Pagina 6 van 13

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 22:39
door st@f
achtpeter schreef:
LPGo schreef:Ja maar bij e-kas is het een mooi compleet setje volgens mij.......

p.s. ik geloof er niet zo in... ik rijd gewoon op een zwarte bobine; zoals gezegd probleem zit niet zozeer in de bobine die je gebruikt maar in de ontsteking die erachter hangt.......
Inderdaad, bobines krijgen wel erg vaak de schuld op dit forum...
ik had enkele jaren terug een vijftal originele bobines afkomstig van verschillende donor 2cvs; met allemaal startte en draaide de motor aanvankelijk ok maar na een tijdje ralenti draaien gaven ze allemaal problemen: onregelmatig draaien en/of stilvallen
ik heb toen een gele "HD bobijn" gekocht en sindsdien bijna 100 000 km gereden zonder problemen!
ik wil best aannemen dat een groot aantal "originele" bobijnen geen problemen geven maar als ik een nieuwe koop heb ik geen zin in een tombola: heb ik prijs of niet( is het een goede of eentje om bij de andere op de vuilnisbelt te werpen)

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 23:29
door backfire
Je hebt niet persee een hd bobine nodig hoor, genoeg andere varianten te verkrijgen met de juiste weerstand voor contact punten of voor elektronische ontsteking. Jaren 70-80 4 cilinder motoren zijn meestal uitgerust met dubbele bobines, jaren 80-90 zijn dan meestal geschikt voor elektronische ontsteking. Beetje zoeken op ebay en voor paar tientjes ben je klaar.

Geplaatst: za 4 jan, 2014 09:42
door LPGo
st@f schreef: ik geen zin in een tombola: heb ik prijs of niet( is het een goede of eentje om bij de andere op de vuilnisbelt te werpen)
Ik denk toch dat de tombola niet komt door je bobines maar door de ontsteking die erachter zit. Als je je bobine constant te lang stroom geeft dan laat hij uiteindelijk vanzelf het loodje...... en dan wordt er gezegd de bobines zijn waardeloos....

Maar dan is je ontsteking waardeloos en niet je bobine...

Een HD bobine is echter beter bestand tegen dit soort zaken waardoor iedereen denkt waw dit zijn pas goede bobines..... nee ze zijn alleen maar beter bestand tegen foute ontstekingen......

Doordat ik met mijn ontsteking de stroomduur kan instellen op 1/10000 seconde kun je je bobine precies geven wat de bobine nodig heeft en dat is bijna niets geloof me.
Een eend op toeren heeft genoeg aan 2/1000 van een seconde stroom, dan maakt hij al een mooie bruikbare vonk.... Ik rijd op het dubbele hiervan 4/1000 van een seconde en heb nog nooit een probleem meer gehad met mijn bobines....
n.b. bovenstaande cijfers zijn voor een zwarte bobine een visa bobine heeft nog minder stroom nodig...

Ik betwijfel of andere ontstekingen ook maar zo kort stroom geven, tja en dan gaat je bobine dus stuk.......


Bij het starten is het juist andersom, vooral gebruikers van een Visa bobine klagen nog wel eens dat met de 456 ontsteking 1 cilinder niet goed oppakt, dit komt dus doordat dan de stroom tekort is die aan de bobine wordt gegeven, daarom heb ik het bij mijn ontsteking zo opgelost dat je voor 12 verschillende toerentallen de laadtijd (dwell) van de bobine kunt ingeven, tijdens het starten onder de 300 toeren geef ik mijn bobine
15/1000 deel van een seconde stroom..... omdat de startmotor het voltage naar beneden brengt........

Moderne auto's hebben hiervoor zelfs electronica die de boordspanning controleren en aan de hand daarvan de laadtijd van de bobine aanpassen..... echter in onze 2cv is dit altijd een repeterend iets waardoor je het met de software kan opvangen.....

hierbij nogmaals een plaatje van hoe ik het opgelost heb, je kunt dus de laadtijd van je bobine aanpassen aan de behoefte van je bobine, daardoor kun je elke willekeurige bobine(s) tot 4 stuks gebruiken....

Afbeelding

Je ziet hier hoe ik het opgelost heb, per toerental )12 stuks' kun je de laadtijd (dwell) in het Engels opgeven........

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 18:16
door Ducksen
Ik zou dat oranje schermpje met gegevens wel digitaal op een lcd in mijn dashboard willen zien :-p

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 18:35
door AZL57
geen probleem gewoon je laptop in dashbord schroeven ;-)
of een ipad dat heb ik al eens gezien bij iemand die had een hele digitale weergave van zijn geluidsinstallatie in het dash. Was s'avonds wel storend vanwege het vele licht..

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 19:04
door Ducksen
Laptop heb ik nietmaar een lcd scherm moet vast wel ergens te bestellen zijn. Geen serieuze ideeen van iemand om zoiets te maken?

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 19:07
door LPGo
Ducksen schreef:Laptop heb ik nietmaar een lcd scherm moet vast wel ergens te bestellen zijn. Geen serieuze ideeen van iemand om zoiets te maken?
Ik heb zelfs meer dan serieuze plannen hierover, zal je een pmmtje sturen omdat dit hier wel erg off-topic is.

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 19:09
door Ducksen
Wist niet dat de concurrentie ook een lcd aan het maken was :-p doe maar een pm geo.

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 20:06
door azuiper
touch-screen ??

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 20:09
door Ducksen
Touch screen, wrijf screen, maakt me niks uit ;-)

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 22:03
door 2cvzeeland
Touché screen

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 22:13
door Ducksen
2cvzeeland schreef:Touché screen
Is dat nieuw touche?

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 22:18
door 2cvzeeland
Ducksen schreef:
2cvzeeland schreef:Touché screen
Is dat nieuw touche?
is frans

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 22:19
door LPGo
Vanmiddag een windows tablet (windows 7) met aanraakscherm :lol: :lol: op marktplaats gewonnen... 50 euri 12 inch,,, ik wil het meemaken....

er zou bluetooth opzitten dus de verbinding wordt draadloos....

Nu maar wachten op de bode...

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 22:36
door azuiper
een paar stappen verder - LPGO & ErikJan joint-venture : - blue tooth verbinding + touchscreen tablet + boordcomputer ...

digitaal dashboard met snelheid, toerental, temperatuur, lambda uitlezing - vervolgens even een ander tabblad selecteren en hé kijk nou ... we kunnen de 1-2-spark waarden uitlezen en desgewenst per direct aanpassen, volgende tabblad is de routeplanner die ons van A naar B dirigeert, etc, etc

of slaat mijn fantasie nu een beetje op hol ?