Pagina 5 van 6

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 21:49
door Meeuw
Ik heb het topic gelezen en volgens mij is niemand (behalve als achterruitverwarming) erop gekomen dat je ook een eenvoudige fohn kan gebruiken.

Ik ben nu mijn eend aan het afbouwen (na brand) en ik heb een Tristar fohn uit elkaar gesloopt. In de fohn zit een heel mooi rond fannetje met een 12v motortje (de verwarmingsspiraal en de regelunit in het handvat sloop je ervan af). Hangt er natuurlijk af van welke fohn je gebruikt maar die van mij paste heel mooi in de metalen behuizing van de voorruitverwarming.

Draadje naar schakelaartje op het dashboard, daarna (zekering) naar het contactslot (+) en een draadje naar de carosserie (-).

Blaast als een gek en je ziet er niets van onder de motorkap.

Sorry, helaas geen foto's :cry:

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 22:50
door Martijn, Arnhem
Da's mischien een goed idee Meeuw. Ben ik ook direct van mijn angst af of ie wel goed blijft koelen als de blower niet aanstaat.

Martijn Arnhem

Geplaatst: do 22 jan, 2009 18:24
door wouter87
dan had ik ook het verwarm element laten zitten ideaal voor in de winter!

Geplaatst: vr 23 jan, 2009 21:14
door Meeuw
Het spiraalvormige warmte element werkt niet op een 12v accu. Heb het getest op een nieuwe accu en het element wordt nauwelijks warm.

Je kan beter een Peltier element kopen. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Peltier-element voor meer info. Je kan bij Conrad die dingen bestellen en ze geven zo'n 60 graden warmte af. Wel de juiste kant gebruiken 8)

Geplaatst: za 24 jan, 2009 11:33
door backfire
Peltier is zinloos, veel te laag rendement, heb daar ook eens aan zitten denken om als airco te gebruiken, maar dan kom je op een kleine 40A om er een beetje koude mee te verkrijgen.

Geplaatst: di 27 jan, 2009 21:52
door Meeuw
Tja, als een Peltier ook niet werkt (40A is way too much) dan rest niets anders dan de ouderwetse verwarmingsbuizen te gebruiken......

Kan op twee manieren:

1. Ondanks het fannetje gen0egen nemen met een langzaam opwarmende eend
2. Kort, zeker warm, en intens...... Ben je wel net zoals ik een half jaartje bezig om je braadeend weer op te bouwen :?

Geplaatst: wo 28 jan, 2009 10:56
door backfire
1. eend warmt sneller op dan welke watergekoelde auto.

Geplaatst: wo 28 jan, 2009 11:30
door Casonline
backfire schreef:1. eend warmt sneller op dan welke watergekoelde auto.
Nou de motor niet hoor :lol:, maar binnen is het idd vrij snel aangenaam.

Geplaatst: wo 25 feb, 2009 22:30
door Willem2
Meeuw schreef:Ik heb het topic gelezen en volgens mij is niemand (behalve als achterruitverwarming) erop gekomen dat je ook een eenvoudige fohn kan gebruiken.



Blaast als een gek en je ziet er niets van onder de motorkap.
Ik heb het ook eens geprobeerd, blaast goed.

Maar het maakt ook net zoveel herrie als een fohn :evil:
Dus die gaat er weer uit

Geplaatst: wo 1 apr, 2009 14:55
door thomaaas
Meeuw schreef:Ik heb het topic gelezen en volgens mij is niemand (behalve als achterruitverwarming) erop gekomen dat je ook een eenvoudige fohn kan gebruiken.

Ik ben nu mijn eend aan het afbouwen (na brand) en ik heb een Tristar fohn uit elkaar gesloopt. In de fohn zit een heel mooi rond fannetje met een 12v motortje (de verwarmingsspiraal en de regelunit in het handvat sloop je ervan af). Hangt er natuurlijk af van welke fohn je gebruikt maar die van mij paste heel mooi in de metalen behuizing van de voorruitverwarming.

Draadje naar schakelaartje op het dashboard, daarna (zekering) naar het contactslot (+) en een draadje naar de carosserie (-).

Blaast als een gek en je ziet er niets van onder de motorkap.

Sorry, helaas geen foto's :cry:
Onze BMW 2002 touring (niet zo'n nieuwe, de oude modellen uit '74) had zo'n blazer voor de achterruitverwarming. Ik neem aan dat dezen ook op 12 v werkten, dus misschien is het de moeite daar eens navraag te doen?

Geplaatst: wo 1 apr, 2009 16:36
door backfire
Bespaar je de moeite, deze heb ik nog eens weggegeven aan en reliant rijder. Die dingen trekken zoveel stroom dat je koplampen automatisch dimmen en de ruitenwisser nog maar op halve snelheid werkt.

Geplaatst: wo 1 apr, 2009 19:33
door AZL57
Over de middelste dakbalk een dikke folie (doorzichtige tafelfolie blokker) hangen, achter de voorbank tot op de vloer. Dan hoef je alleen het voorste gedeelte van de cabine op te warmen dat gaat wat sneller. Heb ik ook in de Berlingo gedaan want dat ding krijg je normaal ook niet warm binnen 15KM ;-).
Nu deed hij het wel goed zelfs bij -15 graden.

Geplaatst: wo 28 apr, 2010 09:37
door 980080
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen najaar ook met succes een aanjager ingebouwd. Het werkt prima en geeft duidelijk meer zicht en warmte. Nou bracht ik m'n eend gisteren weg voor de apk en die beste man gaf aan dat hij niet wist of dit goedgekeurd zou worden.
Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

groet,
Etienne

Geplaatst: wo 28 apr, 2010 12:34
door thomaaas
Aanjager moet gewoon kunnen voor de APK, is zelfs beter dan de oorspronkelijke ontwazeming en dát is een APK verplichting ;) Verder mag je dat er gewoon inbouwen, zolang het niet uitsteekt en scherp is voor voetgangers oid :lol:

Geplaatst: wo 28 apr, 2010 18:48
door Punky
Zoals mits degelijk gemonteerd en aangesloten nooit geen problemen mee gehad.