Pagina 5 van 24

Geplaatst: zo 31 mei, 2015 11:47
door IVARIO
Ik heb de stoelzitting van een nieuw matje en rubbers voorzien, zodat de zitting niet meer zo doorzakt als je erop zit:
DSCN1920.JPG
DSCN1921.JPG
Verder de sproeier vervangen van 102 naar 110 en de vlotterhoogte op 18 mm gezet (OK, beide kanten op 18.5 mm, maar dit leek me goed genoeg).
Er zat trouwens de nodige rommel in de vlotterkamers:
DSCN1934.JPG
Ook de achtergordel vastgezet, na het rubbertje in de vloer onder de achterbank te hebben uitgeboord.

Tot slot ook nog een "sigarettenaansteker" onzichtbaar in het interieur geplaatst voor de Tomtom. Uiteindelijk toch gekozen om een plusdraad rechtstreeks van de accu naar de sigarettenaansteker te trekken. Uiteraard een zekering (10A) ertussen gezet, dicht bij de accu.

Bedankt allemaal voor de info en tips!

Op naar de volgende klusjes:
- Linker remleiding en remvloeistof vervangen
Vraagje: klopt het dat Total LHM de beste remvloeistof is voor een eendje (van 1987)?
- De onderzijde een anti-roestbehandeling geven (Weet nog niet hoe ik dit moet aanpakken).
- Wagenhoogte veranderen (Ik zou de achterkant een klein beetje hoger willen hebben).
- Opzoeken waar het piepen in de vering vandaan komt
- Stuur rechtzetten (staat scheef, terwijl de wielen recht staan)

Gr.,
Ivar

Geplaatst: zo 31 mei, 2015 16:02
door schermer
Zo dat zal wel beter rijden, zeker zonder die troep in de carburateur. Als je schijfremmen hebt moet je lhm gebruiken. Het merk maakt niet zoveel uit, maar total is vaak wel het gemakkelijkste verkrijgbaar. Het piepn van de vering zijn vaak je veerpotten. Bij de drogist een flesje wonderolie halen (ricinusolie) en echt niks anders!!! Met een spuitje en een dun slangetje aan allebei de kanten in je veerpotten spuiten en dan je veerpotten met de hand even rond draaien. Dat scheelt waarschijnlijk al een hele boel.

Geplaatst: zo 31 mei, 2015 17:58
door TB
Mooi dat het allemaal gelukt is. Ik ben benieuwd of je verschil merkt met die 110 sproeier.

Geplaatst: ma 1 jun, 2015 13:56
door IVARIO
Bedankt voor de tips, Schermer, ik zal je raad opvolgen.

Hoi TB, Claudette rijdt volgens mij wel iets beter nu met de 110 sproeier, hoewel ik vind dat ze nog steeds een beetje inhoudt, voordat ze ervandoor "galoppeert".
Misschien binnenkort ook nog eens kleppen stellen (hoewel ik niet zeker weet of dit veel invloed heeft op het inhouden bij het gas geven).
Verder zou ik nog eens de afstelling van de elektronische ontsteking kunnen checken, maar voorlopig ben ik wel tevreden met hoe ze accellereert.

Gr.,
Ivar

Geplaatst: ma 1 jun, 2015 15:32
door Hans B
Kleppen stellen is het eerste wat ik doe met een eend, dat is de basisafstelling van een goed werkende motor!

Geplaatst: ma 1 jun, 2015 15:40
door schermer
Kleppen stellen hoort erbij, kan ook weer een stuk schelen. Maar het is een eend en het zal nooit een sprintmonster worden. Heb je wel eens in een andere een gereden ivario, dan heb je iets om te vergelijken.

Geplaatst: ma 1 jun, 2015 22:30
door IVARIO
Bedankt, Hans

@ Schermer: nee, inderdaad, ik heb nog nooit zelf uitgebreid in een andere eend gereden, behalve een rustig proefritje in een fonkelnieuw gerestaureerde eend, die ik niet op zijn staart durfde te trappen, met de liefhebbende eigenaar naast me.
Dus het klopt wel dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, hetgeen een manco is.
Hoewel... ik heb begin jaren negentig als student wel eens een Aca en een Visa tweecilinder gereden :-)

Ik heb afgelopen vrijdag tijdens een eendenvergadering hier in België wel gevraagd aan een zeer ervaren eendrijder (en monteur tijdens de befaamde Touareg Trail) om mijn eendje eens aan de tand te voelen, dus ben benieuwd naar zijn verdict.

Vandaag heb ik Claudette overigens voor het eerst aan een snelheidstest onderworpen. Eerst op de snelweg, met open dak en de wind schuin tegen: 111 km/u op de GPS. Dan, op de terugweg: 115 km/h! Wow, ik had niet gedacht dat Claudette zo snel was :-)

Geplaatst: ma 1 jun, 2015 23:30
door schermer
Dat is voor een open dak niet slecht. Met dak open scheelt flink, je hebt dan namelijk een flinke windvanger.

Geplaatst: di 2 jun, 2015 00:14
door TB
Die snelheid is op de gps gewoon prima. Mijn eend heb ik met veel moeite eens kortstondig op de 117 kmh (gps) gekregen, met open dak. En daar had ik de gehele afsluitdijk voor nodig.

Normaal gesproken houdt t tussen de 110 en 115 kmh wel op.

Geplaatst: di 2 jun, 2015 17:16
door IVARIO
TB schreef:Mijn eend heb ik met veel moeite eens kortstondig op de 117 kmh (gps) gekregen, met open dak. En daar had ik de gehele Afsluitdijk voor nodig.
Geweldig toch, dat enorme acceleratievermogen van een eend :-)

Wel begint alles aardig te schudden en trillen bij die "supersonische" snelheden.
Een kruissnelheid van 80 à 90 km/h (op de GPS) vind ik toch wel véél lekkerder rijden.

Geplaatst: wo 3 jun, 2015 13:20
door IVARIO
Goed nieuws! Vandaag is Claudette door de APK gekomen. Ik was er niet gerust op, omdat volgens de vorige eigenaar de linker remleiding van voor naar achter putroest vertoont en vervangen zou moeten worden. Nu had ik ook al een nieuwe RVS remleiding gekocht, maar was er nog niet aan toe gekomen deze te monteren.
Aangezien de APK zou verlopen op 01/08/2015 èn ik volgende week twee weken op vakantie ga èn ik sinds gisteren weet dat ik weer een baan heb, waarmee ik direct na de vakantie moet beginnen, leek het me zinvol vandaag maar even vanuit België (waar ik woon) zo'n 63 km naar Hapert (NL) te rijden voor de keuring. Met een verse APK tot gevolg! :-)

Wat kwam er aan het licht bij de APK-keuring:
- Koplampen stonden verkeerd afgesteld. Ter plekke even geregeld, na eerst alle banden op 2.0 Bar gezet te hebben.
- CO uitstoot was 6%, maar ook dit ter plekke even gecorrigeerd naar 3.8%. Het maximum voor Claudette schijnt 4.5% te zijn.

Verder reparatieadvies op het APK-rapport:
- "Overmatige olielekkage": er is inderdaad wat olielekkage. Dit wist ik al en daar moet ik nog naar kijken. Vorige eigenaar heeft al aangegeven waar ik moet zoeken: "waarschijnlijk pakkinkje van de olieleiding op de rechter kop". De pakking heb ik al.
- "Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage". Dit slaat op de putroest op de remleiding links.
- "Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1.0 mm". Deze laatste is wel nieuw voor mij. Er was inderdaad wat speling waar te nemen op de fusee van het linker voorwiel.

Op de weg terug lekker binnendoor gereden met het dakje open en zowaar onderweg in België nog een leuk rood eendje tegengekomen. Wat een mooie dag...

Geplaatst: wo 3 jun, 2015 13:43
door André Post
Ik zou de voorbanden wat lager doen dan 2 bar vanwege comfort.
Volgens Citroën zelfs 1.4, wat ik wel erg laag vind maar zou zeker niet boven de 1.8 doen.
Één en ander hangt wel af van de gebruikte banden, Michelins kunnen wel laag blijven, de alternatieven moeten wat hoger vanwege de stuggere wangen.

Geplaatst: wo 3 jun, 2015 17:22
door IVARIO
Bedankt, André

Claudette staat op Mabor banden. Ik dacht dat de spanning eigenlijk zo moest zijn:
voor: 1.6 - 1.8 bar
achter: 2.0 - 2.2 bar

Gr.,
Ivar

Geplaatst: wo 3 jun, 2015 18:26
door André Post
Dat is wel goed.
Het word ook aanbevolen om regelmatig voor en achterbanden te wisselen voor een gelijkmatige slijtage.
Voorbanden hebben nogal de neiging vooral aan de buitenzijde van het profiel te slijten.

Geplaatst: wo 3 jun, 2015 22:33
door IVARIO
Bedankt, André, dat wist ik niet