Pagina 6 van 12
Geplaatst: do 6 mar, 2014 16:27
door schermer
Goede keus. Zou zonde van je werk zijn als je later een vastloper krijgt.
Geplaatst: do 6 mar, 2014 21:55
door Hans B
Die zuigers kun je weggooien, de zuigerkop is wel erg beschadigd. Cilinders zullen dan ook wel de nodige krassen hebben
Wat de bak betreft, persoonlijk zou ik voor een 2cv6 trommelbak gaan. Remt net zo goed als schijven, zo niet beter, en natuurlijk een geweldige handrem. Wel regelmatig de remvloeistof vervangen, maar dat moet met LHM ook.
En het ziet er ook nog origineel uit natuurlijk.
Gaat vast een mooie wagen worden!
Geplaatst: vr 7 mar, 2014 10:50
door Jesper
Hans B schreef:Die zuigers kun je weggooien, de zuigerkop is wel erg beschadigd. Cilinders zullen dan ook wel de nodige krassen hebben
Wat de bak betreft, persoonlijk zou ik voor een 2cv6 trommelbak gaan. Remt net zo goed als schijven, zo niet beter, en natuurlijk een geweldige handrem. Wel regelmatig de remvloeistof vervangen, maar dat moet met LHM ook.
En het ziet er ook nog origineel uit natuurlijk.
Gaat vast een mooie wagen worden!
Hans, dat verbaast me: er zitten geen krassen aan de binnenzijde van de cilinders! Die
zien er beide haast maagdelijk mooi uit van binnen.
Over die versnellingsbak (en die fijne handrem) heb ik nog geen definitief besluit
genomen. Dank voor je advies.
Groet van
Jesper
Geplaatst: vr 7 mar, 2014 16:37
door Michiel van G.
trommelbak met dot 5, geen problemen meer met hygroscopie
Geplaatst: vr 7 mar, 2014 17:09
door 2cvmaarten
Michiel van G. schreef:trommelbak met dot 5, geen problemen meer met hygroscopie
Dit gaat alleen op als je een nieuw remsysteem aanlegt. Als je dot 4 wilt vervangen door dot 5 Weet dan 100% zeker dat het remsysteem brandschoon is en geen resten bevat van dot 4!
Heb je dit wel roesten je remleidingen van binnen uit en je rubbers zullen aantasten!
Geplaatst: vr 14 mar, 2014 12:40
door Jesper
Het afmonteren van het motorblok ging van een leien dakje. Dan dient argwaan op te
komen. Na het op moment zetten van de cilinderkoppen, het monteren van de oude
oliekoeler, het opzetten van de oude olievulpijp (ik vertrouw die nieuwe niet), het
vastzetten van een nagenoeg nieuwe benzinepomp, het assembleren van de koelbeplating,
het monteren van een 123-ontsteking (jawel, modern electronisch motormanagement)
heb ik als laatste actie het spruitstuk gemonteerd. Toen ik dat op moment wilde
aandraaien, bleek de draadstang van de achtste bevestiging (linksvoor) dol te zijn.
Even uitdraaien en een andere erin... Neen. Zelfs het oplassen van een moer hielp niet
om het vermaledijde ding los te krijgen. Afslijpen en voorzichtig uitboren was de enige optie
om een andere draadstang te monteren.
Nu nog een dynamo, startmotor en frictiegroep toevoegen en de ontsteking op tijd
zetten. Oh ja, en een Eend eromheen bouwen.
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
Geplaatst: wo 26 mar, 2014 10:51
door Jesper
Als geboren optimist kreeg ik het zwaar te verduren. Het spruitstuk van het motorblok
moest nog op moment worden aangedraaid. Toen bleken alsnog maar liefst twee bouten
door te draaien. Die dan maar uitgetapt van M7 naar M8. En een tweede tapeind was
dol, dus die vervangen door een nieuw M7-tapeind.
Daarna met zwengel de krukas rondgedraaid om olie uit de kleppen te zien komen. Geen
olie te zien. Vliegwiel er weer af, oliepomphuis los en de oliepomp nog een keer goed in
de olie gezet. En toen kwam er met ronddraaien eindelijk olie uit de kleppen. Hoe blij
kan een mens worden van het zien van een plasje olie...
En als sluitstuk dacht ik even het oude metalen luchtfilterhuis schoon te maken. Bleek
dat aan de onderkant gescheurd te zijn. Bevestigingsvoet eraf geboord, scheuren gelast,
voet er weer opgelast. Komt het toch allemaal weer goed.
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
Geplaatst: ma 31 mar, 2014 23:06
door Jesper
Dilemma of keuzemoment? Zal ik de koets aanpakken of een chassis kopen en dat
rollend maken en dus daarna de koets aanpakken? Ik ben er nog niet uit.
Om de besluitvorming te bespoedigen heb ik de koets vandaag nog eens goed bekeken.
Wat mij was opgevallen, waren de verdikkingen bovenaan de A-stijl, dus daar waar het
dak sluit. Het zag er aan weerskanten uit als een bult plamuur. Maar ik kon geen
verschil in spuitwerk ontdekken. Dat zag er mooi egaal uit.
Uit nieuwsgierigheid heb ik er de komborstel ingezet. Geen plamuur, maar twee
overmatig vertinde deuken kwamen aan beide kanten tevoorschijn. Zouden ze nou in
1976 een beschadigde koets in de fabriek in Levallois zó opgelapt hebben voordat die
gespoten werd...?
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
Geplaatst: vr 4 apr, 2014 09:21
door Michiel van G.
Dat lijkt me inderdaad een foutje. Die koetsen hingen ondersteboven, en deze zal dus tegen de stellage aangedreund zijn. Hup wat tin erover en spuiten maar.
Geplaatst: vr 4 apr, 2014 11:03
door dyane_maniac
mijn dyane had bij die aansluiting ook behoorlijk wat tin. Alleen hadden ze dat gewoon strakgetrokken en niet zo'n puist erop zoals bij jou.
Geplaatst: vr 4 apr, 2014 11:54
door AK freak
Mijn AK heeft een behoorlijke knik in de B-stijl en dat was orgineel geleverd door de fabriek
Bij het plaatsen van een andere deur moest ik de hele deur verbuigen anders stond hij of boven of beneden open.
Geplaatst: vr 4 apr, 2014 12:36
door voeteir
dyane_maniac schreef:mijn dyane had bij die aansluiting ook behoorlijk wat tin. Alleen hadden ze dat gewoon strakgetrokken en niet zo'n puist erop zoals bij jou.
Ja, dat is bij mijn dyane ook zo.
Geplaatst: vr 4 apr, 2014 13:35
door Hans B
Dat tin heb ik al vaker gezien, met name bij de eenden uit de jaren 70. Al mijn spécials zonder derde zijruit hadden dit. Mijn Belgische 18 pk heeft het trouwens ook.
Latere types hebben een naadje waar je duidelijk de scheiding kan zien tussen voorruitframe en de zijkant.
Waarom dit gebruikt is mij een raadsel.
Geplaatst: zo 13 apr, 2014 20:14
door Jesper
Een nieuw chassis is besteld. Ik verklap nog niet wat het is geworden. Dus heb ik de
achteras vandaag aan een nadere inspectie onderworpen. De draagarmen kwamen
netjes los, maar ik voelde nattigheid bij het zien van de opening van het rechter
draagarmlager.
Jarenlange inwerking van vocht heeft de lagerschaal aangetast. De ander drie
lagerschalen zijn nog prima. Kan je een lagerschaal vervangen? Ik weet het niet.
Een andere draagarm vinden is waarschijnlijk makkelijker.
En dan nog het leermoment van de dag: eerst de naafmoeren losdraaien en dan pas
de draagarmen van de as losmaken...
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Geplaatst: zo 13 apr, 2014 21:35
door voeteir
Een lager bestaat uit de lagerschaal en de kooi met rollen. Die koop je dus als geheel.
De lagerschaal kan je er makkelij uittikken.
Dus met een lange drijver zachtjes rondom tikken.