Pagina 6 van 22

Geplaatst: vr 5 jun, 2015 18:06
door TB
Een eend heeft geen fuseekogel, maar een fuseepen. Gelden andere regels voor en er mag behoorlijk wat speling opzitten. Volgende keer eerst even doorsmeren met het juiste vet en er zit gelijk wat minder speling op.

Geplaatst: za 6 jun, 2015 07:48
door IVARIO
Bedankt, TB

Welk vet kan ik het best gebruiken om de fuseepen(nen) in te vetten? (En hoe doe ik dat?)

Hebben zowel de voor- als de achterwielen fuseepennen?

Geplaatst: wo 10 jun, 2015 04:00
door 2cvmaarten
Zitten smeernippels op de fuseepennen. Doorsmeren doe je met een dikkere vetsoort.

Achterwielen hebben geen fuseepennen .

Geplaatst: di 16 jun, 2015 22:19
door captain obvious
Haha, de fusee'kogels' . Heb dit jaren geleden al eens meegemaakt bij een bekende eendengarage in Gouda :)

Daar kreeg ik een steekproef, keurmeestertje komt aan in zijn passat, stofjasje in zijn attaché koffertje keurig opgevouwen, maakte even een opmerking over eenden in het algemeen waarmee die al direct vrienden maakte :)

En ja hoor, twijfelen over de speling op de fusee kogels. Toen kreeg de beste man even een lesje van de betreffende garage houder en dan vooral over het feit dat er specifiek wordt gesproken over kogels en niet over pennen. Ik ben maar even weggelopen :D

Maar mooi dat ze door de keuring is gekomen, gefeliciteerd.

Geplaatst: vr 10 jul, 2015 22:14
door IVARIO
Zojuist de speling van het koppelingspedaal wat versteld, want je moest bijna het pedaal tot de vloer intrappen, wilde de koppeling aangrijpen. Goh, dat is gemakkelijk! Het werkt hetzelfde als het strakker zetten van de rem van mijn fiets :-)

Wat me minder gemakkelijk lijkt, zijn de volgende twee werkjes:
1) Hierover staat niets in mijn vraagbaak:
Het stuurwiel staat bij rechtuit rijden ongeveer 30 graden naar links. De auto rijdt overigens keurig rechtuit wanneer ik het stuur loslaat. Hoe kan ik het stuurwiel zodanig krijgen, dat deze recht staat bij rechtuit rijden?

2) Hierover staat wel het één en ander in mijn vraagbaak:
Ik zou de achterophanging iets hoger willen zetten. Ik kan het niet goed inschatten, maar is dit een moeilijk werkje? En kun je gemakkelijk iets kapot draaien?

Stand van de auto zonder inzittenden:
DSCN1839.jpg
Stand van de auto met drie inzittenden:
Claudette tanken I.jpg
Claudette tanken II.jpg
Alle input is welkom!

Gr.,
Ivar

Geplaatst: za 11 jul, 2015 12:01
door achtpeter
Hoe moeilijk het verstellen van de hoogte is, hangt af van de gangbaarheid van de schroefdraad. Als er veel vuil en roest op zit, is het een rotklus. Dus eerst maar eens aan de slag met staalborstel en kruipolie. Op de trekstangen iets voor het schroefdraadgedeelte zitten platte vlakken waarop een sleutel 9 mm past. Maar een gewone steeksleutel is te dun, daar beschadig je de trekstang mee. Er zijn verschillende gereedschapjes voor de klus. O.a. in Zutphen kun je een kleine open ratelsleutel kopen, die werkt prima als de schroefdraad goed gangbaar is. En er is een forser hulpstuk; een zeskantig stalen blokje met een sleuf van 9 mm die je op de trekstang kunt zetten. Daarna kun je de zeskant met een steeksleutel of open ringsleutel van 21 mm verdraaien.
Tip; wikkel een plakbandje om de schroefdraad zo'n 1,5 centimeter van het trekoog. Dan heb je een meetpunt om in de gaten te houden of je aan beide zijden even ver draait. Slagen tellen lukt geheid niet. En verder is het vooral een omslachtige klus: Opkrikken, verdraaien, op de grond zetten, inveren, wagenhoogten meten, weer opkrikken enz. Het helpt als je de achterschokdempers demonteert.

Geplaatst: za 11 jul, 2015 13:30
door LPGo
Meestal helpt het om eerst de draadstang/trekstang helemaal los te draaien uit het oog, daarna alles goed ontroesten met staalborstel, dan alles invetten met (koper)vet en dan weer de boel in elkaar draaien... uiteindelijk is dit (meestal) sneller als alleen maar door de roest heen proberen aan te draaien............ en zo waarborg je ook meteen dat je over enkele jaren de boel ook nog soepeltjes los krijgt....


Nooit zo hoog draaien dat je geen veerweg meer overhoudt anders vlieg je uit de eerste beste bocht.. altijd minimaal 7 a 8cm veerweg overhouden...

Geplaatst: za 11 jul, 2015 13:36
door LPGo
Daar waar je je koppelingskabel hebt aan gedraaid zit ook een klem om je stuurwielbuis als je deze losmaakt (Bout M7 eruit draaien en verwijderen) kun je als de boel niet vastgeroest is het stuur omhoog trekken en draaien in de stand die jij wilt daarna weer alles goed vastzetten (denk aan je veiligheid)...

Geplaatst: zo 12 jul, 2015 17:07
door IVARIO
Bedankt allemaal, voor de nuttige tips.
Het stuurwiel ga ik binnenkort proberen recht te zetten. De achterwielophanging lijkt me best een lastige klus... Voorlopig even in de ijskast.

Vorige week reed ik met Claudette naar het zwembad in Herentals (B) en tot mijn verbazing stond daar het zusje van Claudette:
2 gele geiten II.jpg
2 gele geiten III.jpg
2 gele geiten IV.jpg

Geplaatst: zo 12 jul, 2015 19:16
door CitroënAZAM
nog een tip om het stuur in de goede stand te zetten: rol echt een 10 meter achteruit en daarna weer vooruit om de wielen zelf recht te laten trekken. Ik heb het stuur twee keer los moten maken omdat de wielen niet recht genoeg stonden. Alleen trekken aan het stuur en op het oog recht zetten van de wielen hielp bij mij niet namelijk...

Geplaatst: zo 12 jul, 2015 22:42
door schermer
De hoogte van je eend veranderen is echt veen moeilijke klus hoor. Zolang je trekogen niet vastgeroest zitten gaat het prima. Gewoon je trekstang draaien. Ik vind het een makkelijker klusje dan de stuurpijpklem los maken. Daar kun je namelijk slecht bij. En je spatbord moet eraf. Voor de wagenhoogte: meten is weten. Meet eerst eens je wagenhoogte op. Meten tussen de 2 bouten waarmee je asbuis vastzit, dat is het vaste punt, in elk 2 cv boekje staat hoe hoog de auto daar moet staan. En dan omhoog/naar beneden. Een makkelijke truuk: 1cm op je trekstang is 4 cm wagenhoogte.

Geplaatst: ma 13 jul, 2015 22:20
door IVARIO
Ook bedankt, Lars en Schermer.
OK, wanneer het rechtzetten van het stuur lukt, dan zal ik me ook aan de hoogte ophanging wagen!

Geplaatst: ma 27 jul, 2015 20:32
door IVARIO
Zo, ben nu bezig met het rechtzetten van het stuur t.o.v. de wielen.

Ik had begrepen dat, als ik de moer en bout verwijder onderaan de stuurbuis, deze buis met stuur omhoog getrokken kan worden. Dat is inderdaad ook zo; het ging zelfs erg gemakkelijk:
Foto 1:
Stuurstang (1).JPG
Echter, ik kan de stuurbuis maar een halve centimeter omhoog trekken, want dan stoot ik tegen iets aan, daar waar de stuurbuis onder het dashboard vastgehouden wordt:
Foto 2:
Stuurstang (3).JPG
Foto 3:
Stuurstang (2).JPG
Ik heb gezien dat de u-vormige bout die rond de stuurbuis op de tweede foto zichtbaar is, achter de stuurbuis vastgeschroefd zit (zie foto 3).
Klopt het dat dit eerst los moet, om de stuurbuis voldoende omhoog te trekken om het stuur recht te kunnen zetten?
Zo ja, hoe krijg ik deze "U"-bout dan los?

Alvast bedankt!

Gr.,
Ivar

Geplaatst: ma 27 jul, 2015 20:57
door AZL57
je moet het stuurslot verwijderen. Met 2 imbusboutjes zit die op de stuurbuis geklemd. Meestal afgeschermd door een blikken bakje dat vast zit met een klein moertje. Daarna kan de buis eruit getrokken worden.

Geplaatst: ma 27 jul, 2015 21:04
door Bull Frog Bleu
En die inbusboutjes zie je als je het stuur draait en door het openingetje kijkt van foto 2 (tussen achterkant beertje/eendje? en aluminium knipperlichtverklikker (ronde cilindervormig ding)) :)
Succes