Aanjager inbouwen
Ik heb het topic gelezen en volgens mij is niemand (behalve als achterruitverwarming) erop gekomen dat je ook een eenvoudige fohn kan gebruiken.
Ik ben nu mijn eend aan het afbouwen (na brand) en ik heb een Tristar fohn uit elkaar gesloopt. In de fohn zit een heel mooi rond fannetje met een 12v motortje (de verwarmingsspiraal en de regelunit in het handvat sloop je ervan af). Hangt er natuurlijk af van welke fohn je gebruikt maar die van mij paste heel mooi in de metalen behuizing van de voorruitverwarming.
Draadje naar schakelaartje op het dashboard, daarna (zekering) naar het contactslot (+) en een draadje naar de carosserie (-).
Blaast als een gek en je ziet er niets van onder de motorkap.
Sorry, helaas geen foto's
Ik ben nu mijn eend aan het afbouwen (na brand) en ik heb een Tristar fohn uit elkaar gesloopt. In de fohn zit een heel mooi rond fannetje met een 12v motortje (de verwarmingsspiraal en de regelunit in het handvat sloop je ervan af). Hangt er natuurlijk af van welke fohn je gebruikt maar die van mij paste heel mooi in de metalen behuizing van de voorruitverwarming.
Draadje naar schakelaartje op het dashboard, daarna (zekering) naar het contactslot (+) en een draadje naar de carosserie (-).
-
- Regelmatige poster
Het spiraalvormige warmte element werkt niet op een 12v accu. Heb het getest op een nieuwe accu en het element wordt nauwelijks warm.
Je kan beter een Peltier element kopen. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Peltier-element voor meer info. Je kan bij Conrad die dingen bestellen en ze geven zo'n 60 graden warmte af. Wel de juiste kant gebruiken
Je kan beter een Peltier element kopen. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Peltier-element voor meer info. Je kan bij Conrad die dingen bestellen en ze geven zo'n 60 graden warmte af. Wel de juiste kant gebruiken
Tja, als een Peltier ook niet werkt (40A is way too much) dan rest niets anders dan de ouderwetse verwarmingsbuizen te gebruiken......
Kan op twee manieren:
1. Ondanks het fannetje gen0egen nemen met een langzaam opwarmende eend
2. Kort, zeker warm, en intens...... Ben je wel net zoals ik een half jaartje bezig om je braadeend weer op te bouwen
Kan op twee manieren:
1. Ondanks het fannetje gen0egen nemen met een langzaam opwarmende eend
2. Kort, zeker warm, en intens...... Ben je wel net zoals ik een half jaartje bezig om je braadeend weer op te bouwen
-
- Veelvuldig poster
Ik heb het ook eens geprobeerd, blaast goed.Meeuw schreef:Ik heb het topic gelezen en volgens mij is niemand (behalve als achterruitverwarming) erop gekomen dat je ook een eenvoudige fohn kan gebruiken.
Maar het maakt ook net zoveel herrie als een fohn
Dus die gaat er weer uit
Eend voor allen, allen voor eend..
-
- Heavy user
Onze BMW 2002 touring (niet zo'n nieuwe, de oude modellen uit '74) had zo'n blazer voor de achterruitverwarming. Ik neem aan dat dezen ook op 12 v werkten, dus misschien is het de moeite daar eens navraag te doen?Meeuw schreef:Ik heb het topic gelezen en volgens mij is niemand (behalve als achterruitverwarming) erop gekomen dat je ook een eenvoudige fohn kan gebruiken.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Over de middelste dakbalk een dikke folie (doorzichtige tafelfolie blokker) hangen, achter de voorbank tot op de vloer. Dan hoef je alleen het voorste gedeelte van de cabine op te warmen dat gaat wat sneller. Heb ik ook in de Berlingo gedaan want dat ding krijg je normaal ook niet warm binnen 15KM .
Nu deed hij het wel goed zelfs bij -15 graden.
Nu deed hij het wel goed zelfs bij -15 graden.
diverse Citroens, wat anders.
Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen najaar ook met succes een aanjager ingebouwd. Het werkt prima en geeft duidelijk meer zicht en warmte. Nou bracht ik m'n eend gisteren weg voor de apk en die beste man gaf aan dat hij niet wist of dit goedgekeurd zou worden.
Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groet,
Etienne
Ik heb afgelopen najaar ook met succes een aanjager ingebouwd. Het werkt prima en geeft duidelijk meer zicht en warmte. Nou bracht ik m'n eend gisteren weg voor de apk en die beste man gaf aan dat hij niet wist of dit goedgekeurd zou worden.
Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groet,
Etienne