Pagina 5 van 6

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 10:06
door Jeroen-citroen
Laat eens een foto zien van de bewuste plek dan weten we beter waar het over gaat. Al ben ik van mening dat je aan je chassis alleen mag lassen volgens de regels.

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 12:44
door CitroënAZAM
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 13:08
door Thijs
Maar dit kun je alleen met een soort lijm/kit repareren als je een stuk blik er overheen broddelt.....
Er in bakken lijkt me niet te gaan met kit.
Als ik jou was zou ik even bij Siemen langs gaan...voor het betere bak- en braadwerk.

Ik zie nu trouwens dat dit precies op de 'knikplek'van het chassis is.... hmmm.

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 15:46
door deusjevo
Ik geloof dat 't ook wel ietsie groter is dan 10 x 5 cm?
Lassen lijkt mij enige optie.
Hoes't met de andere kant trouwens, ziet er vrij aangedaan uit?
En links van het gat, is daar al eens een plaat ingelast of lijkt dat zo?

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 16:51
door Yannick
Lijkt me nog niet gelast hoor, is gewoon een paar keer serieus tegen de Franse grond geknald :wink:

Maar als ik het goed zie (en als ik de puntlassen op de foto volg ben ik er zelfs vrij zeker van) heb je ook een stuk van het profiel aan de binnenkant weggeslepen? Da's niet zo geweldig slim, da's namelijk heel de stevigheid van je chassis.

Geplaatst: vr 30 dec, 2011 14:30
door CitroënAZAM
Yannick schreef:Lijkt me nog niet gelast hoor, is gewoon een paar keer serieus tegen de Franse grond geknald :wink:

Maar als ik het goed zie (en als ik de puntlassen op de foto volg ben ik er zelfs vrij zeker van) heb je ook een stuk van het profiel aan de binnenkant weggeslepen? Da's niet zo geweldig slim, da's namelijk heel de stevigheid van je chassis.
neehoor. misschien is het verbeelding op de foto. de steun loopt daar wat rechter.

gisteren hebben we met ons elektronisch lasapparaat geprobeerd om de plaat erin te lassen. op een paar plekken zit hij vast. de rest moet moet dan door mijn oom dicht worden gelast, anders komen er allemaal gaten in.

Geplaatst: za 31 dec, 2011 14:00
door Yannick
Sorry maar ik heb al twee chassis' opengehaald (boven- en onderplaat eraf), ik weet hoe de structuur eruit ziet en ik weet dat jij daar een stuk van je structuur weggeslepen hebt. Het verticale deel zal er nog wel staan maar het horizontale deel dat vastgepuntlast zit aan je onderplaat is verdwenen.

Die profielen aan de binnenkant zijn net zo dun als je deuren. Het feit dat de boven- en onderplaat erop gepuntlast zitten zorgt ervoor dat je niet bij de eerste de beste hobbel je chassis in elkaar flanst.

Ik vrees dat je toch zeker het voorste deel van je onderste plaat zal moeten demonteren. Je bent nu op je knikpunt alle stevigheid kwijt.

Zo dus...

Afbeelding

Geplaatst: za 31 dec, 2011 21:57
door André Post
Je bent toch niet met een electrisch las aparaat dat chassis aan het lassen?
Vergeet dat maar gauw, het plaat is veel en veel te dun daarvoor, moet echt met CO2.

Geplaatst: zo 1 jan, 2012 16:20
door Thijs
Yannick:

Het lijkt net alsof bij zijn chassis de rechtopstaande profielen een 'S' vorm hebben en bij jou een 'C' vorm.
Ik moet het doen met dat fotootje dus ben er niet zeker van maar het is net of die rand idee jij bedoelt aan de andere kant zit, dus onder de plaat die er nog wel op zit.

Een betere foto zou de oplossing geven....

Geplaatst: zo 1 jan, 2012 18:41
door siemen
nee hoor, want als je heel goed kijkt zie het profiel wel zitten wat afgeslepen is.

Geplaatst: zo 1 jan, 2012 20:31
door Thijs
Volgens mij hebben jullie inderdaad gelijk.
Er mist een beste rand van de versteviging net op het zwakste punt van het chassis ('knikpunt')......hmmmm. :(

Geplaatst: zo 1 jan, 2012 23:39
door Yannick
Alle chassis' hebben dezelfde structuur vanbinnen hoor.

Maar da's allemaal niet zo erg. Koop gewoon een puntlasboor Lars, da's een platte boor met een puntje in 't midden (de goeie kosten wel wat maar daar haal je ook een heel chassis mee open als het moet). Je klopt de randen links en rechts voorzichtig open en dan boor je met die puntlasboor alle puntlassen door waar nodig. Dan slijp je zo'n stuk van 30 centimeter lang van je onderplaat eraf. Het stuk met de sleuven laat je gewoon zitten. Let wel op voor de structuur die eronder zit deze keer.

Stukje profiel weer lassen, alles goed behandelen en de boel terug dicht. Hier heb je echt wel een halfautomaat voor nodig.

Succes! Ik weet hoe het is om op jouw leeftijd te beginnen aan een restauratieproject en dat loopt niet altijd van een leien dakje. Ik ben er nu nog mee bezig :lol:

Geplaatst: ma 2 jan, 2012 12:39
door backfire
Inderdaad Yannick nu zie ik het ook, hij heeft de zetrand weggeslepen, niet erg slim, zo'n zetrand geeft enorm meer stevigheid.

Geplaatst: ma 2 jan, 2012 23:46
door CitroënAZAM
Yannick schreef:Alle chassis' hebben dezelfde structuur vanbinnen hoor.

Maar da's allemaal niet zo erg. Koop gewoon een puntlasboor Lars, da's een platte boor met een puntje in 't midden (de goeie kosten wel wat maar daar haal je ook een heel chassis mee open als het moet). Je klopt de randen links en rechts voorzichtig open en dan boor je met die puntlasboor alle puntlassen door waar nodig. Dan slijp je zo'n stuk van 30 centimeter lang van je onderplaat eraf. Het stuk met de sleuven laat je gewoon zitten. Let wel op voor de structuur die eronder zit deze keer.

Stukje profiel weer lassen, alles goed behandelen en de boel terug dicht. Hier heb je echt wel een halfautomaat voor nodig.

Succes! Ik weet hoe het is om op jouw leeftijd te beginnen aan een restauratieproject en dat loopt niet altijd van een leien dakje. Ik ben er nu nog mee bezig :lol:
ik heb trouwens niet het chassis geslepen, mijn vader weet zeker dat hij geen profiel weg heeft geslepen. en dat klopt.
het horizontale profiel was al weggeroest, vandaar de stukjes in het chassis... het verticale gedeelte is nog intakt. op het horizontale gedeelte is er iets van 2 cm over, te weinig draagvlak voor de onderplaat denk ik?

maar ik zal morgen een bredere profiel maken voor de zekerheid. en dan zal mijn oom woensdag de boel lassen.
om de gehele plaat eruit te halen, wordt te veel werk. het gat is groot genoeg om het profiel erin te krijgen.

is het slim om die 1,5 tot 2 cm horizontale profiel er gewoon op te laten, en daar het nieuwe overheen te lassen? of tot het verticale wegslijpen?

Geplaatst: di 3 jan, 2012 20:01
door CitroënAZAM
vandaag de plaatjes gemaakt. het horizontale profiel heb ik met opzet iets breder gemaakt, nu er toch op die plek opnieuw gelast wordt.
zoals gezegd wordt morgen het chassis gelast, dus dan meer info.
Afbeelding

Afbeelding