Pagina 5 van 10
Geplaatst: za 15 dec, 2007 09:41
door Gerard2cv
Ja,het kenteken zal wel een vermelding krijgen.Het is ook eigenlijk geen
klusje om zelf te doen.Maar aangezien ze tegenwoordig zo bezig zijn om ook
gehandicapten mensen weer aan het werk te krijgen,denk ik dat ze bij het
UWV je misschien wel verder kunnen helpen
Geplaatst: za 15 dec, 2007 11:23
door Michiel van G.
Lelijke Eend schreef:Met een groter stuur moet je je aanleren om op tijd over te pakken bij het sturen, anders haal je je fikken open aan het metalen huis wat warme lucht op je voorruit blaast.
hm, das dan toch anders bij een dyane, heb nooit iets open gehaald namelijk

Geplaatst: za 15 dec, 2007 14:53
door backfire
Valt ook wel mee, zekermet de kunstof kap er voor

En er valt altijd wel iets te maken, lijkt mij een redelijk eenvoudige ingreep.
Geplaatst: za 15 dec, 2007 16:42
door Jeroen-citroen
Hierbij wat foto's van een panda motor met cvt bak eraan.
Kan iemand vanaf de foto zien of dat een optie is (de bak dan ) ??
De bak is wel dwarsgeplaatst dus ik voorzie de nodige problemen

Geplaatst: za 15 dec, 2007 16:55
door Michiel van G.
een eend met de motor van een fiat panda

kan wel, dan zou je de aandrijfassen van de panda moeten veranderen, en bij de eend remmen aan de wielzijde maken
Geplaatst: za 15 dec, 2007 17:01
door Jeroen-citroen
Het idee zou meer om de bak gaan. Je hebt anders wel weer veel extra problemen als je ook de motor gebruikt denk ik. (1100 cc, Waterkoeling en vast nog meer.)
Het leek Rob Peereboom (van wie de foto's zijn ) niet haalbaar. Maar ik dacht "laat ik het hier ook maar eens vragen"
Geplaatst: za 15 dec, 2007 17:06
door Michiel van G.
nee, precies.
en inderdaad, ik vrees dat Rob gelijk heeft, er zit te veel verschil in de bak om het mogelijk te maken.
Echter dacht ik,
als je nu een 2cv met centrifugaalkoppeling hebt (à la daf) en vervolgens de koppeling hydraulisch maakt dmv een schakelaar aan het stuur, kun je zonder problemen wegrijden op de centrifugaal koppeling, en door en terug schakelen op de hydraulische koppeling.
volgensmij is dat aanmerkelijk minder moeilijk realiseerbaar dan werken met automaat bakken ed.
Geplaatst: za 15 dec, 2007 17:14
door Jeroen-citroen
Wacht ff nu snap ik je even niet .
Bedoel je te gaan werken met 2 soorten bedieningen van 1 koppeling dus een centrifugaal monteren voor de 1 en achteruit en die laten ont/koppelen dmv een hydrolisch systeem wat je daar weer aan monteerd om door of terug te schakelen ??
Geplaatst: za 15 dec, 2007 17:19
door Gerard2cv
Ja,dit is de nieuwe versie van de jaretelaandrijving van DAF.Deze bak
wordt in Tilburg gemaakt.Maar aleen al voor deze Panda hebben ze de
motor er anderom ingezet
Geplaatst: za 15 dec, 2007 18:16
door Michiel van G.
Jeroen-citroen schreef:Wacht ff nu snap ik je even niet .
Bedoel je te gaan werken met 2 soorten bedieningen van 1 koppeling dus een centrifugaal monteren voor de 1 en achteruit en die laten ont/koppelen dmv een hydrolisch systeem wat je daar weer aan monteerd om door of terug te schakelen ??
precies
nogmaals: de originele centrifugaalkoppeling voor de 1 en R, en de overige versnellingen koppel je niet dmv de voetkoppeling, maar dmv een hydraulisch gestuurde knop-koppeling (of electronisch, zie het als een soort motortje dat je koppelingskabel aanspant en los laat)
het idee van twee koppelingen is beter, omdat je bij een compleet hydraulische koppeling je het moeilijk krijgt met wegrijden, want je moet de koppeling kunnen laten slippen. dat kan prima met de centrifugaalkoppeling.
Geplaatst: za 15 dec, 2007 18:32
door backfire
Op zich te doen, zoals ik al eerder vermelde met de hydrauliek van de DS.
@Jeroen, het gaat om de koppeling en de cvt niet om de behuizing. De bedoeling is om de 4 bak uit de eendenbak te slopen en daarvoor terug de cvt. Daarvoor heb je echter ook een koppelomvormer nodig, bij de panda met poeder.
Op die manier blijft de eindreductie gelijk, welke nodig is om met 15" wielen fatsoenlijk te kunnen rijden.
Als je panda motor met bak monteerd moet je ook kleinere wielen gaan monteren. De remmen kun je via tussenas wel maken, dat hoeft ook geen probleem op te leveren, uitdaging blijft het wel.
Geplaatst: za 15 dec, 2007 19:04
door Jeroen-citroen
Ik vind de oplossing van Michiel wel erg mooi klinken.Je blijft zo het dichtste bij de originele bak/koppeling. Is een centrifugaal nog een beetje leverbaar voor een 6 blokje ? En aan wat voor prijs moet ik denken ?Het liefst incl. het hydraulische verhaal?
Geplaatst: zo 16 dec, 2007 01:16
door Lelijke Eend
Centrifugaaldinges is ontworpen voor lichtere 2cv motoren waardoor je koppeling heel snel slijt/kapot gaat. Staat ook wel ergens op dit forum beschreven. Verder vraag ik mij ernstig af: wat is het nut van EN centrifugaalkoppeling EN een knopje op je pook ? Centrifugaalkoppeling heeft alleen nut bij het wegrijden in z'n 1 of achteruit. Knopje op je pook heeft nut bij alle versnellingen, dus ook bij de 1 en achteruit. Verder wil je het knopje voor je koppeling op een handige plek hebben zodat je bij het schakelen gelijk op het knopje drukt. Maar dan druk je ook op het knopje als je het spul in z'n 1 of achteruit zet. En ik vraag me af wat je centrifugaalkoppeling dan doet. Wellicht is het geen probleem, maar wellicht is het ook een metode om je koppeling NOG sneller aan gort te draaien.
Mijn advies: zet gewoon een knopje op je pook.
Geplaatst: zo 16 dec, 2007 02:37
door Lelijke Eend
Ik heb een blad gevonden waarin het bedrijf met de onzichtbare stuurbekrachtigingen voor de Traction adverteert. Ik zal het morgen even opzoeken en de info doorgeven.
Geplaatst: zo 16 dec, 2007 10:25
door Jeroen-citroen
@LE
Nadeel van alleen knopbediening is dat je in 1 en achteruit toch je koppelingspedaal moet bedienen (althans dat was zo bij een peugeot expert die ermee was uitgerust en waarmee ik eens een stukje heb gereden ).
Dan zou je naar de door Backfire geopperde Ds hydrauliek moeten gaan. Electrisch lijkt het me heel moeilijk om een gecontroleerde slip te krijgen en die heb je wel nodig in 1 en R. Voor het door/terugschakelen zou het geen probleem zijn. Mooiste blijft de vol automatische optie maar ik denk dat je daar financieel op leegloopt

Toch maar sparen voor een DS

(Gaat wel een flink aantal jaren duren met de huidige prijzen

)