2CV6 Vert Jade uit 1983
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Zo, deze stap is klaar.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Voordat ik het nieuwe chassis opbouw wil ik eerst wat klussen aan de carrosserie doen. Daar heb ik nog maar weinig ervaring mee, dus het is meer uitzoekwerk en probeerwerk.
De eerste uitdaging is deze: Paar vragen:
- moet je dit buiten EN binnen repareren? Of beter alleen de buitenkant om te voorkomen dat er lucht/vocht ingesloten kan worden?
- moet alle roest weg, of alleen wat je er echt uit kunt steken en dan de rest behandelen met roestomvormer?
De eerste uitdaging is deze: Paar vragen:
- moet je dit buiten EN binnen repareren? Of beter alleen de buitenkant om te voorkomen dat er lucht/vocht ingesloten kan worden?
- moet alle roest weg, of alleen wat je er echt uit kunt steken en dan de rest behandelen met roestomvormer?
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
mijn advies, alle roest verwijderen als je toch bezig bent.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Op roest kan je niet lassen. En het is ook maar net wat je wil; een lapjeseend of een grondige restauratie.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Ik zat steeds te denken aan het repareren aan de buitenkant, maar het is natuurlijk veel mooier om het van achteren te doen zodat e.e.a. geplamuurd kan worden.
Hierbij mijn eerste stapjes in het repareer- en laswerk.
Eerst maar eens een vakje uitgeslepen. De bedoeling is om 2 reparatiestukken te maken, net als de oorspronkelijke opbouw. Reparatie stukje voor de onderzijde geknutseld. Vastzetten met kleine griptangetjes. Tot nu toe gaat het best goed. En dan het lassen... Dat werkt dus echt niet op die flinterdunne, half verroeste plaat: Het is een eerste oefening, en verder uitslijpen wil ik niet vanwege de ribbels in het originele plaatwerk die ik niet kan namaken. Daarom laat ik het even zo en heb ik het in de etsprimer gezet. Het is gelukkig een plek die niet permanent in het zicht zit en ook mechanisch is het niet de spannendste plek. Je moet het toch ergens leren... Morgen een poging wagen met het bovenste deel. Het plaatwerk ziet er daar iets beter uit, hopelijk wordt het laswerk dan ook wat netter want voorlopig is het een knetterfestijn.
Hierbij mijn eerste stapjes in het repareer- en laswerk.
Eerst maar eens een vakje uitgeslepen. De bedoeling is om 2 reparatiestukken te maken, net als de oorspronkelijke opbouw. Reparatie stukje voor de onderzijde geknutseld. Vastzetten met kleine griptangetjes. Tot nu toe gaat het best goed. En dan het lassen... Dat werkt dus echt niet op die flinterdunne, half verroeste plaat: Het is een eerste oefening, en verder uitslijpen wil ik niet vanwege de ribbels in het originele plaatwerk die ik niet kan namaken. Daarom laat ik het even zo en heb ik het in de etsprimer gezet. Het is gelukkig een plek die niet permanent in het zicht zit en ook mechanisch is het niet de spannendste plek. Je moet het toch ergens leren... Morgen een poging wagen met het bovenste deel. Het plaatwerk ziet er daar iets beter uit, hopelijk wordt het laswerk dan ook wat netter want voorlopig is het een knetterfestijn.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Ook ribbels kun je namaken. Niet bang zijn Gewoon eens een paar stukjes oefenen. Bijvoorbeeld een stukje hout waarin je een gleufje maak van het formaat van de ribbel en dan steeds een stukje vormen met een hamer... Succes.
diverse Citroens, wat anders.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
https://youtu.be/oPgeZX46QTE
Hier een mooi voorbeeld hoe je. Met een stuk mdf ribbels kan maken.
De filmpjes van deze gast kijk ik vaak als ik geen zin heb om iets te doen. Echt geniaal wat hij allemaal maakt.
Hier een mooi voorbeeld hoe je. Met een stuk mdf ribbels kan maken.
De filmpjes van deze gast kijk ik vaak als ik geen zin heb om iets te doen. Echt geniaal wat hij allemaal maakt.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Fantastisch, ik zou die MDF mal al binnen 10 minuten aan baklappen hebben geslagen
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Als dit de eerste keer is dat je iets last dan vind ik het er niet slecht uitzien.
Echter voor mij ziet het eruit alsof je lastoestel niet goed ingesteld staat.
Mag ik vragen waar je mee last, (tig mig electrode) lasdraad met of zonder gas enz.
dan kunnen we je misschien tips geven om je lasapparaat nog beter in te stellen.
de kunst is het om het bestaande plaatstaal te smelten zonder dat er gaten inbranden.
En geloof het of niet, op/in roest kun je ook lassen, de vraag is of je dat wilt. Zoals je het nu weggeflext hebt lijkt mij helemaal goed.
Echter voor mij ziet het eruit alsof je lastoestel niet goed ingesteld staat.
Mag ik vragen waar je mee last, (tig mig electrode) lasdraad met of zonder gas enz.
dan kunnen we je misschien tips geven om je lasapparaat nog beter in te stellen.
de kunst is het om het bestaande plaatstaal te smelten zonder dat er gaten inbranden.
En geloof het of niet, op/in roest kun je ook lassen, de vraag is of je dat wilt. Zoals je het nu weggeflext hebt lijkt mij helemaal goed.
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Misschien al een tip. Met de plaatjes die je eruit geslepen hebt kun je al oefenen en proberen om je lastoestel beter in te stellen. Kijkende naar je foto zou ik het amperage iets opvoeren en de draadsnelheid iets verminderen (uitgaande van een mig-toestel met gas en lasdraad 0.8mm
Dit soort plaatwerk las ik altijd met 0.6mm lasdraad.
Dit soort plaatwerk las ik altijd met 0.6mm lasdraad.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Iedereen bedankt voor het meedenken en de filmpjes. Leuk om zo inspiratie op te doen!
Wat het lasapparaat betreft: dit is een Güde Mig 155/6. Ik gebruik deze met 0,6mm draad en menggas.
De eerste laspoging was op stand 2, dat ging vrij lomp. Daarna op stand 1 wat gedaan en dat ging iets beter. Op de laagste stand zou hij 25A moeten doen volgens de specificatie.
Goede tip om eens wat te proberen met de uitgeslepen plaatjes, dat ga ik vanavond doen en dan de draadsnelheid wat terugbrengen.
Wat het lasapparaat betreft: dit is een Güde Mig 155/6. Ik gebruik deze met 0,6mm draad en menggas.
De eerste laspoging was op stand 2, dat ging vrij lomp. Daarna op stand 1 wat gedaan en dat ging iets beter. Op de laagste stand zou hij 25A moeten doen volgens de specificatie.
Goede tip om eens wat te proberen met de uitgeslepen plaatjes, dat ga ik vanavond doen en dan de draadsnelheid wat terugbrengen.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Leuk om weer eens wat activiteit te zien op het forum! Hoe is de staat van de rest van koets? Bodems, dorpels, raamlijst enz?
Ben zelf ook bezig maar het is me momenteel te koud in de schuur
Ben zelf ook bezig maar het is me momenteel te koud in de schuur
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Gisteren was mijn neefje er weer, dus we zijn verder gegaan met het strippen van de auto i.p.v. het laswerk. Einde avond stond het er zo bij (even klikken op gekantelde foto's, dan krijg je hem in groot formaat en wel kloppend):
Hoe het met roest op de rest van de auto zit?
Het voorruitframe ziet er redelijk uit omdat je alleen maar plamuur ziet. Hier ga ik proberen het onderste deel van het frame te vervangen. Dan de paravans onderaan, zowel links als rechts krokanter dan een loempia: En beide achterruitjes hebben een roestpit: Inmiddels liggen de achterruitjes eruit, dus ik heb het nu iets beter in beeld.
Een openstaand puntje is nog het demonteren van de achterdeuren. Hier zit een soort kunststof/rubber stuk tussen de deuren en de deurstijl. Deze zit gepopnageld. Is dat een kwestie van uitboren en dan de deur omhoog uit het scharnier schuiven? Of is er een andere manier? Alles op de eend zit geschroefd, dus ik vind het vreemd dat dit ineens met popnagels zit.
Hoe het met roest op de rest van de auto zit?
Het voorruitframe ziet er redelijk uit omdat je alleen maar plamuur ziet. Hier ga ik proberen het onderste deel van het frame te vervangen. Dan de paravans onderaan, zowel links als rechts krokanter dan een loempia: En beide achterruitjes hebben een roestpit: Inmiddels liggen de achterruitjes eruit, dus ik heb het nu iets beter in beeld.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Die tochtstrip bij de achterdeuren heb ik indd de popnagels uitgeboord. Ook niet meer terug aangebracht.