Pagina 5 van 6
Geplaatst: za 15 mar, 2014 10:13
door Thijs
Zojuist ben ik bij een universeel motorenrevisiebedrijf geweest.
De beste man heeft de speling op krukas 2 opgemeten en dit is 0,14mm.
Dit is de maximale waarde welke Citroën aangeeft maar daar ben ik niet zo bang voor.
Het blok kan dus weer uit elkaar en deze krukas kan er in....
Krukas nr. 1 heeft duidelijk veelmeer speling maar eigenlijk is het pas echt te meten als de as er uit is.
Voordat ik aan de opbouw begon heb ik dus net de verkeerde donor-krukas gebruikt.....
Geplaatst: za 15 mar, 2014 18:17
door voeteir
Dat is wel een tegenslag.
Het voordeel is dat je nu al ervaring hebt en dat het splitsen en terug samensteken veel vlotter zal gaan.
Geplaatst: do 20 mar, 2014 06:45
door Thijs
Ja, dat viel inderdaad nogal tegen.
Het blok is inmiddels weer kaal gesloopt.
Nu viel het me op dat er olie onder in de koelbeplating lag onder de cilinders.
Het blok heeft nog niet gelopen, alleen rondgedraaid met de slinger.
Zou het kunnen lekken tussen de kop en de cilinder!?
Geplaatst: do 20 mar, 2014 08:09
door rusty
3 mogelijkheden komen zo in mij op:
- klepdeksels niet recht of rubbers niet goed
- brilrubbers die niet goed afdichten
- olieleiding lek
kun je preciezer aangeven waar de olie lag? dan is het wat makkelijker te bepalen, zeker omdat jou blok nog niet gelopen heeft en dus de olie niet overal heen geblazen heeft!
greetzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: do 20 mar, 2014 09:23
door Thijs
Het lag onder de cilinder waar die twee boutjes in de cilinder gedraaid worden.
Kleppendeksels waren het niet aangezien daar nog geen olie in lag.
Bril rubbers ook niet. Die zitten buiten de beplating.
Geplaatst: do 20 mar, 2014 09:44
door André Post
Olie leiding naar de kop?
Geplaatst: do 20 mar, 2014 10:23
door TB
Lekken de stoterstangbuisjes niet? Heb zelf ook zo lopen zoeken naar olielekkage. Bleek dat het aluminium van een buisje oud en poreus was. Door een haarscheurtje, amper te zien, druppelde de olie eruit in de koelbeplating onder de cilinder.
Maar aangezien jouw blok nog niet gedraaid heeft, lijkt me dit niet waarschijnlijk. Wilde de mogelijkheid wel ff delen.
Maak anders de boel eens goed schoon met remmenreiniger. Misschien is het wel oud vet/olie dat nu zijn weg zoekt. Blijft het schoon dan is het ok lijkt me.
Geplaatst: do 20 mar, 2014 10:51
door Thijs
De olieleiding was kurkdroog.
Oud vet kan het niet zijn. Alles was brandschoon.
Lekkende stoterbuisjes kan ook niet. Er zat geen olie onder de kleppendeksels en dus niet in de stoterbuisjes.
De enige mogelijkheid is eigenlijk tussen kop en cilinder. ...
Geplaatst: vr 21 mar, 2014 07:58
door Thijs
Het blok ligt weer helemaal open.
Nu kan ik iets beter meten en de speling blijkt 1,3mm.
Maar tien keer zo veel als toegestaan.
Ik heb hier nog een blok staan dat er van buiten niet uit ziet maar zo op het eerste gezicht een goede krukas heeft.
Die ga ik er maar eens uit halen dan zet ik de beste er in.
Geplaatst: vr 21 mar, 2014 08:48
door Gerard2cv
Zoals ik lees,zou het je stoterstang pijpjes kunnen zijn die lekken.Kijk of je met een taps rond houtje de rand in de kop wat strakker aan kan drukken.
Geplaatst: zo 23 mar, 2014 17:25
door gelemotor
zie PB
Gr, Luc
Geplaatst: ma 24 mar, 2014 19:09
door Thijs
Op de A-markt heb ik me nog een half AM2 motorblok aan laten smeren met een goede krukas.
Als het nu nog niet goed komt dan weet ik het niet meer....
Geplaatst: ma 24 mar, 2014 21:32
door Thijs
Dit is de nieuwe aanwinst:
En gesloopt (gaat steeds sneller....):
De krukas heeft 0,1 mm speling. Dat is dus prima in orde en goed bruikbaar.
Dit is de nokkenas:
Dit is de beste nokkenas die ik tot nu toe heb gezien.
Hier zitten geen 'pitjes' in.
Ik heb nog niet gemeten maar wat vinden jullie er van?
Re:
Geplaatst: za 1 jun, 2024 16:29
door Handjes
Thijs schreef: ↑do 2 jan, 2014 19:38
Het blok is uit elkaar en de krukas en nokkenas liggen er uit.
Er lijkt nergens speling in te zitten.
Moet ik iets nameten?
Het blok waar dit in moet blijkt na controle een kapot drijfstang lager te hebben.
Aan 1 kant kan in de drijfstang 3mm heen en weer bewegen....
Hopelijk is het gelukt?
Je wilt speling op de krukas en slijtage van je nokkenas nakijken.
Krukas mag axiaal (in lengterichting, te meten met voelermaatje tussen lager en het metaal erachter) 0,07-0,14mm speling hebben. Drijfstangen mogen axiaal absoluut geen speling hebben (zorg dat er voldoende olie in de gaatjes zit).
Nokkenas mag geen ingebrande puntjes vertonen en moet 33mm +/- 0,5mm dik op de nokken zijn.
Re: Splitsen en controleren motorblok
Geplaatst: za 1 jun, 2024 17:58
door Thijs
Bedankt voor de reactie. Het is inmiddels 10 jaar later....