DG Ignition of 123 ignition!?????? 125 euro of 160?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:
Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.
Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?
Groet, Jan
Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.
Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?
Groet, Jan
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968
2CV6 1982
ID 19B 1968
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Nee alles blijft gewoon mechanisch zitten en je blijft dan ook met je mechanische vervroeging zitten. De 123 en DG doen dit elektronisch regelen en is niet vergelijkbaar.JanO schreef:Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:
Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.
Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?
Groet, Jan
Dit is gewoon oplochterij, omdat je voor 20 euro een velleman kit koopt welke exact hetzelfde doet. En wezen is het gewoon een transistor schakeling, waarbij de contactpunt niet meer dient om de bobine te aarden, maar om de transistor schakeling te triggeren. De contactpunt slijt daardoor niet meer in door de vonken, maar zal nog wel degelijk verslijten.
Overigens werkt het wel zo'n velleman kit.
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
stipt genomen aarden de contactpuntjes de bobine helemaal niet, ze staan juist ópen als er ontsteking is, waardoor de condensator niet meer oplaadt en zn lading baas rap kwijtraakt aan de bobine, waardoor je vonk hebt Je moet hierbij denken aan honderdsten van seconden
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Mooi kastje er omheen, verpakking laten maken, productie opzetten, verkoopkanalen aanboren, investeren............ oplichterij vindt ik te veel gezegd, 't is niet goedkoopbackfire schreef:Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop
Velleman ontsteking
Leuke discussie, DG, 123Ignition.... Is natuurlijk een keuze die elke eendenrijder voor zichzelf moet maken. Enkele collega eendenrijders in belgië zijn uitermate tevreden over hun 123, andere klagen dan weer over slechter starten indien de motor warm is. Feit is dat een motor met slecht gestelde kleppen, verminderde compressie of andere euvels zeker niet beter wordt met een electronische ontsteking.
Beginnen vanaf de basis is dus de boodschap. Zorg voor goede bougies, kijk regelmatig de staat van je bougiekabels na.
Ikzelf rij nu al zo'n 7 jaar met een Velleman-ontsteking (€17,50 en een halfuurtje soldeerwerk) en ben er uitermate tevreden mee. Puntjes gaan een stuk langer mee, motor loopt heerlijk door in z'n toeren. Enige nadeel - de grote condensator die in de kit zit, durft wel eens uit z'n soldering trillen, dus bij deze m'n tip : goed insealen met een niet-corrosieve pakking (bv. vloeibare pakking). Gaat er dan nog iets kapot, dan heel eenvoudig grilletje eraf, schoep eraf en 2 draadjes omwisselen, zodat ie weer op z'n puntjes loopt.
Eenvoud siert...de eend !
Beginnen vanaf de basis is dus de boodschap. Zorg voor goede bougies, kijk regelmatig de staat van je bougiekabels na.
Ikzelf rij nu al zo'n 7 jaar met een Velleman-ontsteking (€17,50 en een halfuurtje soldeerwerk) en ben er uitermate tevreden mee. Puntjes gaan een stuk langer mee, motor loopt heerlijk door in z'n toeren. Enige nadeel - de grote condensator die in de kit zit, durft wel eens uit z'n soldering trillen, dus bij deze m'n tip : goed insealen met een niet-corrosieve pakking (bv. vloeibare pakking). Gaat er dan nog iets kapot, dan heel eenvoudig grilletje eraf, schoep eraf en 2 draadjes omwisselen, zodat ie weer op z'n puntjes loopt.
Eenvoud siert...de eend !
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
alsje blieft stel m nog eens (of controleer het igg nog eens) met een stroboscoop. dat afstellampje is aardig, maar met een stroboscoop stel je m nog zoveel fijner af.thomaaas schreef:Hmm kan heel best want t kostte echt geen drol, terwijl kraggenburg meestal ietsjes duurder is [niet veel hoor].
Verder doodsimpel, gewoon vastbouten en draaien tot je feestverlichting hebt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction