Pagina 5 van 10

Geplaatst: wo 12 nov, 2014 23:54
door Thijs
er zijn verschillende tandheugels
Dat wist ik niet :?
accu laadstroom... check je snaar?
Toch maar even spannen inderdaad.
Maar de dynamo die in nu in zit lag in de kofferbak. Dus geen idee van de staat.
harde banden zorgen ook voor licht sturen.
Misschien wel maar er komen voor de keuring wielen van een andere auto onder.

Geplaatst: do 13 nov, 2014 12:35
door Thijs
Vanochtend even bij de garage langs gereden.

Remmen getest>> goed bevonden.

CO getest>> goed bevonden.
De carburateur deugt nog niet helemaal, ik moet eens zien wat ik daar mee doe.
De gasklep gaat niet helemaal terug.

Koplampen gesteld>> nu ook goed.

De versnellingsbak doet het vrij goed. Alleen de 3e versnelling wil niet zonder gekraak ingeschakeld worden. Alleen na heeeel langzaam schakelen lukt dat.
Iemand een idee? Is dat eenvoudig op te lossen?

Geplaatst: do 13 nov, 2014 18:26
door AZL57
Kunt eens nieuwe bakolie proberen, maar het kan natuurlijk zijn dat de synchromesh ring gaar is.

Geplaatst: do 13 nov, 2014 20:23
door David
Wat waarschijnlijk kan helpen (geen definitieve oplossing) is om ATF olie in de versnellingsbak te doen.
ATF staat voor Automatic Transmission Fluid, bakolie voor een automaat dus.

De kans dat de klacht (voor een tijd) voorbij is, is echt erg groot.
Deze olie kun je sowieso in de versnellingsbak van een eend prima gebruiken.
Veel garages gebruiken deze olie tegenwoordig voor handgeschakelde bakken.

Als je het niet erg vindt ga ik geen technische verhandeling geven, maar wellicht zijn er meer mensen die de positieve ervaringen kunnen delen.

Succes in ieder geval!

Geplaatst: vr 14 nov, 2014 22:32
door schermer
Bakolie wel warm aftappen en dan nieuwe olie. Een erg goede is red line olie. De engelsman met de bmw blokkies knalt met behulp van dit spul de power van een 1200cc bmw motorfietsblok door een eendenbak.

Geplaatst: vr 14 nov, 2014 22:44
door Thijs
Maar ik heb de olie al vervangen, wel door standaard bakolie.

Geplaatst: vr 14 nov, 2014 22:57
door Michiel van G.
met nieuwe bakolie een krakende versnelling is het een defecte synchromesh. Dubbelclutchen is het devies.
Of de bak repareren uiteraard.

Geplaatst: vr 14 nov, 2014 23:43
door Thijs
Ok, dat zal dan moeten.Maar dan zal hij er vast wel uit moeten?

Na diverse dynamo's geprobeerd te hebben zal toch de Visa-dynamo er in moeten.
Wie kan me vertellen hoe dat precies moet?
Met de zoekfunctie kom ik op het volgende:

De dikke draad met het oog moet op de L van de dynamo.
Het stekkertje dan op de + aansluiting.

Afbeelding

Daarna de spanningsregelaar verwijderen en de beide draden doorverbinden.
Maar er wordt hier en daar gezegd dat daar een lampje van 5W tussen moet.
In het dashboard zit al een acculampje, is dat dan voldoende?
Hoe zit deze aangesloten? Het lijkt een dashboard van een Mehari te zijn.

Wie weet er meer?

Geplaatst: za 15 nov, 2014 10:53
door Spookeend
waarom moet er een lampje tussen?

Kan wel, maar dat is dan ter controle of de snaar nog draait, ergo, of de fan nog op de plek zit....

Dus, geen snaar of fan is geen lading via dynamo, is lampje op dashboard aan (dynamo wordt dan - dus gaat het lampje aan)

Zo had ik het gemaakt in mijn eend.

Stroom van accu naar dynamo, en dikke kabel via startmotor ook weer naar de accu, en dan werkt het gewoon hoor. Tenminste in mijn eend (in beide) wel....

Geplaatst: za 15 nov, 2014 11:38
door Thijs
Dat lampje zou een weerstand zijn omdat anders de stroom te hoog wordt.
Maar ik heb een acculampje in het dashboard, een eend niet.

Geplaatst: za 15 nov, 2014 12:15
door Spookeend
stroom te hoog? hij laadt nu eenmaal bij, dat is normaal, maar de ingebouwde regelaar stopt dat zoals dat zou moeten?

Meer dan 14 volt moet deze niet laden hoor, en dat los je met een lampje toch niet op?

Ik ben geen electra expert hoor, maar ik vind het een beetje raar eigenlijk?

Geplaatst: za 15 nov, 2014 13:23
door Thijs
Die 14 volt is de spanning, niet de stroom.
De stroom door de andere aansluiting zou te hoog worden.

Hier staat iets:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=115 ... isa+dynamo

Ik denk te begrijpen dat ik de beide aansluitingen op de spanningsregelaar met elkaar moet verbinden.

Geplaatst: za 15 nov, 2014 14:06
door André Post
De in de generator ingebouwde spannings regelaar verzorgt natuurlijk de bekrachtiging.
Als de motoer loopt levert de generator zelf de daartoe benodigde spanning.
Vaak is het nog aanwezig magnetisme van de rotor voldoende om te beginnen.
om zeker te zijn dat dit het geval is wordt de stroom door het controle lampje gebruikt.

Geplaatst: za 15 nov, 2014 15:59
door Thijs
Klopt het dat er op een Special een acculampje zit?
Is er ergens een schema van?
Ik zie alleen schema's van Eenden met voltmeter.

Geplaatst: za 15 nov, 2014 16:20
door RobM
als een special zo'n kunststof breed dashboard heeft dan zit er geen acculampje in. Wel een voltmeter.

kijk hier eens naar:

Afbeelding




als de regelaar in de dynamo zit dan zou ik inderdaad twee draden bij de huidige regelaar doorverbinden, de massa draad laten voor wat het is en dan de auto starten.

Met de interne spanningsregelaar kan je in feite de cirkel van de dynamo veel groter tekenen.

Gr Rob