Pagina 5 van 7

Geplaatst: za 15 dec, 2007 00:22
door JanO
Op marktplaats kwam ik deze elektronische ontsteking tegen:

http://link.marktplaats.nl/135070039

Heeft iemand hier ervaring mee? 70 euro lijkt goedkoop....

Mvg, JanO

Geplaatst: za 15 dec, 2007 09:21
door Flying Duckman
Ik denk niet dat het geschikt is voor de 2CV, als ik het hier zo lees dat het verborgen is, dan zal het wel onder de verdelerkap moeten, dat schiet dan niet op als je 2CV rijdt ;-)

Geplaatst: zo 16 dec, 2007 22:55
door JanO
Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 08:53
door P.Senior
Het lijkt me meer een electronisch relais. Die zorgt dat er weinig stroom door de kontaktpuntjes stroomt en flink stroom naar de bobine. De vervroeging dient in dat geval gewoon te blijven zitten.

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 11:41
door backfire
JanO schreef:Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan
Nee alles blijft gewoon mechanisch zitten en je blijft dan ook met je mechanische vervroeging zitten. De 123 en DG doen dit elektronisch regelen en is niet vergelijkbaar.

Dit is gewoon oplochterij, omdat je voor 20 euro een velleman kit koopt welke exact hetzelfde doet. En wezen is het gewoon een transistor schakeling, waarbij de contactpunt niet meer dient om de bobine te aarden, maar om de transistor schakeling te triggeren. De contactpunt slijt daardoor niet meer in door de vonken, maar zal nog wel degelijk verslijten.

Overigens werkt het wel zo'n velleman kit.

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 18:44
door JanO
Ok, da's duidelijk, nog even doorsparen dus...

Bedankt,

Jan

Geplaatst: di 18 dec, 2007 22:59
door thomaaas
stipt genomen aarden de contactpuntjes de bobine helemaal niet, ze staan juist ópen als er ontsteking is, waardoor de condensator niet meer oplaadt en zn lading baas rap kwijtraakt aan de bobine, waardoor je vonk hebt ;) Je moet hierbij denken aan honderdsten van seconden ;)

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 10:24
door Jheronimus
Bijna goed, het ontladen van de condensator zorgt ervoor dat de puntjes niet inbranden.
Vonk bij de boegie komt door de inductiespanning die in de secundaire spoel van de bobine die ontstaat bij het wegvallen van de spanning op de primaire spoel (openen puntje).

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 10:56
door backfire
Dus correctie van mijn verhaal zou moeten zijn de contatpunten ontaarden de bobine ;)

Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 11:17
door leo top
backfire schreef:Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)
Mooi kastje er omheen, verpakking laten maken, productie opzetten, verkoopkanalen aanboren, investeren............ oplichterij vindt ik te veel gezegd, 't is niet goedkoop :!:

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 13:10
door backfire
20 euro is de prijs van vellemaan waar zij ook winst opmaken, dus als je productie opzet dan mag zoiets 45 euro kosten, dus ja ik vind het persoonlijk te duur, zeker voor de eendrijder. Dan kun je beter meer uitgeven voor een 100% elektronische ontsteking.

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 20:28
door thomaaas
k vind het ook te duur want het voegt niets toe, geen optimumkromme of zoiets... doe idd maar gewoon lekker 123 of DG, ben je veel blijer van! ;) [en al helemaal met dit vochtige weer].

Of houdt het bij puntjes, maar net wat je persoonlijke voorkeur heeft ;)

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 22:20
door siemen
ik vind de oudewetse contactpunten het beste , ze reden er vroeger ook op dus nu ook.
zelf hebben wij 2 elektronische onstekeningen vernielt/opgebrand

Velleman ontsteking

Geplaatst: do 20 dec, 2007 12:58
door Pistachke
Leuke discussie, DG, 123Ignition.... Is natuurlijk een keuze die elke eendenrijder voor zichzelf moet maken. Enkele collega eendenrijders in belgië zijn uitermate tevreden over hun 123, andere klagen dan weer over slechter starten indien de motor warm is. Feit is dat een motor met slecht gestelde kleppen, verminderde compressie of andere euvels zeker niet beter wordt met een electronische ontsteking.

Beginnen vanaf de basis is dus de boodschap. Zorg voor goede bougies, kijk regelmatig de staat van je bougiekabels na.

Ikzelf rij nu al zo'n 7 jaar met een Velleman-ontsteking (€17,50 en een halfuurtje soldeerwerk) en ben er uitermate tevreden mee. Puntjes gaan een stuk langer mee, motor loopt heerlijk door in z'n toeren. Enige nadeel - de grote condensator die in de kit zit, durft wel eens uit z'n soldering trillen, dus bij deze m'n tip : goed insealen met een niet-corrosieve pakking (bv. vloeibare pakking). Gaat er dan nog iets kapot, dan heel eenvoudig grilletje eraf, schoep eraf en 2 draadjes omwisselen, zodat ie weer op z'n puntjes loopt.

Eenvoud siert...de eend !

Geplaatst: do 20 dec, 2007 13:29
door dyane_maniac
thomaaas schreef:Hmm kan heel best want t kostte echt geen drol, terwijl kraggenburg meestal ietsjes duurder is [niet veel hoor].

Verder doodsimpel, gewoon vastbouten en draaien tot je feestverlichting hebt ;)
alsje blieft stel m nog eens (of controleer het igg nog eens) met een stroboscoop. dat afstellampje is aardig, maar met een stroboscoop stel je m nog zoveel fijner af.