Punky's Motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 8 jun, 2006 17:02

Kun je de kering niet zover kapot maken dat hij er makkelijk uitkomt, heel hoeft hij niet te blijven neem ik aan.
Voorzichtig met een klein bijtelje de buitenste ring van de keering proberen te doorbreken is misschien mogelijk, dan is de spanning er af en komt hij er makkelijk uit.
Of eerst zoveel mogelijk van het rubber wegsnijden, zodat je de veer eruit kan puniken. Daarna heb je wat ruimte tussen krukas en het restje keeringen kan je misschien een dunne platte schroevendraaier tussen keering en blok steken en dan de buiteste ring van de kering forceren zodat hij niet meer in het blok klemt.

Succes en de groetjes, Bart

A3
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 14 okt, 2003 11:08
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door A3 » do 8 jun, 2006 17:10

Beste is even splitsen vanwege het schoonmaken.

Het wil ook nog wel eens lukken klein inbussleuteltje er door heen te doen. (met het korte stukje) en dan eraan te trekken met een griptang.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 jun, 2006 20:38

Bedankt voor de tips, ga het morgen eens proberen.

Heb vandaag wel een lijmtang aangepast om de seals te kunnen vervangen. Kost ongeveer een 10tje en is met 1 klem en 2 M4 boutjes makkelijk zelf te maken.

Zal er wel een foto van maken van de week.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 jun, 2006 21:27

Net toch ff in de garage geweest en na tik en buigwerk heb ik de achterste eruit. Aan de voorste ff begonnen, maar snel opgehouden. Je kunt beter stoppen als je geduld opraakt he.

Maar we zijn al iets verder.
Nu de voorste nog!!! :twisted:

N.a.v. van een discussie in een ander topic. De keerringen zitten er origineel met de holle kant naar het blok in en de tekst aan de buitenkant. De vraagbaak zegt anders. Maar ik denk dat ik ze erin zet zoals ze eruit zijn gekomen. Het was immers lekvrij. :roll:

Op onderstaande link staan enkele nieuwe foto's. Ook een van mijn zelfgemaakt kleppenklem. Zitten wel nog te korte bouten in, maar heb er al een klep mee los gekregen. :lol:

http://p2cv.photosite.com/Blokrevisie/
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 8 jun, 2006 22:20

beetje beunhaas is het wel, die kleppentang van je ;)
maar waarom ga je de kleppen weer los maken als de koppen al gereviseerd zijn?

op eendmeel is toen ook een hele discussie geweest over die keerringen, ik meen dat de conclusie was dat de vraagbaak het fout had? maar zeker weten doe ik het niet. Zolang het niet lekte zoals ze er in zaten, gewoon op dezelfde wijze terug plaatsen,..
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 jun, 2006 22:25

Ach, het doet zijn werk, hoe het eruit ziet, maakt me dan gene drol uit he. :lol:

En die tang is gemaakt voor mijn andere blokje.

Ik ben bezig met een blok te reviseren en mijn huidige oliestokertje is hierna aan de beurt. Dit wordt dan het reserve blok. :wink: En daar zullen een keer andere kleppenseals in komen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » vr 9 jun, 2006 16:22

Als je die klepseals plaatst,...... doe dan ook meteen even de contactvlakken van de klep in de zetel polijsten, dat verzekert van een goede klepsluiting als je ze los hebt gehad. Ze kunnen namelijk iets op elkaar inslijten, en als je ze dan in een andere positie monteert, kan het zijn dat ze iets gaan lekken.
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 9 jun, 2006 18:57

Na.v. van de tip van A3, heb ik een oude fietsspaak gepkat. Deze hebben aan het eind een haakje en deze in 1 van de geboorde gaten gestopt en trekken en in 3 sec was de keerring eruit. Meteen de nieuwe ingevet en terug erin gestoken. Dus dit euvel is klaar.
Bedankt voor de reacties. :lol:

Toen de zuigerveren aan 1 kant verwijderd, maar natuurlijk breekt er meteen eentje.
Ik ben nu bang bij het monteren van de nieuwe dat ze ook breken. Is hier gereedschap voor, of heeft er iemand tips? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 9 jun, 2006 20:44

zuigerveren tang, is handig maar niet per see nodig.
Eerst zorgen dat je ze inde groef krijgt, zonder ze te breken, dus minimaal openbuigen. Dan naar binnen duwen en zuiger in de cylinder. Let op de 120 graden regel.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 9 jun, 2006 22:22

Is de kans op breken met zo'n tang kleiner?

In de vraagbaak zie ik ook iets over het opmeten van de zuigerveren in de cilinder. Op het forum zie ik hier niks over terug. Is dit wel nodig? Ik heb zuigerveren van het merk: Perfect Circle. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 9 jun, 2006 22:55

Om te bepalen of de cylinders nog goed geneog zijn, zet de nieuwe zuigerveer (niet de olieschraap veer maar 1 van de anderen) los in de cylinder, 2cm van de bovenrand. Meet nu met een voelermaatje de slotspeling. Als die (veel) groter is als 1mm dan is je cylinder gaar en had je beter zuigers en cylinders kunnen kopen ipv zuigerveren.

De kans op breken is kleiner met een tang maar de nieuwe veren zijn een stuk flexibeler als de oude uitgeharde. Voorzichtig aan doen en niet te ver openbuigen, voorzichtig inzetten en het kan prima zonder tanf
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 9 jun, 2006 23:05

Als de cilinders en zuigers gaar zouden zijn, dan had ik toch nog die veren nodig, maar moet ik uitkijken naar andere zuigers en cilinders.

Maar je hebt me weer voldoende op weg geholpen. Thanks

Morgen toch ff kijken of ik zo;n tang aan kan komen. Op internet kosten ze tussen de 13 en 18 euro. Voor een setje zuigerveren ben je al snel het dubbele kwijt en aangezien ik hem vaker nodig zal gaan hebben denk ik, lijkt het me geen verkeerde investering. :wink:

Foto's zuigerveertang:
http://home.kabelfoon.nl/~storberg/tang01.JPG
http://home.kabelfoon.nl/~storberg/tang02.JPG
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 9 jun, 2006 23:53

zuigers en cylinders koop je met veren erbij...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 10 jun, 2006 14:06

Ok, dat wist ik niet.

Ik zal ze straks eerst een opmeten, want de compressie van dit basisblok leek nog goed voor demontage. Alleen moesten er nieuwe koppen op, omdat er bij een het pijpje kapot was. Dus daarom maar een grote revisie gepland. :roll:

En het is leerzaam om een keer te doen. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 jun, 2006 08:34

catscit schreef:Om te bepalen of de cylinders nog goed geneog zijn, zet de nieuwe zuigerveer (niet de olieschraap veer maar 1 van de anderen) los in de cylinder, 2cm van de bovenrand. Meet nu met een voelermaatje de slotspeling. Als die (veel) groter is als 1mm dan is je cylinder gaar en had je beter zuigers en cylinders kunnen kopen ipv zuigerveren.
Hoeveel moet de slotspeling minimaal zijn? :roll: Want de boeken geven wel heel krappe maten!!! Tussen de 0.05 en 0.07mm :shock: Zelfs bevriende auto-freaks beweren dat dat niet goed kan gaan.

Moet ik alle 4 de zuigerveren controleren, of kan ik er vanuit gaan dat ze allemaal gelijk zijn? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie