Pagina 5 van 6

Geplaatst: di 15 apr, 2008 12:52
door Rens
Jep! Het is een donkerrode primer waarin die nu is gespoten, maar ik spuit het wel even bij. Beter voor de eend en het wordt hopelijk nog iets onzichtbaarder...

Nu alleen nog een nieuw ventilatiekleprubber en misschien ook nog een nieuw dakje en de eend is alweer bijna klaar voor een nieuw zomerseizoen! :)

Geplaatst: do 17 apr, 2008 12:12
door thomaaas
Eerder voor de herfst, zomers regent 't niet zo veel ;)


Veel plezier ermee iig ;)

Geplaatst: do 17 apr, 2008 22:08
door David
thomaaas schreef:Eerder voor de herfst, zomers regent 't niet zo veel
Pardon!! Ik wou dat dit waar was.

Weet je wat de ellende is met het ventilatierooster, als je lang rijdt met de ventilatieklep open in de zomer en het gaat dan regenen dan sluit hij niet goed af. Het rubber moet zich dan weer "zetten".

Daarom gebruik ik zelf de ventilatieklep nooit, ik heb het rubber ingesmeerd met lijm en de klep dichtgedraaid en nooit meer opengedaan.
Resultaat: nooit meer lekkage gehad.
Deed dat met al mijn eenden, nieuwe klep erop en dichtgelijmd, nooit meer lekkages.
(Wel natuurlijk je ruitenwisser rubbertjes en je voorruitrubber in de gaten houden!).

Geplaatst: do 17 apr, 2008 22:14
door thomaaas
anders nog nooit last mee gehad hoor, dat ze opeens veel meer lekken na de zomer :?

bovendien krijg je t toch hondsbenauwd?

Geplaatst: do 17 apr, 2008 22:17
door David
Tuurlijk niet, als het ff kan heb ik altijd mijn dak open.

Ventilatieklep is een keelpijnklep.
Ik vind het niks, heb een clubdak en gooi het meteen open als het kan.

Dus....

Geplaatst: do 17 apr, 2008 22:27
door supercees
ik heb de ventilatieklep ook nog nooit gebruikt, heb liever de raampjes en/of het dak open.

Geplaatst: do 17 apr, 2008 23:28
door Robbert.
In de zomerhitte voldoet, in alle eerlijkheid, een open dak en/of raampjes geopend nog niet genoeg om lekker fris te blijven. Ventilatieklep open en een doelgerichte luchtstoom komt binnen. Niets lekkerder dan dat. Vooral in Zuid- Frankrijk afgelopen zomer kon ik dit niet missen!

Desondanks is jullie methote niet slecht, het zou ook mij een hoop gedruppel besparen in dit regenachtige land. Een nieuw rubber ligt al weer bijna een jaar te wachten op montage (maar nog geen zin gehad om te vervangen)

Geplaatst: vr 18 apr, 2008 17:03
door AZL57
Een andere oorzaak van lekkage is dat men de klep te vast dichtdraaid. Hierdoor wordt de klep iets krom en ligt niet meer overal met even veel druk aan. De foute remedie die veel mensen dan toepassen is dan de klep nog vaster dichtdraaien. Met het te verwachten gevolg. Mijn eend had trouwens vanaf nieuw een soort tochtband op de carrosserie onder de luchtklep in die verdiepte rand, dit helpt ook goed. Wel een tochtband nemen dat geen water opneemt.

Geplaatst: za 19 apr, 2008 08:42
door David
juist die tochtstrip geeft vaak de problemen.
Als ze oud worden drogen ze uit, nemen veel vuil op en worden poreus, vaak gaat aan het uiteinde een stuk los klapt dubbel en veroorzaakt lekkage.
Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat voordat je je ventilatieklep dichtlijmt je die strip absoluut eerst moet verwijderen!!
Lakwerk onder de klep goed schoonmaken met thinner en dan dichtlijmen.
Inderdaad wat het dichtdraaien betreft: vast is vast.
Harder aandraaien heeft inderdaad tot gevolg dat de klep vervormt.
Je kunt dat aan de buitenkant soms ook al zien.

En wat ventilatie betreft in Zuid Frankrijk is het inderdaad heerlijk! Mar om eerlijk te zijn, hier in Nederland gebruik ik hem zelden en geeft hij meer overlast door het lekken dan voordeel voor ventilatie.

Dus dat mag je lekker zelf bepalen.

Wat ik in ieder geval echt vreselijk vind zijn dichtgeplamuurde en/of met tape dichtgeplakte kleppen. Dat vind ik zo duf, soms zit er zoveel tape op dat ik denk, daar had je zowat een nieuw klepje voor kunnen kopen.
Dus als er mensen zijn op dit forum die zo rondrijden: "Vernieuwen dat ding!!"
Zo dat lucht op.

Groeten David.

Geplaatst: za 19 apr, 2008 10:23
door backfire
ik gebruik de ventilatieklep regelmatig, werkt ook perfect tegen ontwasemen, klein beetje open zetten. En in voorjaar en najaar gaat hij ook vaak open en op een bloedhete dag met dak open dan gaat mijn klepje ook open. Rare is dat ik het idee heb dat de klep meteen helemaal open moet, maar je kunt hem perfect afstellen voor diverse doelen. Voor ontwasemen hoeft ie maar een paar mm open.

Persoonlijk vind ik een dichtgelaste klep, geplamuurde, getapete klep het lelijkste wat er is. Ik zie dan nog liever een dak vol met ducktape.

Geplaatst: za 19 apr, 2008 11:19
door Jeroen-citroen
Als je je dak half open hebt gaat ie snel klapperen. Als je dan de ventieklep een stukje open zet is dat ook een stuk minder.
Bij de wat koudere periode deed ik dan gewoon een zeemsponsje voor de opening aan bestuurderskant zodat de koude wind niet in je gezicht blaast.
Verder gebruikte ik hem ook vaak voor ontwaseming. Ik zou hem niet dicht willen hebben hoor.
Nou had ik ook geen lekkage :wink:

Geplaatst: za 19 apr, 2008 11:53
door siemen
ik lijm hem ook niet dicht! al zat ie dicht gelijmt ik maakte hem weer open.
in zomer is het idiaal.
een open dak is op zich wel lekker in een eend maar als de heele dag die zon op je kop staat branden...........

Geplaatst: za 19 apr, 2008 13:44
door David
siemen schreef:ik lijm hem ook niet dicht! al zat ie dicht gelijmt ik maakte hem weer open.
in zomer is het idiaal.
een open dak is op zich wel lekker in een eend maar als de heele dag die zon op je kop staat branden...........
Mijn eend gaat binnenkort de weg op, niet meer voor dagelijks verkeer, dus misschien ga ik hem toch maar openmaken. :D

(Heel erg maar ik ga er niet meer in de regen mee rijden...) :lol:

Geplaatst: za 19 apr, 2008 17:22
door Rens
Ik zou niet kunnen zonder de heerlijke ventilatieklep in de zomer! :) LEkker wapperen met dakje open! 8)

De 2cv is bijgespoten, niet helemaal hetzelfde omdat de originele lak al goed verkleurd is, maar daar wordt de eend niet minder van. Het ziet er tenminste weer helemaal strak en goed uit! :)

Nu nog op zoek naar de safaribumper!

Geplaatst: za 19 apr, 2008 23:43
door David
Rens,

FOTOOOOOS!