Pagina 6 van 18
Geplaatst: zo 11 jun, 2006 19:01
door catscit
als de zaak versleten is dan gaat het meteen heel hard en zie je een slot speling van meer als 1mm.
De speling die jij aangeeft is de speling van de zuigerveer in de groef.
Als je de nieuwe zuigerveer met de buitenkant in de groef zet dus als een 8 ahw waar bij 1 o de zuiger is en de andere o de zuigerveer, dan mag de speling boven en onder de zuigerveer maar heel weinig zijn, als de zuigerveer namelijk los in de groef zit gaat ie breken. Maar in dat geval had je ook gebroken veren uit de motor gehaald bij demontage.
1 zuigerveer meten in de cylinder is voldoende.
Geplaatst: zo 11 jun, 2006 19:31
door Punky
Volgens mij hebben we het over 2 soorten speling. De speling van de groef van de zuiger en de speling (kier) tussen de zuigerveeruiteinden in de cilinder.
Ik heb de nieuwe zuigerveer zoals je zei met de buitenkant in de groef van de zuiger gezet en deze geeft geen speling. Dus de zuigers lijken me nog goed.
Wanneer ik de zuigerveer los in de cilinder klem dan heb ik een kier tussen de 2 uiteinden van de zuigerveer van ongeveer 0,2mm. Weet jij hoeveel deze minimaal moet zijn? Ik neem aan dat hier wel iets van een kier tussen moet zitten, want bij warmte zal de veer uitzetten en moet hij ook een geringe speling hebben om dit te doen en niet vast te klemmen in de cilinder. Of zie ik dit verkeerd???

Geplaatst: zo 11 jun, 2006 20:27
door catscit
Hoeft geen speling in te zitten. dus .02 is goed. (cirkelvormige uitzetting, verschillende materialen etc etc, maakt verder niet uit).
Monteren die handel.
Geplaatst: zo 11 jun, 2006 20:33
door Punky
Ok, super bedankt.
Ga ik morgen de zuigers in de cilinders proberen te proppen.
Geplaatst: zo 11 jun, 2006 20:39
door catscit
ruim olieen en let op de 120 graden
Geplaatst: zo 11 jun, 2006 21:15
door Punky
Ga ik doen.

Geplaatst: ma 12 jun, 2006 09:32
door Ramon
hoe belangrijk is die 120 graden regel????
Geplaatst: ma 12 jun, 2006 09:36
door catscit
ligt eraan hoeveel olieverbruik je wilt hebben...
Geplaatst: ma 12 jun, 2006 13:21
door Punky
Zo de nieuwe zuigerveren zitten er nu ook in. Zo meteen ff zo'n klem halen om het geheel weer in de cilinder te krijgen.
De zuigerverenset die ik had, had wel een andere olieschraapveer. Deze bestond uit 3 delen. 2 ringen en 1 ring in de vorm van een zeef. Dus het was ff uitzoeken hoe deze er het beste inging.
De eerste veer (chroom) was ook wel wat frutten, omdat deze een stuk stugger is als de tweede, maar ze zitten er nu alle 6 op.

Geplaatst: ma 12 jun, 2006 13:29
door Punky
Dit is dus die 120 graden regel:
Gerard Maas schreef:Ik zelf deed het altijd zo.De olieschraap (3 delen) lekker verdelen over de bovenste
helft dus 60ºnaar rechts en 60ºnaar links.De volgende veer weer 60º naar rechts
en de topveer 60º naar links.Dan zitten ze dus netjes 120º verdraaid.En alles op de
bovenste helft.
Dit is een citaat uit een oud topic.

Geplaatst: ma 12 jun, 2006 16:06
door CitRoel
Kijk, weet ik meteen wat dat weer te betekenen heeft. Goeie tip!
Geplaatst: ma 12 jun, 2006 16:38
door Ramon
ooh dat ja, nou dat zal wel goedzitten bij mij want het olie verbruik is NUL
dus dat komt goed
Geplaatst: ma 19 jun, 2006 22:48
door Punky
Geplaatst: di 20 jun, 2006 16:30
door Aloha Beach Cruiser
mooi hoor!
alleen op dat spruitstuk brand er zo weer af!
ik had lak bestendig tot 850 C. volgens de bus! ja SUPERspul bla bla..
1 x goed gas geven en smelten die rommel!
maar plaatwerk wel mooi gedaan!! ben benieuwd als alle sin elkaar hangt ..
Geplaatst: di 20 jun, 2006 16:48
door Bartje
Ziet er mooi fris uit dat blauw voor de koelbeplating
Ik heb de koelbeplating gewoon met ijzerverf geverft en dat houd prima. Misschien werkt hittebestendige lak juist niet omdat de koelbeplating niet veel warmer wordt als een 100 tot 150 graden celcius.
Groetjes Bart