Pagina 5 van 7
Geplaatst: ma 20 sep, 2010 17:25
door Jeroen-citroen
Ik weet niet wat de bedoeling was maar ik zie nog allemaal roest en zelfs een rot staartstuk......Het kontje lijkt gewoon plaat over plaat (gevolg vocht en dus roest) Bij de achterdeur nog een zooi roest................Ik vind het er niet uitzien maar goed ik ben een leek wat lassen betreft. Er gaat een hoop plamuur nodig zijn om dat allemaal strak te krijgen en dat is iets wat je eigenlijk niet moet willen en al helemaal niet bij een eend.
als het hierboven geschreven door mij compleet verkeerd gezien is alvast excuus.
P.s. Is de volgorde niet eerst stralen en dan lassen ? god weet wat je nog tegenkomt als je gaat stralen
Geplaatst: ma 20 sep, 2010 17:39
door supercees
waarom zou je stralen met de daarbij behorende kans op vervormingen door hitte ontwikkeling? waarom niet de niet roestverdachte gedeeltes goed opschuren, dan behoud je een beschermende laag...
Geplaatst: ma 20 sep, 2010 17:42
door backfire
Ik vind het laswerk ook niet netjes, zeker niet bij de stijlen en al die losse plaatjes.
Geplaatst: wo 22 sep, 2010 09:16
door bartvds
Oei, zijn andere reacties dan ik gedacht/gehoopt had
Zandstralen zou ik doen omdat dan alles proper staat én omdat dan inderdaad alle zwakke (verroeste) plekken tevoorschijn komen die nu misschien nog onder de lak zitten. Het alternatief is met de hand schuren?! OK, maar raak je dan wel goed in alle hoekjes en kantjes? En hoe haal je dan alle smurrie langs de onderkant en binnenkant van de achterschermen weg? Wegbranden en afsteken of met zo'n draadding op de slijpschijf?
Aan het laswerk heb ik inderdaad nog veel werk, wanneer alles gladgeschuurd is zal het er al beter uitzien en er zal inderdaad veel moeten aan geplamuurd worden maar dat heb je toch altijd als je zo'n uitgebreide laswerken moet doen? Wanneer je plamuurt zoals het moet is hier toch niets op tegen?
De persoon die de laswerken gedaan heeft heeft al ettelijke 2pk's gerestaureerd of gelast en ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed komt.
Al die plaatjes zijn trouwens voorzien van verhoogde kantjes zodat al het plaatwerk langs de binnenkant mooi overeenkomt, wanneer de naden afgewerkt zijn zal hier van de binnenzijde niets meer van te zien zijn en aan de buitenzijde komt er toch nog een dikke beschermlaag overheen.
Ik post wel nog wat foto's wanneer er vorderingen zijn, Bart.
Geplaatst: wo 22 sep, 2010 09:33
door Jeroen-citroen
Het was zeker niet de bedoeling om je werk onderuit te schoppen maar als ik zie hoe je rollende gedeelte er erg netjes bij staat vind ik dit werk aan de koets zonde. Het nadeel van plamuur op een eend is dat een eenden koets eigenlijk gewoon teveel werkt en daardoor zal de plamuur barsten en water gaan opnemen (vocht tussen plamuur en staal) met alle gevolgen van dien.
Hoe dan ook wens ik je veel succes met het verdere werk. Je hebt in ieder geval niet voor de weg van de minste weerstand gekozen door de koets weg te gooien en te vervangen voor een beter exemplaar en dat is ook wel een compliment waard.
Geplaatst: wo 22 sep, 2010 09:37
door Willem2
De voetenbak, is die nu enkel? Ik bedoel, zonder de holle ruimte die er normaal in zit?
Geplaatst: wo 22 sep, 2010 11:09
door dyane_maniac
daar lijkt het wel op ja. en dat zou ik zeer zeker nog laten plaatsen. is een belangrijk constructie deel van de koets!
Geplaatst: wo 22 sep, 2010 18:26
door bartvds
Ik ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van de reacties, ik heb al ergere koetsen gezien als deze ook hoor. Ik zal het met deze koets toch moeten doen hoor, ik ken niemand die nog een goede koets heeft staan (of die ze wil weg doen!) waar zo goed als geen werk aan is en een nieuwe (= ook gerestaureerde!) kopen zoals bij Cassis daar heb ik de financiën niet voor (kost rond de 5000 euro?!)
Er zijn zoveel oude (en nieuwe) wagens die geplamuurd en geretoucheerd worden en ik denk niet dat een 2pk de enige wagen is waar veel beweging in zit. Volgens mij hangt veel ook af van de kwaliteit van de plamuur en de techniek van verwerken? Nou ja, de tijd zal het uitwijzen. Ik ga er alleszins mijn best voor doen om hem weer pico bello te krijgen.
Bart (die het niet opgeeft
)
Geplaatst: wo 22 sep, 2010 18:42
door backfire
Zeker niet opgeven. Zelf zou ik dan al het nieuwe metaal in de epoxy zetten en de naden met 3m afkitten, behalve de zichtdelen, die dan met plamuur strak maken. Voordeel van Epoxy is dat je daar op mag plamuren en dat als de plamuur loslaat je in ieder geval geen blank metaal daar onder hebt zitten.
Geplaatst: do 23 sep, 2010 20:43
door TimVS
Ik moet mij spijtig genoeg aansluiten bij jeroen.
Het ziet er niet echt strak uit, en nog veel stukken 'vergeten' ik hoop dat je dit nog goed krijgt met een mimimum aan plamuur.
Het zou zonde zijn als je na 5 jaar terug moet beginnen hierdoor.
succes nog
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 19:44
door Ed147
Bart, ik ga niets afkraken, maar ik hoop dat diegene die dit heeft gedaan, geen officiele plaatwerker is.
Ik zie dit, vooral de achterkant, niet als restaureren, maar meer als hier een plaat er tegenaan lassen.
Kijk inderdaad uit met te veel plamuur, zoals de anderen ook zeggen.
Zoiets blijft een jaartje mooi, maar daarna gaat het tekenen.
Zorg in ieder geval dat de roest goed weg is voordat je gaat plamuren.
Ik heb het ook laten doen, maar kreeg 'm zo terug:
Heel veel succes en inderdaad, niet opgeven!!!!
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 19:59
door Bjorn
TimVS schreef:Ik moet mij spijtig genoeg aansluiten bij jeroen.
Het ziet er niet echt strak uit, en nog veel stukken 'vergeten' ik hoop dat je dit nog goed krijgt met een mimimum aan plamuur.
Het zou zonde zijn als je na 5 jaar terug moet beginnen hierdoor.
succes nog
idd een beetje zonde.. je had beter een paar tientjes kunnen investeren in nieuwe binnenschermen.. Ook staartstukken en stukken deurstijl zijn als reparatiedeel verkrijgbaar...
Geplaatst: wo 29 sep, 2010 20:50
door Wim van den Bergh
bartvds schreef:Oei, zijn andere reacties dan ik gedacht/gehoopt had
Bart, niemand die jou financieel steunt maar wel allemaal commentaar leveren. Ik ben er ook zo een. Je zult heel veel werk krijgen om die koets weer strak te maken en zoals reeds gezegd : dat mooie zal van korte duur zijn. Die lasser zou ik zeker niemand aanbevelen. Dat werk kan ik zelfs beter en ik werk op kantoor.
Geplaatst: wo 29 sep, 2010 22:58
door Bjorn
Bart,
volgens mij zie ik ook iets redelijk ernstigs.. De reparatie van de voetenbak lijkt uit een enkele plaat te bestaan. Dit hoort een dubbel plaatdeel te zijn, omdat deze als voorste steunbalk van je koets werkt..!!
Geplaatst: za 14 jan, 2012 22:40
door David
Bart,
Misschien geschrokken van alle commentaren????
Maar hoe staat het nu met jouw project?
Ben erg nieuwsgierig!
Greetz David