Nieuw project voor de wintermaanden met foto's op pag. 2!

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 3 apr, 2008 21:35

wouter87 schreef:nou ik vind dat een erg persoonlijke vraag. ik vroeg me al af of ik met het woord rubbertje wel de essentie van mijn vraag zou raken.
volgende keer toch maar voor ringetje kiezen ;)
niet persoonlijk bedoeld hoor!

succes met de o ring.

groeten david

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 8 apr, 2008 17:02

Even een update over mijn motorblok. We zijn gisteren bezig geweest. De cilinderkop waar de olie bij het brilrubber eruit liep hebben we eraf gehaald. Alles bekeken en aan de cilinderkop als aan het carter niets raars te zien. Wel had het brilrubber twee inkepinkjes in het rubber staan die er niet horen. We dachten aan een fabricagefoutje. Dus nieuw brilrubber erop. Carter was absoluut helemaal vlak zonder oneffenheden.

Alles opgebouwd, laten proefdraaien. Droog! Dus ik wil gaan rijden met de eend, kijk er nog even onder nadat ie 5 minuten had staan draaien..... plas olie &*%@&E$&!!

Dus hele dag voor niets bezig geweest. En wat nu het lekken veroorzaakt? Geen idee!
Laatst gewijzigd door TB op di 8 apr, 2008 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 8 apr, 2008 17:19

het kan niet zijn dat het langs het kleppendeksel lekt en zo naar beneden stroomt? anders eens met een schroeven draaier de brilrubber proberen te draaien heeft bij mij ook al een keer geholpen.

greets dukw

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 8 apr, 2008 17:36

Daar zou ik ook schijtziek van worden!!!!!!
Ik heb de brilrubbers gebruikt die bij de set zuigers en cilinders zat, deze zijn iets anders van vorm dan diegene die ik eerst gebruikte.
Het gedeelte wat tegen het carter zit, heeft een "half maantje" aan de bovenkant van de gaten zitten.
Ik weet niet of dat de oorzaak is, maar wel constateer ik al bijna 1800 km geen olielekkage meer.

Ik vind het erg lullig voor je dat je zoveel pech hebt met je project, maar de aanhouder wint.

Succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 8 apr, 2008 17:45

je moet even wat vloeibaare pakking tussen de brilrubber en carter smeren.
niet van die dikke sileconenpakking
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 8 apr, 2008 19:24

TB schreef:. Droog! Dus ik wil gaan rijden met de eend, kijk er nog even onder nadat ie 5 minuten had staan draaien..... plas olie &*%@&E$&!!
Er is maar 1 manier, als hij na 5 minuten al lekt, zaklamp erbij en op je rug eronder.
Voordat je van alles gaat proberen gewoon eerst kijken waar het vandaan komt.

Kan mij wel goed voorstellen dat je het even had gehad.

Succes !!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 8 apr, 2008 19:41

Het komt 100% zeker onder de brilrubbers vandaan. De rechtercilinder is kurkdroog, bij de linkercilinder lekt het telkens weer.

Nieuw rubber hielp voor 5 minuten. Het komt niet bij de olieleiding vandaan, ook niet bij de kleppendeksel. Ik heb het ook laten draaien zonder koelbeplating zo kon ik zien dan eerst de veertjes die het rubber op z'n plaats houden nat werden en vervolgens loopt het daarvandaan alle kanten op. De conclusie die ik daaruit trek is dat het tussen het rubber en de buisjes door komt sijpelen.

Dit is gewoon weer iets uitzonderlijks. Vloeibare pakking is een optie, maar het is niet de manier zoals het hoort te zijn. De andere kant is namelijk kurkdroog. En bij andere blokken ondervond ik hier ook geen problemen mee.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de veertjes het rubber niet goed op de plaats houden. De alu buisjes zijn namelijk perfect rond en schoon daar waar het rubber zit. Het blok is namelijk 1 keer uit elkaar geweest, dat was de keer voor de revisie. Verder is er dus nooit aan geprutst. Het zijn ook de koppen die van de fabriek uit op dit blok horen te zitten. Er is niks uitgewisseld, dus dat kan het ook niet zijn.

Het lekkagepatroon is exact zoals bij de eerste keer! Daar zat dus wel een paar gekke plekjes in het brilrubber. Dat leek de oorzaak maar het carter was volkomen glad en schoon.

Inderdaad, ben er nu echt ff klaar mee. Een cilinderkop erafhalen en opzetten is het probleem niet en is zo gebeurd. Maar alles moet er weer af, dynamo, spruitstuk, carburateur, kachelpotten etc. Dat vergt veel tijd en begint nu gewoon vervelend te worden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 8 apr, 2008 19:45

DUKW schreef:het kan niet zijn dat het langs het kleppendeksel lekt en zo naar beneden stroomt? anders eens met een schroeven draaier de brilrubber proberen te draaien heeft bij mij ook al een keer geholpen.

greets dukw
Dat zou ik nog wel een keer kunnen proberen, maar bij de eerste keer hielp dat ook niet.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 9 apr, 2008 09:28

Mooi SHIT inderdaad.

En andere veertjes op de brilrubbers, misschien nu te weinig druk, of de positie van de veertjes draaien, zodat de druk anders komt te liggen op de brilrubbers.

Het kan namelijk gewoon ook iets ontzettend dufs zijn. Zeker als alles wat je gebruikt allemaal origineel en goed is.

Weet je echt heel zeker dat de metalen "cups" die de brilrubbers aandrukken echt niet een beetje krom kunnen zijn. Of dat de bussen echt rond zijn?
Het moet daar ergens in zitten...

Heel veel succes en sterkte!

Nog even: je hebt de ringetjes er toch wel tussen zit he?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 9 apr, 2008 14:41

David Pouw schreef:Mooi SHIT inderdaad.

En andere veertjes op de brilrubbers, misschien nu te weinig druk, of de positie van de veertjes draaien, zodat de druk anders komt te liggen op de brilrubbers.

Het kan namelijk gewoon ook iets ontzettend dufs zijn. Zeker als alles wat je gebruikt allemaal origineel en goed is.

Weet je echt heel zeker dat de metalen "cups" die de brilrubbers aandrukken echt niet een beetje krom kunnen zijn. Of dat de bussen echt rond zijn?
Het moet daar ergens in zitten...

Heel veel succes en sterkte!

Nog even: je hebt de ringetjes er toch wel tussen zit he?
Die ringen op de buisjes bedoel je? Ja, die zitten er uiteraard op. Veertjes iets draaien zou een optie kunnen zijn. Het moet ook iets ongelofelijks dufs zijn, maar goed. Straks nog maar heel even kijken of wat aan die rubbers en veertjes friemelen helpt.

De alu buisjes zijn echt 100% mooi rond. Het rubber sluit daar ook mooi aan namelijk. De metalen houders voor het brilrubber is ook niks bijzonders aan te zien.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 9 apr, 2008 17:33

je spruitstuk carberateur dynamo en kachel potten hou ik altijd aan elkaar ziten til het gebeuren der zo af. dan valt het wel mee vind ik.
maar inderdaad tis niet leuk als je steeds alles opnieuw los moet maken en zo. hoop dat je het snel vind zal ind wel iets kleins zijn.


greets dukw

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 9 apr, 2008 19:11

Ik kreeg de tip om de veren die de plaatje's op de brilrubbers drukken voor hermontage eerst even uit te trekken zodat ze weer meer spanning geven, en dat werkt bij mij goed!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 9 apr, 2008 21:40

Bertje Beige schreef:Ik kreeg de tip om de veren die de plaatje's op de brilrubbers drukken voor hermontage eerst even uit te trekken zodat ze weer meer spanning geven, en dat werkt bij mij goed!
Ik vermoed ook dat het daarin ergens zit. Daarnet nog geprobeerd om de veertjes iets te draaien maar ik kon er niet goed bijkomen helaas.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 9 apr, 2008 22:54

Weet je ECHT 100% ZEKER dat ze goed zitten niet een beetje gebogen of zoiets.

Dat idee van uitrekken van de veertjes kan ook werken.
Het probleem zit in ieder geval op die plek.
Misschien toch gewoon een nieuw brilrubber erin zetten.... en hopen.

Wederom succes.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 9 apr, 2008 22:58

de metalen cupjes voor de brilrubbers zijn niet ergens ingedeukt want dan wordt de druk van de veertjes niet goed verdeeld.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie