Pagina 5 van 6

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 20:13
door brammie
ik was niet van plan de emmers op te lossen!
maar doormiddel van verhitting in de gewenste vorm te vormen

maar je boort wel een mogenlijk probleem aan
want nu rijst de vraag
hoe reageert de sikaflex op MEK?
en hoe reageert de gemiddelde emmer erop?

hmm!!....

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 23:06
door supercees
brammie schreef:ik was niet van plan de emmers op te lossen!
lijkt mij een mooie bron voor de mek-pap, beter dan 35 jaar oude door de zon genukede stukjes mehari.

we gaan de komende 3 weken naar frankrijk, zal daarna eens wat gaan testen met mek en sikaflex en een emmertje en hier de resultaten vermelden.

in mijn eend zitten stukken archiefkast gelast, lijkt mij bijzonder leuk als er straks stukken emmer in de mehari zitten!

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 23:34
door Rossero
Bij de action zijn de emmers 90 cent, ik weet niet of deze ook van MEK zijn. Vast niet... Ik ben in ieder geval benieuwd! Ik vind dit in ieder geval de beste kitcar ooit gebouwd, nu al ;)

Geplaatst: do 8 jul, 2010 00:26
door SPOTeend
brammie schreef:trouwens waar haal je MEK vandaan? behalve bij de mehariclub
mijn verf leverancier heb ik er laatst eens naar gevraagt maar die kende het eigenlijk niet :( terwijl hij toch al 40 jaar in de verfmeuk zit :?
engbokho schreef:Mek haal je bij de betere (ouderwetse) verfhandel en/of drogisterij.
Ik heb begrepen dat MEK alleen 'voor professioneel gebruik' verkocht mag worden en niet aan particulieren. Maar ja dat geldt voor Owatrol ook en daar is ook wel aan te komen.
Maar dit verklaard dat niet elke zaak het heeft en/of tegen een particulier zegt dat hij het niet 'kent' :wink:
Rossero schreef:Bij de action zijn de emmers 90 cent, ik weet niet of deze ook van MEK zijn. Vast niet...
Nee idd, emmers kunnen niet van MEK zijn. MEK is een oplossende vloeistof.
supercees schreef:ben nu ook emmers aan het verzamelen. voldoet elke emmer of wordt het testen met MEK?
supercees schreef:lijkt mij een mooie bron voor de mek-pap, beter dan 35 jaar oude door de zon genukede stukjes mehari.
De carrosserie van een Méhari is van ABS. Ergo: Wil je stukken emmer oplossen in MEK t.b.v. de reparatie van ABS plaatwerk, dan moet die emmer ook van ABS zijn.
Alles van ABS kan een grondstof voor je reparatie zijn. LEGO steentjes zijn ook van ABS. Tis maar wat je voor handen hebt :)

Geplaatst: do 8 jul, 2010 08:34
door the Nosepicker
Nepduplo bij de Action, kost iets van 3,- per (grote) zak. Is wat cheaper dan originele Duplo.. En je krijgt een kleurrijk resultaat! ;)

Geplaatst: do 8 jul, 2010 11:37
door Joos
Ik ben geen kunststofdeskundige maar volgens mij is er niks mis met opgeloste oude meharistukjes,
Volgens mij heeft dit namelijk ongeveer alleen last van de UV-straling van de zon. Deze tast enkel de buitenste paar micrometers aan, bij mijn Méhari was dat goed te zien: de buitenkant was slecht-mat-dof, maar de onderkant van de kuip, dashboard en binnenkant van de zijpanelen waren als nieuw.

De hoeveelheid "slecht" materiaal is in verhouding met het goeie materiaal dus verwaarloosbaar denk ik. Ik heb het opgelost in aceton, als de terugplaksels uitgehard zijn zijn ze inderdaad hard en lijken ze minder taai dan het originele ABS, of dat een probleem is zal ik jullie binnen een jaar ofzo kunnen vertellen.

Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond) dus terugplakken moet zo veel mogelijk langs de binnenkant gebeuren. Ook omwille van het relief en de structuur van het plaksel. Ik heb wel overal van die vezelstructuur in verwerkt (vliegengaas does the trick).

t Zijn wel vuile werkjes, bij het kliederen vormt de ABS een "tweede huid" op je vingers, die je de gedurende de halve dag na de werken lekker kan afpulken :-)

Geplaatst: do 8 jul, 2010 11:52
door Evan
Nu kun je gewoon Nitril handschoenen dragen. Want die MEK-zooi gaat ongetwijfeld je huid binnendringen.

En mijn inziens kun je het beste alleen dezelfde soort kunsstof (dus ABS) gebuiken om delen te repareren en niet stroken van een of ander emmer erop plakken om dan daarna de abs pap daarop te gieten.
Als je een gietmalletje wilt hebben kun je ook tijdelijk stroken tape ofzo eronder plakken en zo je weg door de koets werken.
Mits de MEK de tape niet oplost, haha

Geplaatst: do 8 jul, 2010 17:11
door supercees
Joos schreef:Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond
onze mehari wordt opgebouwd uit (tot nu toe) rode, groene en witte delen, waarvan grote delen weer geel geverfd zijn. dat wordt dus spuiten.

de nieuwe kleur (of kleuren) is nog een vraag. misschien de kleur blauw van de donor-dyane.

Geplaatst: do 8 jul, 2010 22:13
door Michiel van G.
Ah, dat lijkt me wel mooi, een AC 639 Bleu Lagune Méhari. Nog niet eerder gezien.

Geplaatst: di 20 jul, 2010 23:48
door jeroen-2cv
jeroen-2cv schreef:In een Citro-expert van enige jaren geleden (ik meen uit 2003) heeft ooit een artikel gestaan over het repareren van het ABS van een Mehari.

Hier in werd gezegd dat je ABS in MEK kon oplossen, en met een kwastje dan de scheuren dicht kon smeren. Stukjes er in lijmen zal wel anders werken.

Mocht iemand interesse hebben in dit artikel, dan wil ik dit artikel wel opzoeken en inscannen.
Dus ik hoor het wel.....
:wink:
Ik heb het artikeltje inmiddels gevonden en even nagelezen, het betreft slechts een paar regels tekst.

Dat je een plaatje ABS in MEK kunt oplossen en er na een paar dagen een "papje" onstaat waar je de scheuren in de body mee dicht kunt smeren.

Indien iemand interesse heeft scan ik het alsnog in, of ik typ die paar regeltjes hier wel :-)

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 08:27
door Spookeend
een paar dagen? volgens mij ging dat bij de mehari van sneller?

Zal het es vragen aan m.

ff tipje......

Het moet wel heel goed uitdampen als je het hebt gebruikt, uitharden. Bij de mehari hier, was het in de winter/lente gebruikt, gemaakt en daarna gespoten. was super strak. Netjes binnen gestaan, wordt het super lekker weer, gaat mijn pa ermee weg, komt terug, allemaal zakkers en "deuken" erin gezakt.

Was even puzzelen, maar, door de zon was die mek/abs oplossing nog verder uitgehard, onder de lak (ja, hij is gespoten) en dus ook verder ingedroogd......

maar goed, mijn pa heeft het meerdere keren gedaan, ik zal het straks wel eens even aan hem vragen over het hoe en wat ermee.

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 08:47
door Gerard2cv
Op de website van Mehari.nl staat het hele stuk om ABS te repareren uitvoerig beschreven, het lijk me dat iemand die het wil repareren toch op die site zijn informatie gaat zoeken :lol: :lol:
(ja,oke,ik ben daar technisch adviseur)

edit IME: http://www.mehari.nl/reparatie.htm

Geplaatst: vr 3 sep, 2010 19:11
door supercees
zo, eindelijk begonnen met de dyane uit elkaar schroeven, zit wel wat lastiger in elkaar dan een eend, maar na 3 uur staat de koets los op het chassis en zijn de motorkap, voorspatborden en het front gedemonteerd. deze worden morgen opgehaald en dan heb ik ruimte om het chassis in orde te maken. het is nu dus echt begonnen.

Geplaatst: di 28 sep, 2010 18:26
door supercees
koets wordt nog opgehaald, blok met bak verwijderd om het chassis goed te behandelen:

Afbeelding

onder de bak heeft zich een heel taai hoopje prut verzameld??

Afbeelding

wel lekker vet allemaal, maar ik wil alles toch wat schoner, al is het maar om een eventuele lekkage snel te kunnen ontdekken. met deze baggerzooi lukt dat natuurlijk nooit.

Geplaatst: di 28 sep, 2010 18:42
door dyane_maniac
supercees schreef:zo, eindelijk begonnen met de dyane uit elkaar schroeven, zit wel wat lastiger in elkaar dan een eend,
degelijker bedoel je! :wink: :D