st@f schreef: ik geen zin in een tombola: heb ik prijs of niet( is het een goede of eentje om bij de andere op de vuilnisbelt te werpen)
Ik denk toch dat de tombola niet komt door je bobines maar door de ontsteking die erachter zit. Als je je bobine constant te lang stroom geeft dan laat hij uiteindelijk vanzelf het loodje...... en dan wordt er gezegd de bobines zijn waardeloos....
Maar dan is je ontsteking waardeloos en niet je bobine...
Een HD bobine is echter beter bestand tegen dit soort zaken waardoor iedereen denkt waw dit zijn pas goede bobines..... nee ze zijn alleen maar beter bestand tegen foute ontstekingen......
Doordat ik met mijn ontsteking de stroomduur kan instellen op 1/10000 seconde kun je je bobine precies geven wat de bobine nodig heeft en dat is bijna niets geloof me.
Een eend op toeren heeft genoeg aan 2/1000 van een seconde stroom, dan maakt hij al een mooie bruikbare vonk.... Ik rijd op het dubbele hiervan 4/1000 van een seconde en heb nog nooit een probleem meer gehad met mijn bobines....
n.b. bovenstaande cijfers zijn voor een zwarte bobine een visa bobine heeft nog minder stroom nodig...
Ik betwijfel of andere ontstekingen ook maar zo kort stroom geven, tja en dan gaat je bobine dus stuk.......
Bij het starten is het juist andersom, vooral gebruikers van een Visa bobine klagen nog wel eens dat met de 456 ontsteking 1 cilinder niet goed oppakt, dit komt dus doordat dan de stroom tekort is die aan de bobine wordt gegeven, daarom heb ik het bij mijn ontsteking zo opgelost dat je voor 12 verschillende toerentallen de laadtijd (dwell) van de bobine kunt ingeven, tijdens het starten onder de 300 toeren geef ik mijn bobine
15/1000 deel van een seconde stroom..... omdat de startmotor het voltage naar beneden brengt........
Moderne auto's hebben hiervoor zelfs electronica die de boordspanning controleren en aan de hand daarvan de laadtijd van de bobine aanpassen..... echter in onze 2cv is dit altijd een repeterend iets waardoor je het met de software kan opvangen.....
hierbij nogmaals een plaatje van hoe ik het opgelost heb, je kunt dus de laadtijd van je bobine aanpassen aan de behoefte van je bobine, daardoor kun je elke willekeurige bobine(s) tot 4 stuks gebruiken....
Je ziet hier hoe ik het opgelost heb, per toerental )12 stuks' kun je de laadtijd (dwell) in het Engels opgeven........