Pagina 6 van 10

Geplaatst: za 15 nov, 2014 18:20
door Thijs
Ja maar dat is een Club met een voltmeter.
Die zie ik in alle schema's wel staan.
Maar waar tussen zit een acculampje aangesloten?


Een oud topic van Punky uit 2009:
BerichtGeplaatst: Ma 2 Feb, 2009 22:13 Onderwerp: Reageer met quote
Van de week een Visa dynamo ingebouwd ivm laadvermogentekort.

Om te beginnen dit forum afgestruind naar bruikbare adviezen. Dit waren er meerdere en verschillende. Zodoende onze oud-citroenmonteur gemaild om mijn gedachtenspinsels te laten controleren en advies te vragen. En vervolgens samen met P.Senior, die iets meer verstand heeft van electronica, de Dynamo ingebouwd. Het is even uitzoeken hoe alles zit, met name als je niet weet welk aansluitlipje waarvoor dient en je de originele draadboom wilt behouden. Maar eigenlijk is het heel makkelijk.

De + naar de accu moet op de 10mm bout die uit de Dynamo steekt.
Dan heb je 2 aansluitingen (lipjes). Op het smalle lipje zet je de dunne draad met het stekkertje die ook op de 2cv dynamo zit en op de brede lip kun je een controlelampje zetten. Gezien ik een voltmeter heb, heb ik deze dus niet aangesloten.
De losse (2cv) spanningsregelaar gooi je los en je verbind de 2 buitenste draden met mekaar. Bij mij zijn dat 2 bruine draden. Zo krijgt de dynamo 12V door als het contactslot is aangeschakeld.
Op deze manier kun je zo weer een 2cv Dynamo inbouwen.

Grote voordeel.
Mijn laadstroom is nu 13V of meer. OOK bij laag toerental. En een Visa dynamo levert 33Ah (ook bij laag toerental) en een 2cv Dynamo (bij hoog toerental) 28Ah.
Maar nu weet ik nog niet wat mijn acculampje doet.....

Geplaatst: zo 16 nov, 2014 11:29
door RobM
als je googelt op 'dynamo schema' en dan op 'afbeeldingen' klikt krijg je denk ik wat je zoekt.

Het lijkt alsof er een aparte aansluiting zit op de dynamo waar je het dynamo lapje op aan kan sluiten.

het lijkt er op dat de 'auto' kant van het dynamo lampje aan de plus hangt, en de 'dynamo' kant van het lampje aan de uitgang van de dynamo.
Dynamo geeft voldoende vermogen--> spanning is hoog genoeg en er staat twee keer een plus op het dynamo lampje, brand niet.
dynamo geeft niet voldoende vermogen --> spanning is laag dus lampje brandt.

Gr Rob

Geplaatst: zo 16 nov, 2014 11:51
door RobM
sorry, dubbelpost

Geplaatst: zo 16 nov, 2014 12:20
door Thijs
Ja inderdaad dat is dan wel duidelijk.
Het enige wat mij nog niet duidelijk is is hoe dat lampje nu is aangesloten.
Waar kan ik de draden oppikken?
Als ik nou een schema kan vinden van een Special of een Mehari.....

Geplaatst: ma 17 nov, 2014 22:01
door Thijs
De Visa-dynamo is aangesloten en doet het prima.
Zelfs het accu-lampje doet het prima.
Waar die nou op aangesloten is is me een raadsel maar het werkt.

Die dynamo is een beest, zelfs bij stationair toerental levert hij al 14,4V!

Geplaatst: di 18 nov, 2014 09:39
door Michiel van G.
dat is wel veel, 14,4v stationair? Hoeveel levert hij op toeren?
Opzich wel fijn, ook wel iets voor mij in de Dyane. Die dynamo, nieuw of niet, levert niet veel meer dan 13 volt, wanneer ook.

Geplaatst: di 18 nov, 2014 11:12
door Thijs
Hij blijft mooi gelijk en klimt niet verder bij hoger toerental.

Geplaatst: di 18 nov, 2014 12:59
door dyane_maniac
maar over dat lampje: dan moet er dus wel zo'n blokje met diodes tussen toch? zoals je dat bij oude eenden ziet?

of hoeft dat niet omdat het een visa dynamo is?

Geplaatst: di 18 nov, 2014 14:22
door backfire
Nee, diodes zitten in de dynamo

Geplaatst: di 18 nov, 2014 21:22
door Thijs
Bij de Namco werkt het lampje gwoon zo maar je kunt ook op de dynamo een lampje aansluiten naar het schijnt.

Geplaatst: di 25 nov, 2014 09:44
door Thijs
Zojuist naar de RDW geweest voor de nacontrole APK.

De details zal ik hier maar niet neerzetten maar ga er maar vanuit dat deze keurmeester een ander been heeft gebruikt om het bed uit te komen dan de eerste die ik vorige keer trof.

Deze keuring ging werkelijk helemaal nergens over maar de uitkomst is dat ik (door tussenkomst van de receptioniste(!)) een kenteken ga krijgen en APK!

Ter plaatse kun je je BPM-aangifte achterlaten en nu is het dus wachten totdat dat verwerkt is en het kentekenbewijs daadwerkelijk in de bus ligt.
Dan platen laten maken, verzekeren en karren maar.

Geplaatst: di 25 nov, 2014 16:56
door deusjevo
Gaaf :D

Geplaatst: di 25 nov, 2014 17:32
door Michiel van G.
Gefeliciteerd! Nu de papieren afwachten.. eh.. het kaartje..!

Geplaatst: di 25 nov, 2014 19:11
door Thijs
Ja, een kaartje met daarop een afgrijselijke letter/cijfercombinatie..... :(

Maar gelukkig is het gedoe achter de rug.
Er mee rijden is nog niet echt mogelijk aangezien er nog geen dak op zit.
Ik heb vandaag al wel een frame gefabriekt van een gloednieuw Mehari-dakframe.

Geplaatst: di 25 nov, 2014 21:07
door Hans B
Zo te lezen heb je behoorlijk wat leed achter de kiezen bij de RDW. Ik ben toch wel erg benieuwd hoe dat ging en dat je uiteindelijk door de receptioniste wel geholpen werd...
Mooi dat je er nu mee kunt rijden!