Tís geen wijsheid het is simpelweg een punt dat hier steeds op het forum wordt geroepen en wat ik voor waar heb aangenomen. Als jij zegt dat een vol syntheet wel kan is het mij prima hoor.Gerard Maas schreef:Jeroen,waar komt die wijsheid vandaan?
olie temperatuurmeter
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Een eend kan makkelijk op een syntetische olie draaien,maar de inhoud
die je ververst is 2,5ltr terwijl de inhoud totaal 3ltr is,dus heb je de eerste
keer een mix,en dat is niet goed.dus moet je hem vrij snel weer verversen
voor hij werkelijk helemaal op synt.olie loopt.maar dat geldt voor elke
auto.
die je ververst is 2,5ltr terwijl de inhoud totaal 3ltr is,dus heb je de eerste
keer een mix,en dat is niet goed.dus moet je hem vrij snel weer verversen
voor hij werkelijk helemaal op synt.olie loopt.maar dat geldt voor elke
auto.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Kleine correctie op volsyntheet, er zijn 2 soorten, de ene soort kun je beter niet gebruiken, tenzij je eerst alle rubbers en keerringen vervangt, de andere soort kan je wel gebruiken.
Na revisie kun je dus zonder problemen op volsyntheet overstappen.
Maar Jeroen, het moge duidelijk zijn dat ook een minerale olie hogere temperaturen aan kan dan 100 graden, maar max zit dan vaak op 135 graden. De 100 graden die elke keer wordt aangegeven is de temperatuur waarbij de 2e viscociteit waarde wordt gemeten.
Na revisie kun je dus zonder problemen op volsyntheet overstappen.
Maar Jeroen, het moge duidelijk zijn dat ook een minerale olie hogere temperaturen aan kan dan 100 graden, maar max zit dan vaak op 135 graden. De 100 graden die elke keer wordt aangegeven is de temperatuur waarbij de 2e viscociteit waarde wordt gemeten.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Heeft te maken met de polymeren er staat op 2cv een A4 met de uitleg, dat wordt wel weer ff flink zoeken Gerard.
Via Google nog wat kunnen vinden
Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:
1. Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).
2. Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.
Via Google nog wat kunnen vinden
Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:
1. Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).
2. Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.
-
- Regelmatige poster
Heb er nog ééntje kunnen vinden bij mij in de buurt, bedankt.Willem2 schreef:@ Martijn, op deze site hebben ze ook een pijlstok met sensor. Misschien kun je kijken of ze 'm daar nog wel hebben.
http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... =m2&mid=25
Even over de synthetische olie, ik dacht dat enkel gereviseerde watergekoelde motoren op synthetische olie kunnen omdat de spelingen weer klein zijn. Synthetische is toch veel dunnere olie ? Een A-type heeft toch sowieso een grotere marche zodat ook wanneer je een gereviseerde motor zou hebben er geen synthetische olie in kan....? Of zeg ik iets geks...?
Heb hier ook nog een gereviseerde (niewe zuigers/cilinders/veren/kleppen en harde zittingen) van een AM2 liggen dus ben eigenlijk wel benieuwd.
Verder, ik ben van Nijmegen naar Haarlem vice versa gereden (was iets van 8 graden ofzo) op LPG en heb het winterhoesje erop laten zitten. Ik kreeg het bloedheet in die auto en m'n vingertjes werden zowat verbrand als ik ze in de opening bij de voorruit stak maar heb volgehouden om het eerder gegeven advies van Gerard om dan NIET het hoesje eraf te halen maar gewoon de verwarming maar lager te zetten.

Het wordt toch een Equus meter met de oliepijlstoksensor. Van te voren ga ik in een pannetje olie verwarmen om te controleren wat de afwijking is. Anders heb ik er natuurlijk nog niks aan.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
-
- Regelmatige poster
@Gerard;
wat bedoel je met "ruil"...?
Ik heb het over "nieuw" !
Hahaha....... nou, ik brand mijn vingers niet aan lucht van 70 graden hoor Gerard. Ooit in een tuinbouw folietunnel gelopen in de zomer waarin het 60 graden is...? Oké, je gaat zeker zweten en je wilt er eigenlijk ook wel uit maar verder...niks aan het handje.
Deze temperatuur is echt VEEL hoger Gerard.
wat bedoel je met "ruil"...?
Ik heb het over "nieuw" !
Hahaha....... nou, ik brand mijn vingers niet aan lucht van 70 graden hoor Gerard. Ooit in een tuinbouw folietunnel gelopen in de zomer waarin het 60 graden is...? Oké, je gaat zeker zweten en je wilt er eigenlijk ook wel uit maar verder...niks aan het handje.
Deze temperatuur is echt VEEL hoger Gerard.
-
- Regelmatige poster
Ehhh ja, afhankelijk dan van de buitentemperatuur. Maar goed, sommige mensen zeggen dus van niet.
Ik moet wel zeggen dat ik rustig heb gereden, 95 km. Vond het ook wel spannend om na een kwartiertje de beslissing te nemen om nog "eventjes" door te gaan. En tsja, toen ik een half uur had gereden dacht ik, nou ja dan gaat een kwartiertje extra ook nog wel en zo rijd je dus bijna 2 uur. Ben bij Utrecht even gestopt maar motor bleef netjes doordraaien stationair.
Als je echt een probleem hebt door hitte moet je dat op dat moment merken.
Ik weet niet of ik het me (wilde) verbeelden maar ik had de indruk dat de motor stiller was dan anders. Gezien het hele sludgeverhaal heb ik hiervoor teveel met te koude motor gereden.
Als ie echt stiller was denk ik toch dat Gerard hier wel gelijk in heeft, een flink warme motor rijdt lekker. Voor de motor mag dat dan oké zijn maar blijft over de vraag hoe de olie dit vindt.
Ik moet wel zeggen dat ik rustig heb gereden, 95 km. Vond het ook wel spannend om na een kwartiertje de beslissing te nemen om nog "eventjes" door te gaan. En tsja, toen ik een half uur had gereden dacht ik, nou ja dan gaat een kwartiertje extra ook nog wel en zo rijd je dus bijna 2 uur. Ben bij Utrecht even gestopt maar motor bleef netjes doordraaien stationair.
Als je echt een probleem hebt door hitte moet je dat op dat moment merken.
Ik weet niet of ik het me (wilde) verbeelden maar ik had de indruk dat de motor stiller was dan anders. Gezien het hele sludgeverhaal heb ik hiervoor teveel met te koude motor gereden.
Als ie echt stiller was denk ik toch dat Gerard hier wel gelijk in heeft, een flink warme motor rijdt lekker. Voor de motor mag dat dan oké zijn maar blijft over de vraag hoe de olie dit vindt.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
om nog even terug te komen op het tempratuur verhaal.
de verhalen lopen dan wel uiteen per leveransier. ik heb een tijd geleden kroon gemailt over hoe het in elkaar zat.
Een vuistregel is dat de levensduur van olie halveert elke 10°C boven de 100°C. Bij olietemperaturen van 120°C continu betekend dit dus dat de motorolie levensduur met ca. 75% afneemt. Remedie is vaak verversen, overstappen op synthetische motorolie (deze kunnen beter omgaan met hoge temperaturen) of mogelijk de beste oplossing, de olietemperatuur omlaag brengen met bijvoorbeeld een oliekoeler. Bij onveranderde bedrijfstemperaturen adviseer ik u ons product Emperol Racing 10W60 te gebruiken en de verversingstermijnen te halveren t.o.v. de originele 2CV verversingstermijnen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
maar dan kom je ind weer op het verhaal van niet synteiche.
maar ook als mijn olie toen der tijd bovern de 120 kwam.
en stationair voor het stoplicht stond ging me olie druk lampje branden.
dus een teken dat de olie te dun geworden is. of zit ik der nou naast?
greets dukw
de verhalen lopen dan wel uiteen per leveransier. ik heb een tijd geleden kroon gemailt over hoe het in elkaar zat.
Een vuistregel is dat de levensduur van olie halveert elke 10°C boven de 100°C. Bij olietemperaturen van 120°C continu betekend dit dus dat de motorolie levensduur met ca. 75% afneemt. Remedie is vaak verversen, overstappen op synthetische motorolie (deze kunnen beter omgaan met hoge temperaturen) of mogelijk de beste oplossing, de olietemperatuur omlaag brengen met bijvoorbeeld een oliekoeler. Bij onveranderde bedrijfstemperaturen adviseer ik u ons product Emperol Racing 10W60 te gebruiken en de verversingstermijnen te halveren t.o.v. de originele 2CV verversingstermijnen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
maar dan kom je ind weer op het verhaal van niet synteiche.
maar ook als mijn olie toen der tijd bovern de 120 kwam.
en stationair voor het stoplicht stond ging me olie druk lampje branden.
dus een teken dat de olie te dun geworden is. of zit ik der nou naast?
greets dukw