij een dyane van een vriend, 3x de condensator moeten vervangen, allemaal nieuw, allemaal na paar duizend km kapot! toen maar een oude erin gezet, en die doet t nog goed!
greetzzzzzzzzzzzzz
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 12:19
door Happytree
Update!
De motor loopt weer goed! het stelde niets voor, het was namelijk een inlaatpakking die verkeerdom gemonteerd zat en dus voor een deel de inlaat blokeerde.... Werkje van 5 minuten, maar kom er maar eens achter (de pakking kwam nauwlijks onder de flens vandaan)
Wel is de Eend eergister afgekeurd op de volgende punten:
- Stadslichten (oeps)
- Fusee pen rechts voor
En volgens de garage een bus van de veerstang rechts voor en links achter. Nu heb ik zelf de auto niet opgehaald en dus ook niet gevraagd om het aan te wijzen. Hebben jullie enig id wat ze bedoelen?
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 12:56
door Happytree
Foto's van dingen die niet horen lijkt mij? Kan iemand vertellen hoe dit op te lossen is?
Lijkt me niet goed? de rest zit netjes in het midden.
Deze ring zit los? de rest is niet te draaien en deze draait wel?
Is dit beide APK afkeur? en hoe kan ik dit verhelpen?
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 14:07
door Punky
Heb je hem verlaagd?
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 15:36
door Happytree
Nee de eend heb ik niet verlaagd en staat eerder wat hoger dan laag.