Pagina 5 van 6
Geplaatst: di 30 okt, 2007 18:29
door willem dijkstra
dyane_maniac schreef:Tom de Wolff schreef:Net iemand van de rdw langs gehad voor het schouwen. Heeft allerlei nummers genoteerd. Maar heeft aan de koets een label gehangen omdat er onder de auto een nieuw chasis komt. Dus als ik de koets niet meer goed krijg heb ik een probleem.
Dit deed hij zodat als de auto dadelijk klaar is er geen kompleet nieuwe auto staat.
en dat "probleem" snap ik dus niet. stel jij vind een hele mooie koets te koop. wat is er dan in godsnaam mis om die te gebruiken???
Als je het identificatieplaatje van je oude koets (dat plaatje op het schutbord) netjes op een eventuele nieuwe koets aanbrengt op de juiste plaats zal niemand daar moeilijk over doen.
Ambtenaren volgen slechts regeltjes op als je die regeltjes kent is het helemaal niet moeilijk om met gezond boeren verstand je zin te krijgen.
Het is een soort van poppenkast, als je gewoon meespeelt is iedereen happy.
Geplaatst: di 30 okt, 2007 20:08
door the Nosepicker
willem dijkstra schreef:
Dit is dus absolute willekeur en ik zou dat niet accepteren.
Volgens mij is het handig om de voorschriften of uitvoeringsbepalingen van de betreffende besluiten te bestuderen en met kopieen van die besluiten naar de RDW te gaan.
OOK een I-vinner dient zich aan de wet te houden!!!!
Willem, echt consequent ben je niet: je schrijft dat de IVINNER zich aan de wet moet houden en in je volgende post beschrijf je hoe je zelf moet creatieven om diezelfde wet te omzeilen.. Dus de wet geldt alleen als ie jou een beetje uitkomt?
(niks mis met creatieven overigens

, het viel me gewoon op dat je in 2 opeenvolgende posts 2 tegenovergestelde dingen meldt.

)
Geplaatst: di 30 okt, 2007 20:30
door Tom de Wolff
willem dijkstra schreef:dyane_maniac schreef:Tom de Wolff schreef:Net iemand van de rdw langs gehad voor het schouwen. Heeft allerlei nummers genoteerd. Maar heeft aan de koets een label gehangen omdat er onder de auto een nieuw chasis komt. Dus als ik de koets niet meer goed krijg heb ik een probleem.
Dit deed hij zodat als de auto dadelijk klaar is er geen kompleet nieuwe auto staat.
en dat "probleem" snap ik dus niet. stel jij vind een hele mooie koets te koop. wat is er dan in godsnaam mis om die te gebruiken???
Als je het identificatieplaatje van je oude koets (dat plaatje op het schutbord) netjes op een eventuele nieuwe koets aanbrengt op de juiste plaats zal niemand daar moeilijk over doen.
Ambtenaren volgen slechts regeltjes op als je die regeltjes kent is het helemaal niet moeilijk om met gezond boeren verstand je zin te krijgen.
Het is een soort van poppenkast, als je gewoon meespeelt is iedereen happy.
Alleen het probleem is dat het loodje nu op een plek zit waar je hem niet zo maar vanaf kan halen.
Geplaatst: di 30 okt, 2007 20:51
door the Nosepicker
Dan ga je met deze koets op je chassis naar de keuring en zet je er nadat alles geregeld is een andere koets op. Popnagel je dáár dan het IDplaatje van de oude koets op, dan is er 'officieel' niets veranderd. Creatieven dus.

Geplaatst: di 30 okt, 2007 21:03
door Pickupduck
Helaas moeten we het spel meespelen met de dwalende RDW!
We kennen allemaal de perikelen omtrent de gegalvaniseerde chassis en de moeite die het heeft gekost om het voor elkaar te krijgen dat deze werd goedgekeurd, ondanks de Europese regelgeving die er was, maar niet werd geaccepteerd door de RDW.
Kortom, ik heb wederom een wijze les geleerd.
Wat de I-VINNER donderdag ook zegt, ik speel het spel mee, maar wel op mijn manier en wil gewoon dat er iemand naar mijn eenden komt kijken en ze volhangt met lood. Dan kan ik straks zonder zorgen met mijn beide schatjes het keuringsstation van de RDW binnenrollen.
Groeten, René

Geplaatst: di 30 okt, 2007 21:10
door leo top
Michiel van Ginkel schreef:je mag bij het restaureren maar één onderdeel vervangen. dus, als je je chassis vervangt moet je eerst met je oude koets erop naar de RDW, daar laten inslaan, dan terug, nieuwe koets erop. dan is er géén probleem. Maar wel op het moment dat je met twee vervangen delen bij het keuringsstation komt. Vandaar dat ze labelen, dan is aan te tonen dat er slechts één deel is vervangen.
Je bent hier in de war met "vervangen" en "veranderen", je mag je koets veranderen (kitcar, pickup) maar het chasis en de motor moet origineel zijn.
Geplaatst: di 30 okt, 2007 21:34
door willem dijkstra
the Nosepicker schreef:
Willem, echt consequent ben je niet: je schrijft dat de IVINNER zich aan de wet moet houden en in je volgende post beschrijf je hoe je zelf moet creatieven om diezelfde wet te omzeilen.. Dus de wet geldt alleen als ie jou een beetje uitkomt?
(niks mis met creatieven overigens

, het viel me gewoon op dat je in 2 opeenvolgende posts 2 tegenovergestelde dingen meldt.

)
Je hebt absoluut gelijk, dat ben ik ook niet.
Eigenlijk ben ik alleen geinteresserd hoe ik op de meest eenvoudige manier zonder me afhankelijk op te stellen het gewenste resultaat kan bereiken.
Als je je afhankelijk opsteld kan het zijn dat je bij de RDW een Citroen enthousiast tegenkomt die best wel mee wil werken.
Dan is er niks aan de hand.
Maar als je iemand treft die (zoals ik bij een APK schouwing) niet eens een proefrit wil maken omdat ie het helemaal niks vind en tevoren al heeft besloten dat ie de boel af zal keuren kun je beter beslagen ten ijs komen en de regeltjes kennen.
En ja, sorry (verkeerd gelezen) dat verplaatsen van het carosserieplaatje moet dan voor het schouwen anders moet je 2x sleutelen.
Na die 2e keer hoef je dan niet langs de RDW toch??
Dat carosserienummer staat toch nergens op je kentekenbewijs of wel???
Geplaatst: di 30 okt, 2007 21:39
door Michiel van G.
willem dijkstra schreef:
En ja, sorry (verkeerd gelezen) dat verplaatsen van het carosserieplaatje moet dan voor het schouwen anders moet je 2x sleutelen.
Na die 2e keer hoef je dan niet langs de RDW toch??
Dat carosserienummer staat toch nergens op je kentekenbewijs of wel???
nee, precies, enkel voor het vervangen van het chassis (OF HET DEEL WAARIN HET CHASSISNUMMER STAAT- erg belangrijk!!) moet je langs de RDW. een koets of motor vervangen is verder geen probleem, behalve op het moment dat je de carrosserie veranderd, in de zin van het aantal deuren oid.
Geplaatst: di 30 okt, 2007 21:50
door the Nosepicker
Nee, nadat je chassis officieel gekeurd is moet je bij de rdw wegblijven. Als je naderhand een andere koets er op zet zal daar geen haan naar kraaien. Carr.nummer staat niet op je kentekennewijs, op het plaatje staat wel je chassisnummer.
Het is idd zaak de regels te kennen, des te makkelijker kun je er mee 'spelen'. Zeker apk keurmeesters weten vaak ook niet echt hoe iets hoort en lul je een eend door de keuring (of je bent een beetje creatief!)
Bij de rdw is het helaas vaak zo dat als ze niet helemaal weten hoe het zit, dat je of lang moet wachten óf dat het hele feest niet doorgaat..

Geplaatst: wo 31 okt, 2007 10:43
door Punky
Op het burtonclubforum is nu een soortgelijke discussie gaande. Ik wil daarvan een reactie hier quoten, deze is van Godfried van Le Patron:
Godfried van den Bergh schreef:Normaal gesproken is schouwen verplicht als het deel met chassisnummer moet worden vervangen.
Echter de uitzondering is de 2cv, deze behoeft niet te worden geschouwd.
De meeste bij klantenservice van de RDW zijn hier niet van op de hoogte.
Bellen kan op den duur irritatie geven, en krijg je dan wel het goede advies? Het heeft niets met slapende honden wakker maken te maken, de echte
VINNERS (
Voertuig
Identificatie
Nummers personen) die goed op de hoogte zijn zullen dit ook behandelen als de laatste jaren het geval is.
Laten we rustig verder gaan, een probleem oplossen als het zich voordoet, en niet vooraf problemen bedenken.
Ik hoop dat iedereen engzins gerust gesteld is.

Met name in deze zin:
Laten we rustig verder gaan, een probleem oplossen als het zich voordoet, en niet vooraf problemen bedenken. Kan ik me erg goed vinden.
Voor de hele discussie zie:
Link
Geplaatst: wo 31 okt, 2007 14:06
door dyane_maniac
weet iemand hoe dat zit met een plaatje op de koets van een 69er dyane????
ik heb geen plaatje en ook geen gaatjes van waar er een gezeten zou hebben....
Geplaatst: wo 31 okt, 2007 14:50
door Michiel van G.
@douwe,
bij jou zit dat plaatje op de voorpoot van het chassis, waar bij de latere dyane's het chassisnummer zou zijn ingeslagen.
Geplaatst: wo 31 okt, 2007 21:26
door TB
Nou... ik ga het allemal wel meemaken Wat een bureaucratie zeg, verschrikkelijk!
Geplaatst: do 1 nov, 2007 00:55
door dyane_maniac
Michiel van Ginkel schreef:@douwe,
bij jou zit dat plaatje op de voorpoot van het chassis, waar bij de latere dyane's het chassisnummer zou zijn ingeslagen.
bij mij staat dat plaatje (is een heel simpel plaatje zonder max gewichten ed) op die dwarsbalk bij de handrem. maar het klopt dus dat er nix op de koets moet staan? ik heb wel twee (schroef) gaatjes vlak bij het chassis nummer op de bovenplaat tussen de voor en achterbank. het lijkt erop dat hier een plaatje heeft gezeten.
nouja we zien wel.
douwe -heeft de blaren op zn jatten staan van het schuren aan de koets-
Geplaatst: do 1 nov, 2007 12:24
door Pickupduck
Vandaag contact gehad met een I-VINNER van keuringsstation Arnhem.
Heb hem de vraag m.b.t. de kwestie "geen vooronderzoek, geen herinslag".
Deze I-VINNER bevestigde dat er sinds enkele weken een gewijzigde werkinstructie betreffende de herinslag is. Dit alles ter voorkoming van fraude met nummers.
Je moet dus idd altijd een vooronderzoek laten doen!!
Voor voertuigen die reeds omgebouwd zijn en waarvan bij de keuring slechts nog de chassispoot met nummer getoont kan worden komt een overgangsregeling.
Dussss........., begin je met het restaureren waarbij een herinslag van deVIN moet plaatsvinden, maak dan altijd een afspraak voor een vooronderzoek !
Had ook via e-mail de vraag gesteld, waarvan hieronder de reaktie van de RDW:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Bij (her) inslag van een Voertuigidentifiecatienummer (VIN) of chassisnummer, moet er eerst een zogenaamd vooronderzoek plaatsvinden. U moet de identiteit van het voertuig en/of gebruikte onderdelen kunnen aantonen. De RDW voert alleen een onderzoek uit en merkt de delen die later geïdentificeerd moeten worden.
Vooronderzoek op verzoek van de klant
Een vooronderzoek vindt plaats op verzoek van de klant in de volgende gevallen:
Voordat bij schadevoertuigen de schade is hersteld, als het VIN opnieuw ingeslagen moet worden;
Voordat bij een versleten of door corrosie aangetast chassis of bodemplaat vervangen moet worden door een nieuw exemplaar;
Voordat u het (historisch) voertuig gaat restaureren;
Voordat er bij reparatie van een voertuig gemaakt gebruikt wordt gemaakt van een nieuwe carrosserie of een nieuw frame;
Als bij een keuring blijkt dat het voertuig is gewijzigd of gerepareerd en hierbij het gedeelte met het VIN is verwijderd, dan is het voertuig waarschijnlijk niet te identificeren. De RDW zal in deze gevallen niet tot herinslag overgaan en geen kentekenbewijs voor dit voertuig afgeven.
Kosten
De kosten van een (her)inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN) zijn € 68,00
(€ 26,00 voor de inslag plus € 42,00 voor identiteitsonderzoek).
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Binnenkort worden mijn eenden dus volgehangen met lood en ben ik zeker van herinslag bij de keuring
Groeten, René.