Pagina 5 van 5

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 14:51
door stef1987
Aceton toevoegen zal wel positief zijn voor de verbranding. Er za; een beter mengsel in de cilinders komen.
Wat ik heb begrepen is dat je zo ook het octaangehalte een tikje verhoogt.
Ik hou het gewoon bij de normale benzine (euro 98 zonder loodvervanger). En dit bevalt mij en mijn motortje goed.
Met aceton zal je je motortje meer belasten. Ik zou het niet adviseren om te doen (tenzij je natuurlijk nog een blokje hebt staan).

Maar om het op een rijtje te zetten (theoretisch):
+ punten:
Meer vermogen (bij minder toeren)
Gunstiger benzine verbruik (bij normaal rijgedrag)
Rustiger lopend blokje

- puntjes:
Mogelijk meer slijtage brandstofpomp
Meer slijtage van het blok
Meer kans op snelheidovertredingen ;)

Maar zoals gezegt ik zou het niet doen. Een vriend van mij heeft een Mini Red Hot (1988 geloof ik) met een 1000 cc tje erin. Hij geloofde er altijd trouw in om aceton toe te voegen. Nu lekt zijn blok als een zeef olie. Oorzaak de aceton.....?

Groetjes


Steven

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 14:54
door Tom Duckpower
stef1987 schreef:Nu lekt zijn blok als een zeef olie. Oorzaak de aceton.....?
Nee hoor, dat is Mini-eigen ;)

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 16:18
door Handjes
stef1987 schreef:Ik hou het gewoon bij de normale benzine (euro 98 zonder loodvervanger).
Super 98 hoop ik? Euro is 95 namelijk. 95 is een te laag octaangetal, 98 is prima (even voor de duidelijkheid).

Overigens is 'normale' benzine 92 RON ;) .

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 21:14
door stef1987
Betreft het mini gelek;
Dat is inderdaat een kwaal van de mini. Maar ik ben ervan overtuigt dat zoveel lekken niet normaal is. Daarom was mijn conclusie eigenlijk al snel dat de aceton dat versnelt had ;)

Betreft de benzine:
Ja uiteraard super 98, anders heeft het inderdaat geen zin.
Wel ben ik aan het uitzoeken wat middel doet wat het octaangehalte verhoogt (dan zou ik 95 kunnen tanken).

Onlangs heb ik een werkstuk voor scheikunde gemaakt. Het betrof een vergelijking tussen de verbranding van benzine en waterstof.
Een mooi project zou zijn om waterstof in een eend te bouwen, maarja dat vergt veel tijd en geld. 2 factoren die ik nu weinig heb ;)

Groetjes,

Steven

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 23:27
door Handjes
stef1987 schreef:Wel ben ik aan het uitzoeken wat middel doet wat het octaangehalte verhoogt (dan zou ik 95 kunnen tanken).
Er bestaan octaanboosters. Sommige flesjes loodvervanger/additief doen dat. Maar in Nederland zeldzaam. Probeer een keertje in Duitsland te kijken.

Overigens is euro 95 tanken met octaanbooster uiteindelijk net zo duur als gewoon 98 tanken.

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 23:33
door Ramon
bcc verkoopt ze

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:55
door stef1987
Ik zal is even op google gaan zoeken. Als ik iets leuks vind dan koop ik eerst een klein flesje, mocht dit goed werken dan koop ik een hoop meer en verwacht ik korting. Tja ik ben Nederlander of niet ;)

Groetjes

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 17:01
door thomaaas
Hehe, koop dat voor 't hele forum :P

Ben benieuwd, staat dat werkstuk scheikunde ook nog ergens op internet oid? Wel nieuwschierig naar.

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 19:28
door catscit
ik kan me niet voorstellen dat iets in de benzine een olielek versnelt, normaal hebben die 2 niks met elkaar te maken namelijk, of er moet iets grondig fout zijn gegaan.

octaan boosters zijn zo duur dat je beter 98 kunt tanken, een benzien fabrikant is groot verbruiker van octaan boosters en kan dat altijd goedkoper als jij.