Aanpassingen IVM lichamelijke handicap
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Het idee zou meer om de bak gaan. Je hebt anders wel weer veel extra problemen als je ook de motor gebruikt denk ik. (1100 cc, Waterkoeling en vast nog meer.)
Het leek Rob Peereboom (van wie de foto's zijn ) niet haalbaar. Maar ik dacht "laat ik het hier ook maar eens vragen"
Het leek Rob Peereboom (van wie de foto's zijn ) niet haalbaar. Maar ik dacht "laat ik het hier ook maar eens vragen"
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
nee, precies.
en inderdaad, ik vrees dat Rob gelijk heeft, er zit te veel verschil in de bak om het mogelijk te maken.
Echter dacht ik,
als je nu een 2cv met centrifugaalkoppeling hebt (à la daf) en vervolgens de koppeling hydraulisch maakt dmv een schakelaar aan het stuur, kun je zonder problemen wegrijden op de centrifugaal koppeling, en door en terug schakelen op de hydraulische koppeling.
volgensmij is dat aanmerkelijk minder moeilijk realiseerbaar dan werken met automaat bakken ed.
en inderdaad, ik vrees dat Rob gelijk heeft, er zit te veel verschil in de bak om het mogelijk te maken.
Echter dacht ik,
als je nu een 2cv met centrifugaalkoppeling hebt (à la daf) en vervolgens de koppeling hydraulisch maakt dmv een schakelaar aan het stuur, kun je zonder problemen wegrijden op de centrifugaal koppeling, en door en terug schakelen op de hydraulische koppeling.
volgensmij is dat aanmerkelijk minder moeilijk realiseerbaar dan werken met automaat bakken ed.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Wacht ff nu snap ik je even niet .
Bedoel je te gaan werken met 2 soorten bedieningen van 1 koppeling dus een centrifugaal monteren voor de 1 en achteruit en die laten ont/koppelen dmv een hydrolisch systeem wat je daar weer aan monteerd om door of terug te schakelen ??
Bedoel je te gaan werken met 2 soorten bedieningen van 1 koppeling dus een centrifugaal monteren voor de 1 en achteruit en die laten ont/koppelen dmv een hydrolisch systeem wat je daar weer aan monteerd om door of terug te schakelen ??
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
preciesJeroen-citroen schreef:Wacht ff nu snap ik je even niet .
Bedoel je te gaan werken met 2 soorten bedieningen van 1 koppeling dus een centrifugaal monteren voor de 1 en achteruit en die laten ont/koppelen dmv een hydrolisch systeem wat je daar weer aan monteerd om door of terug te schakelen ??
nogmaals: de originele centrifugaalkoppeling voor de 1 en R, en de overige versnellingen koppel je niet dmv de voetkoppeling, maar dmv een hydraulisch gestuurde knop-koppeling (of electronisch, zie het als een soort motortje dat je koppelingskabel aanspant en los laat)
het idee van twee koppelingen is beter, omdat je bij een compleet hydraulische koppeling je het moeilijk krijgt met wegrijden, want je moet de koppeling kunnen laten slippen. dat kan prima met de centrifugaalkoppeling.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Op zich te doen, zoals ik al eerder vermelde met de hydrauliek van de DS.
@Jeroen, het gaat om de koppeling en de cvt niet om de behuizing. De bedoeling is om de 4 bak uit de eendenbak te slopen en daarvoor terug de cvt. Daarvoor heb je echter ook een koppelomvormer nodig, bij de panda met poeder.
Op die manier blijft de eindreductie gelijk, welke nodig is om met 15" wielen fatsoenlijk te kunnen rijden.
Als je panda motor met bak monteerd moet je ook kleinere wielen gaan monteren. De remmen kun je via tussenas wel maken, dat hoeft ook geen probleem op te leveren, uitdaging blijft het wel.
@Jeroen, het gaat om de koppeling en de cvt niet om de behuizing. De bedoeling is om de 4 bak uit de eendenbak te slopen en daarvoor terug de cvt. Daarvoor heb je echter ook een koppelomvormer nodig, bij de panda met poeder.
Op die manier blijft de eindreductie gelijk, welke nodig is om met 15" wielen fatsoenlijk te kunnen rijden.
Als je panda motor met bak monteerd moet je ook kleinere wielen gaan monteren. De remmen kun je via tussenas wel maken, dat hoeft ook geen probleem op te leveren, uitdaging blijft het wel.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Ik vind de oplossing van Michiel wel erg mooi klinken.Je blijft zo het dichtste bij de originele bak/koppeling. Is een centrifugaal nog een beetje leverbaar voor een 6 blokje ? En aan wat voor prijs moet ik denken ?Het liefst incl. het hydraulische verhaal?
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Centrifugaaldinges is ontworpen voor lichtere 2cv motoren waardoor je koppeling heel snel slijt/kapot gaat. Staat ook wel ergens op dit forum beschreven. Verder vraag ik mij ernstig af: wat is het nut van EN centrifugaalkoppeling EN een knopje op je pook ? Centrifugaalkoppeling heeft alleen nut bij het wegrijden in z'n 1 of achteruit. Knopje op je pook heeft nut bij alle versnellingen, dus ook bij de 1 en achteruit. Verder wil je het knopje voor je koppeling op een handige plek hebben zodat je bij het schakelen gelijk op het knopje drukt. Maar dan druk je ook op het knopje als je het spul in z'n 1 of achteruit zet. En ik vraag me af wat je centrifugaalkoppeling dan doet. Wellicht is het geen probleem, maar wellicht is het ook een metode om je koppeling NOG sneller aan gort te draaien.
Mijn advies: zet gewoon een knopje op je pook.
Mijn advies: zet gewoon een knopje op je pook.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
@LE
Nadeel van alleen knopbediening is dat je in 1 en achteruit toch je koppelingspedaal moet bedienen (althans dat was zo bij een peugeot expert die ermee was uitgerust en waarmee ik eens een stukje heb gereden ).
Dan zou je naar de door Backfire geopperde Ds hydrauliek moeten gaan. Electrisch lijkt het me heel moeilijk om een gecontroleerde slip te krijgen en die heb je wel nodig in 1 en R. Voor het door/terugschakelen zou het geen probleem zijn. Mooiste blijft de vol automatische optie maar ik denk dat je daar financieel op leegloopt Toch maar sparen voor een DS (Gaat wel een flink aantal jaren duren met de huidige prijzen )
Nadeel van alleen knopbediening is dat je in 1 en achteruit toch je koppelingspedaal moet bedienen (althans dat was zo bij een peugeot expert die ermee was uitgerust en waarmee ik eens een stukje heb gereden ).
Dan zou je naar de door Backfire geopperde Ds hydrauliek moeten gaan. Electrisch lijkt het me heel moeilijk om een gecontroleerde slip te krijgen en die heb je wel nodig in 1 en R. Voor het door/terugschakelen zou het geen probleem zijn. Mooiste blijft de vol automatische optie maar ik denk dat je daar financieel op leegloopt Toch maar sparen voor een DS (Gaat wel een flink aantal jaren duren met de huidige prijzen )
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet