Pagina 5 van 6

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 17:21
door Ramon
1000 km pas boven de 4000 rpm hoor!!!!
maargoed

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 18:02
door jeroentje
Inrijden doe je met een lage belasting. Dat is niet perse een laag toerental. Maar er zijn meerdere dingen waar je op moet letten. Aan gezien de lagers nog niet de maximale oppervlakte hebben (ze lopen als het ware over de toppen van het materiaal) wil je zeker niet met b.v. 2000 toeren in zijn 3/4 optrekken.

Als je in zijn 2 een keer rustig naar b.v. 5000 toeren gaat hoeft het motortje helemaal niet zo hard te werken. En dus een lage lagerbelasting. En daar gaat het denk ik om.

En een 2cv blokkie heeft max koppel bij 3500 rpm. Dus als je opschakelt rijd het het prettigst als blokkie dan terugvalt naar de 3500 rpm. Dus dan zit je al snel op de 4000.

Als blokkie is ingereden weten of het slim was :D. Helaas bleek bij de proefstart al dat hij een rateltje heeft. Ik verdenk de krukas. Dus misschien moet ie zowiezo nog een keer uit elkaar :(.

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 18:05
door Ramon
je hebt helamaal gelijk maar de zuigers en cilinders vergeet je, die mogen niet te warm worden! en dat is soms het geval boven de 4000 rpm

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 18:34
door jeroentje
Klopt, ook hier geld het belasting verhaal. Hoge belasting => hoge temp.

Hier wat leesvoer. Waar ik toch wel wat twijfels bij heb. Maar verhaal over die zuigerveren zit wel een waarheid in. ==>

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 20:22
door thomaaas
Nee want een eend heeft geen Lastafhankelijke brandstofafgifte, maar evenredig aan het toerental, [elke auto met carburateur heeft dat]. Ongeacht welke belasting worden er dus in de cilinders evenveel brandstof verbrand, en dus wordt de temperatuur hoger bij hogere toerentallen, of je nu veel of weinig belasting hebt ;) [om het maar ff zo te zeggen: het maakt niet uit hoe hard je motor moet trekken, hij zuigt zn lucht even hard aan, en dus ook zn brandstof] ;)

Lage toerentallen bij hoge snelheden is het devies, je kunt rustig 80-90 rijden in zn vier. Ik zou geen 50 rijden in zn 2, en alsjeblieft iets langer wachten dan 100 km, want dat is echt vragen om moeilijkheden... Ik bedoel, dan zijn de banden ook zelfs nog maar nét ingesleten... :?

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 20:34
door jeroentje
Bij hogere toeren ook veel meer koeling. Zou je dus eens moeten narekenen eigenlijk.

Goede argumenten gehoord, maar dus nog geen steekhoudend materiaal voor beide stellingen.

Geplaatst: wo 19 dec, 2007 21:18
door thomaaas
Ja, maar met dit weer ook niet te veel koeling anders wordt de olie niet vloeibaar genoeg... Maar mischien is het ook wel allemaal met een korreltje zout te nemen want vroeger reden mensen hun eend helemaal niet zo zorgvuldig in en die motoren doen het ook gewoon heel lang. Sowiso is een eendenmotor redelijk robuust ;) Bovendien heb ik mn eend ingereden met vier man belading en een aanhangwagen erachter, en hij rijdt na 6000 km ook nog steeds :D

Geplaatst: do 20 dec, 2007 14:51
door jeroentje
thomaaas schreef:Nee want een eend heeft geen Lastafhankelijke brandstofafgifte, maar evenredig aan het toerental, [elke auto met carburateur heeft dat]. Ongeacht welke belasting worden er dus in de cilinders evenveel brandstof verbrand, en dus wordt de temperatuur hoger bij hogere toerentallen, of je nu veel of weinig belasting hebt ;) [om het maar ff zo te zeggen: het maakt niet uit hoe hard je motor moet trekken, hij zuigt zn lucht even hard aan, en dus ook zn brandstof] ;)
Hmm een carb lijkt me wel degelijk lastafhankelijk. Hoe kun je anders meer toeren gaan maken ?? Je geeft gas, de vlinderklep in de carb gaat verder open. Meer lucht gaat door de venturi dus ook meer benzine dus hevigere verbranding.

Geplaatst: do 20 dec, 2007 15:08
door backfire
meer toeren maken doet de valstroom alleen maar door de acceleratiepomp, als je deze er uit haalt kun je niet meer fatsoenlijk rijden. Ik zou zeggen probeer het eens, stangetje ff loshalen van de pomp. Dit komt door de traagheid van het aanzuigen van de benzine, daardoor krijg je een te arm mengsel op het moment dat je gas geeft, gevolg de motor slaat af of heeft geen vermogen meer. Oplossing, spuit op dat moment een beetje benzine er bij en het mengsel is dan niet te arm. De tijd is net genoeg om de normale aanzuiging weer tot stand te krijgen.

Bij een constant vacuum carburateur wordt dit opgelost doordat er een zuiger voor de klep zit, welke langzaam omhoog wordt gezogen door de vacuum, daardoor blijft het mengsel bijna optimaal

Geplaatst: do 20 dec, 2007 16:03
door jeroentje
Acceleratiepomp vangt alleen het gat van de grotere massatraagheid van de benzine op. Ook als het pompje niet meer sproeit neemt bij flink gasgeven toerental echt toe.

Geplaatst: do 20 dec, 2007 16:13
door backfire
Nou mijn ervaringen zijn daar toch echt heel anders mee.

Geplaatst: do 20 dec, 2007 16:18
door jeroentje
Ik bedoel nadat het pompje heeft gesproeid blijft het toerental toenemen.

Geplaatst: do 20 dec, 2007 16:50
door TB
Ik vraag me echt af of ik een blok anders zou inrijden als ik normaal zou rijden. Ik jaag een motor nooit zomaar de hogere toeren in. Klinkt misschien raar, maar ik luister altijd naar een motor. Dan hoor ik wel op welk toerental ie het lekkerste loopt. Soms eventjes doorhalen als ie goed warm is, maar meer ook niet.

Geplaatst: do 20 dec, 2007 16:54
door jeroentje
En is met inrijden niet anders. Je merkt vanzelf of het blokje het wel of niet lekker vind.

Geplaatst: do 20 dec, 2007 22:52
door thomaaas
jeroentje schreef:
thomaaas schreef:Nee want een eend heeft geen Lastafhankelijke brandstofafgifte, maar evenredig aan het toerental, [elke auto met carburateur heeft dat]. Ongeacht welke belasting worden er dus in de cilinders evenveel brandstof verbrand, en dus wordt de temperatuur hoger bij hogere toerentallen, of je nu veel of weinig belasting hebt ;) [om het maar ff zo te zeggen: het maakt niet uit hoe hard je motor moet trekken, hij zuigt zn lucht even hard aan, en dus ook zn brandstof] ;)
Hmm een carb lijkt me wel degelijk lastafhankelijk. Hoe kun je anders meer toeren gaan maken ?? Je geeft gas, de vlinderklep in de carb gaat verder open. Meer lucht gaat door de venturi dus ook meer benzine dus hevigere verbranding.
Met lastafhankelijk bedoel ik dat je bij 5000 toeren altijd evenveel benzine verbruikt door de valstroom in de carburateur. Of je nu 5000 roeren rijdt bij 30 km per uur of bij 110, en of je nu met zn vieren in de auto zit of alleen, hij verbruikt evenveel 8) Dit is met modernere injectiemotoren niet zo, hierbij wordt gekeken wat de belasting is ;)

Verder is ook de inspuiting van de benzine via de acceleratiepomp lastonafhankelijk, want of je nu vol beladen of helemaal leeg gas geeft, het pompje geeft een vaste hoeveelheid benzine hoor :!: